Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Het zal toch wel goed komen? [column]

In een niet al te ver verleden schreef ik voor deze website een verhaal over de onderschatte Porsche 996 GT2. Ik werd zo enthousiast tijdens het maken daarvan, dat ik besloot op zoek te gaan naar een betaalbaar exemplaar. Dat lukte uiteindelijk, in Zweden. De eigenaar wilde van de auto af omdat ‘ie ‘m te gevaarlijk vond. En dat klopt natuurlijk wel een beetje. Althans: in het geval van de 996 GT2 MK1. Een model dat is gebouwd van 2001-2003 en waarvan er in het eerste jaar uiteindelijk slechts 247 zijn gebouwd (ik schreef in RS Porsche Magazine abusievelijk dat er in totaal 247 zijn gemaakt, maar dat klopt dus niet). Afijn, in het eerste jaar eenzelfde aantal ongeveer als van de Porsche 911 uit 1964 en de eerste Porsche 911 Turbo 3.0 uit 1975.

GT2 MK1

Ik wilde dus persé een auto uit de eerste drie productiejaren. Ook al omdat dit de meest pure is. Geen carbon, geen overbodige luxe items én geen tractiecontrole – iets waarover de latere modellen wel allemaal beschikken. De GT2 MK1 is in mijn ogen dan ook de enige echte widowmaker. Want veel gevaarlijker dan een 911 met 462 pk en alleen achterwielaandrijving zonder elektronische beschermengelen wordt het niet. En de GT gebruikt weliswaar de body van de 996 Turbo als basis, maar werd door Porsche Motorsport in Weissach met de hand in elkaar gezet en is voorzien van de zeer sterke Mezger-motor. Race-DNA dus.

Nomex

Om de uitdaging nog groter te maken, besloot ik te zoeken naar een Clubsport. Dit model, met de code M003, was voorzien van Nomex stoelen, een brandblusser, zespunts gordels, een rolkooi en als optie een schakelaar om de stroom uit te schakelen. Naar schatting was een op de acht exemplaren destijds voorzien van dit pakket, wat zou neerkomen op een totaal van tussen de dertig en veertig originele Clubsports. Deze schatting kan er helemaal naast zitten en is gebaseerd op de Engelse verkoopcijfers. Van dat land is bekend dat er in totaal van 129 GT2’s zijn verkocht, waarvan 16 Clubsports. Daar was dus slechts één op de acht GT2’s een Clubsport. Maar goed, feit is dat het hier gaat om een zeldzaam model, dat in de meeste gevallen ook nog eens flink werd aangepakt op het circuit.

Smerig

Dat maakte het zoeken naar een goede Clubsport MK1 tot een lastige opgave. Ik bekeek een goed ogend exemplaar in Nederland, maar die bleek schade te hebben gehad en richtte toen mijn blik op het buitenland. De goedkoopste 996 GT2 Clubsport MK1 in Duitsland bleek 199.000 euro te kosten, dus zocht ik verder en vond uiteindelijk een tamelijk verwaarloosd exemplaar in Zweden. Ik stuurde een expert langs om de auto te beoordelen en hij kwam terug met de volgende observaties. De auto had steenslagschade, was op een aantal plekken (deels) bijgespoten, was de afgelopen vijf jaar niet meer schoongemaakt en de keramische remmen zaten er niet meer bij. Ook de voorruit was ooit vervangen. Maar alle stickers zaten op de juiste plekken, de kilometerstand van 45.000 was geverifieerd, alle boekjes zaten erbij en de auto had nooit schade gehad. Leuke bijkomstigheid was dat het een van de eerste 100 geproduceerde GT2’s is en dus ook daarom tamelijk uniek. Kortom: na een zeer grondige opknapbeurt zou dit best eens iets kunnen zijn.

Narrow escape

De verkoper was een dertiger uit Stockholm, die na een narrow escape in het verleden toch op zoek was naar een iets veiliger exemplaar. Een 996 Turbo bijvoorbeeld, daarmee kon hij ook zijn kinderen meenemen. Dit in tegenstelling tot de GT2, waar geen achterbank in zit. Helaas stond er bij zijn vraagprijs ‘of beter bod’ en je voelt ‘m al aankomen: hij had een beter bod gekregen uit Denemarken, dat 6.000 euro boven de vraagprijs lag. Ik slikte mijn frustratie weg, betaalde het extra bedrag en ben nu dus eigenaar van een van de meest brute, onberekenbare en zeldzame Porsches die het Duitse merk ooit bouwde. Mijn vingers jeuken om dit smerige apparaat eens goed aan te pakken, de motor te laten servicen en de auto terug te brengen in nieuwstaat.

Test-auto

Maar nu komt het. Vorige week kreeg ik een telefoontje dat de auto voorlopig niet kon worden opgehaald. In de stalling hadden ‘anderen’ twee boten voor de GT2 geplaatst en die konden in het nieuwe jaar pas verwijderd worden. Je snapt dat dit mijn vertrouwen in een goede afloop niet bepaald heeft vergroot. Een maand geleden heb ik een enorm bedrag overgemaakt naar iemand die ik helemaal nooit heb ontmoet. Ik weet niet eens waar hij woont. En nu komt hij met zo’n verhaal. Hopelijk klopt het en heb ik in januari mijn nieuwe ‘mooi van lelijkheid’ Porsche 996 GT2 Clubsport voor de deur staan. Het gaat overigens om exact de auto die de hoofdrol heeft in dit Zweedse filmpje. Kon er ook nog wel bij, een ex-test-Porsche voor de journalisten. Nou ja, ik ben zelf autojournalist en weet hoe zuinig ze zijn met dergelijke auto’s, ahum…

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

2 reacties