De 997 GT3 is minder puur en minder betrouwbaar dan de 996 GT3. Ook is de auto niet langer met de hand gebouwd door Porsche Motorsport. En de motoren hadden in het begin een beetje last van olielekkages. Maar voor wie de spiegelei-koplampen van de 996-generatie verfoeit, is de 415 pk sterke 997 GT3 natuurlijk een prachtig alternatief.
50.000 euro
De auto barst van het vermogen, zeker wanneer je het afzet tegen de 360 pk van de 996 GT3 MK1. En bovendien begint ‘ie betaalbaar te worden. Voor een exemplaar uit 2007 met een kilometerstand van rond de 50.000, betaal je iets meer dan een halve ton. Zeker wanneer je opteert voor een Clubsport-uitvoering, lijkt ons de kans klein dat de auto nog veel verder in waarde zal zakken. De ultieme uitvoering is natuurlijk de GT3 RS, maar die zit qua prijsniveau dan ook zo’n 40.000 euro hoger.De recente prijsdaling komt uiteraard door de komst van de 991 GT3, waarmee de 997 in de ogen van velen inmiddels een ‘ouwetje’ is geworden.
Onderstuur
Maar versleten of achterhaald is 997 GT3 allerminst. Kijk maar even hoe deze meneer in de bergen een pers-auto op zijn donder geeft. Ik heb destijds ook de persintroductie gedaan van dit model in de bergen – en zelfs meegereden met Walter Röhrl op topsnelheid over de openbare weg – maar ik kwam niet in de buurt van wat deze man presteert. Want geloof het of niet, je moet in deze GT3 nog een behoorlijk portie onderstuur overwinnen om ‘m in een drift te krijgen en dat vereist de nodige handigheid. Of gewoon lef. Deze bestuurder heeft in ieder geval een enorm goed reactievermogen. Ik vraag me af of de persafdeling deze meneer nog een paar achterbanden in rekening heeft gebracht.