Zeldzamer dan zeldzaam of beter gezegd praktisch onvindbaar, de welbekende speld in een hooiberg; dit is het zeldzaamste familielid binnen de transaxle-familie, de Porsche 968 Turbo RS. De kans dat je een dergelijk exemplaar op de kop kunt tikken is klein, Porsche heeft namelijk slechts vier Turbo RS uitvoeringen gebouwd. Het Britse Gmund Cars heeft er een te koop.
ADAC GT Cup
De Porsche 968 Turbo S, eveneens zeldzaam met slechts 14 exemplaren, is het bekendere broertje van de 968 Turbo RS. Waar de Turbo S evolueerde uit de 968 Clubsport en als bestemming zowel het circuit als de openbare weg had, was de Turbo RS de extremere variant die ontwikkeld werd met enkel het circuit als heimat, meer in het bijzonder het racen in de ADAC GT Cup.
Geruchten
Tussen 1992 en 1994 werden er vier gebouwd en waren er twee varianten beschikbaar, een 340 pk sterke variant voor het ADAC GT kampioenschap, die gebruik maakt van dezelfde turbo als die in de Turbo S terug te vinden is, en een 355 pk sterke variant volgens internationale specificaties. Het maximum koppel van de 3 liter 4-cilinder turbomotor lag rond de 500 Nm en was bij 3000 rpm beschikbaar, allerminst beroerde cijfers voor deze snelle baas. Geruchten deden dan ook de ronde dat de 968 Turbo RS door Porsche aan de kant gezet werd toen bekend werd dat hij sneller zou zijn dan de andere telg uit de Porsche Motorsport familie, de 964 RSR 3.8.
Prijskaartje
De vier 968 Turbo RS’en zijn geleverd in de kleuren Indischrot, Speedgelb, Schwarz en Grandprixweiß. Het gele exemplaar, de tweede Porsche 968 Turbo RS die Weissach verliet, staat nu bij Gmund Cars te koop. De auto verbleef voorheen in Zuid-Afrika in het bezit van Robert Reister, die er nog mee geracet heeft in de Porsche Challenge Series. De motor is onbegrensd en heeft een aangepast motormanagement met daarnaast een systeem met watersproeiers om de olie- en intercoolers extra koeling te kunnen geven.
Volgens Gmund zou de auto rond de 480 pk tot zijn beschikking hebben, uiteraard raceklaar met rolkooi, brandblussers etc. Hij schijnt ook nog eens straatlegaal te zijn, al is het geen aanrader gezien de hoeveelheid herrie die de auto produceert. Het prijskaartje is even slikken, 750 duizend Britse ponden, omgerekend met de koers van vandaag, komt dat op ruim 874 duizend euro. Lijkt me erg stevig, maar de recente veiling in Londen van RM Sotheby’s brak de nodige records voor Porsches uit de jaren ’90. De lat ligt momenteel hoog voor zeldzame auto’s en deze Porsche 968 Turbo RS voldoet wat dat betreft ruimschoots aan de voorwaarden.
Foto’s: Gmund Cars