Porsche eert zijn legendarische auto-erfenis met een buitengewone creatie: de 718 Spyder RS Panamericana Special. Deze unieke auto herdenkt de zeventigste verjaardag van de historische deelname van het officiële Porsche-team aan het eerste tijdperk van de Carrera Panamericana Mexico.
550 Spyder, 718 Spyder RS Panamericana Special, 2024, Porsche AG
Als slotstuk van een speciale trilogie ter ere van het succes van het merk in deze symbolische Mexicaanse race, geïnspireerd op de iconische 550 Spyder, zal ze ook worden geveild voor goede doelen. Als perfecte aanvulling brengt TAG Heuer hulde aan deze legendarische race door de gelimiteerde TAG Heuer Carrera Chronograph Tourbillon x Porsche Panamericana uit te brengen.
Een uniek voertuig
Porsche Latijns-Amerika onthulde de 718 Spyder RS Panamericana Special, een uniek voertuig dat het belangrijkste succes van Porsche tijdens de Carrera Panamericana Mexico in 1954 herdenkt. Deze editie wordt beschouwd als de meest succesvolle van de drie deelnames van het merk sinds 1952. Hans Herrmann, die een 550 Spyder bestuurde, behaalde een indrukwekkende derde plaats in het algemeen klassement en de overwinning in de Sport-categorie voor auto’s tot 1500 cc. Deze opmerkelijke prestatie verhoogde niet alleen de status van Porsche in de wereldwijde autosport, maar bleek ook zo memorabel dat het – in combinatie met de ervaringen van 1952 en 1953 – de inspiratie vormde voor de iconische naam “Carrera”.
Met de 718 Spyder RS als basis wilde Porsche de geest van de historische 550 Spyder met middenmotor nabootsen. De 550 Spyder had een lichtgewicht constructie – de eerste auto die speciaal werd ontworpen voor de racerij en die beter presteerde dan rivalen met grotere motoren. Een team van Porsche Latijns-Amerika ontwikkelde dit model in samenwerking met de experts van Exclusive Manufaktur in het hoofdkantoor van Porsche in Duitsland. Hun gezamenlijke inspanning maakte een trilogie van auto’s die werden gecreëerd via Sonderwunsch, het exclusieve personalisatieprogramma van Porsche, compleet. Deze trilogie viert de zeventigste verjaardag van drie opmerkelijke Porsche-deelnames aan de Carrera Panamericana.
“Van het begin tot het moderne tijdperk is “La Carrera Panamericana Mexico” veel meer dan een wedstrijd voor Porsche. Je hoeft alleen maar te kijken naar de 911 Carrera of de Panamera – beiden vernoemd naar de gebeurtenissen die zich 70 jaar geleden hier in Mexico afspeelden. De Sonderwunsch Inspiration-auto’s zijn uitzonderlijk speciale projecten en Mexico kreeg er drie op rij: de 911 Carrera Panamericana Special, de twee 718 Cayman GT4 RS Carrera Panamericana Specials en dit jaar de 718 Spyder RS Panamericana Special”, aldus Tobias Eninger, CEO en President van Porsche Latijns-Amerika. “De laatste gedenkt de legendarische 550 Spyder, waarmee Hans Herrmann opmerkelijke prestaties leverde.
Elke auto herdenkt een succesvol moment dat individueel nagalmt door de jaren heen, maar dat Porsche collectief veranderde in een iconisch merk.”
Het succes van Porsche in Mexico vieren
In 1954, tijdens de laatste editie van het “gouden tijdperk” van de Carrera Panamericana Mexico, verstevigde Porsche zijn nalatenschap in deze legendarische rally. Het merk behaalde zijn beste resultaat tot dan toe en toonde de uitzonderlijke capaciteiten van zijn sportwagens in een van de zwaarste races van die tijd. Porsche stuurde een team van vier officiële 550 Spyders, bestuurd door een internationaal kwartet: Salvador López Chávez uit Mexico, Fernando Segura uit Argentinië, Jaroslav Juhan uit Guatemala en Hans Herrmann uit Duitsland. De race duurde vijf intense dagen en bedroeg meer dan 3000 kilometer; van de zuidelijke Mexicaanse grens bij Tuxtla Gutiérrez in de staat Chiapas, tot de noordelijke grens bij Ciudad Juárez in de staat Chihuahua.
Porsche 550 Spyder Herbert Linge/Hans Herrmann/Huschke von Hanstein/Jaroslav Juhan – Carrera-Panamericana – © Porsche AG
De Porsche 550 Spyder was de eerste auto waarin de 1500 cc motor met vier nokkenassen werd gebruikt, een baanbrekende technologie voor die tijd. In combinatie met de lichtgewicht aluminium carrosserie kon de auto met deze motor snelheden van meer dan 200 km/u bereiken, waardoor hij zwaardere voertuigen met motoren die meer dan drie keer zo groot waren, kon overtreffen. Deze overwinning was niet alleen de eerste van Porsche als officieel team, maar leidde er ook toe dat de Fuhrmann-motor de naam “Carrera Engine” kreeg en later de inspiratiebron vormde voor de naam van de meest exclusieve modellijn van Porsche.
De trilogie compleet: de nieuwe Porsche 718 Spyder RS Panamericana Special
De Porsche 718 Spyder RS Panamericana Special onderscheidt zich door esthetische verbeteringen, exclusieve uitrusting en historische knipogen. Centenaire zilver siert bijna alle aerodynamische elementen, inclusief de koolstofvezel onderdelen van het Weissach pakket. Deze opvallende kleur strekt zich uit van de NACA-kanalen aan de voorkant, via het dashboard en de onderste luchtinlaten, tot de achterspoiler in Gurney Flap-formaat. De magnesium wielen worden aangevuld door hoogglans zwarte keramische composiet remklauwen (PCCB), die een eigentijdse twist geven.
Nostalgische accenten zijn een eerbetoon aan de klassewinnende 550 Spyder van Hans Herrmann, met Carmine Red strepen op de achterspatborden en gele “55”-nummers op de deuren en de motorkap achteraan. Op de voorkant prijkt het TAG Heuer schild in Seal Grey, terwijl de achterlichten volledig rood zijn. Een 718 logo op de grille zorgt voor de finishing touch.
Het interieur is overwegend zwart, met leder op de deurpanelen, ventilatieroosters en het instrumentenpaneel. Inzetstukken in echt leder versterken de zones met veel contact, terwijl een Spyder RS Panamericana Special-opdruk de passagierszijde siert. Kuipstoelen in karmijnrood leder met Carrera Panamericana borduursel op de hoofdsteunen. Verlichte dorpelbeschermers tonen het opschrift Sonderwunsch tekst en de kleuren van de Mexicaanse vlag aan de bestuurderszijde, met het silhouet van de 550 Spyder aan de passagierszijde. Het rode leder omhult ook het stuurwiel. Exclusieve Sonderwunsch vloermatten en een TAG Heuer schildje op de middenarmsteun maken dit buitengewone interieur compleet. Een bijzonder kenmerk van de auto met racenummer 55 is de uniek ontworpen en volledig geïntegreerde horlogehouder onder de middenarmsteun. Dit onderdeel werd ontworpen door TAG Heuer en grondig geïmplementeerd door de Porsche zadelmakerij, exclusief voor de 718 Spyder RS Panamericana Special en is niet verkrijgbaar. Het compartiment biedt een perfecte oplossing om de TAG Heuer Carrera Chronograph Tourbillon x Porsche Panamericana veilig vast te zetten onder de middenarmsteun, versierd met een TAG Heuer logo in reliëf.
De TAG Heuer Carrera Chronograaf Tourbillon x Porsche Panamericana
De TAG Heuer Carrera Chronograph Tourbillon x Porsche Panamericana, met zijn dynamische kast en kenmerkende esthetiek, is gelimiteerd tot 255 genummerde exemplaren. De ’55’ is een verwijzing naar de winnende Porsche 550 Spyder. Het horloge is voorzien van TAG Heuer’s kenmerkende Glassbox design, waarbij de fijn geborstelde, gepolijste stalen kast naadloos samengaat met het gebogen saffierglas, wat zorgt voor een opvallend silhouet. Deze uitzonderlijke racechronograaf is niet alleen een showcase van TAG Heuers geraffineerde design en expertise in horlogecomplicaties. Het is een symbool van het partnerschap met Porsche, een moderne creatie die de innovatiegeschiedenis van TAG Heuer en Porsche eert en tegelijkertijd een assertief design biedt.
Carrera Panamericana
De Carrera Panamericana Mexico, in 1950 gelanceerd door de National Automobile Association, vierde de voltooiing van de Pan-American Highway in Mexico. Deze legendarische race beslaat twee verschillende tijdperken: de “Gouden Eeuw” van 1950 tot 1954, met wereldberoemde coureurs en bedrijven als Porsche, en het “Moderne Tijdperk”, dat begon in 1987 en tot op de dag van vandaag onafgebroken voortduurt. Porsche heeft sinds zijn deelname in 1952 aan elke editie meegedaan en heeft daarmee zijn plaats in de geschiedenis van het mythische evenement verstevigd.
De invloed van de Carrera Panamericana op de nalatenschap van Porsche is diepgaand. Het was de inspiratiebron voor de naam “Carrera” die een productspecificatie werd voor de 356. Kort daarna introduceerde Porsche auto’s als de Carrera GTS (904) en Carrera 6 (906), die straatlegale raceauto’s waren. Deze naamgevingstraditie leidde uiteindelijk tot de Carrera RS (911) en latere modellen zoals de 911 Carrera GTS.
Een speciale presentatie in het hart van Mexico
Om zijn deelname aan de zevenendertigste editie van deze iconische rally te vieren, onthulde Porsche de 718 Spyder RS Panamericana Special tijdens een gala-evenement in Mexico-Stad. Bij de presentatie waren sleutelfiguren aanwezig zoals Tobias Eninger, CEO en President van Porsche Latijns-Amerika; Karen León, Directeur van La Carrera Panamericana; en Eduardo León, Erevoorzitter van La Carrera Panamericana. Ook de officiële teamcoureurs van Porsche – Benito Guerra Jr., Diego Cándano en Fernando Gómez Urquiza – waren bij deze gelegenheid aanwezig.
Porsche zette een betekenisvolle traditie voort en kondigde aan dat dit exclusieve model in 2025 zal worden geveild voor het goede doel. De opbrengst zal ten goede komen aan non-profitorganisaties en benadrukt de toewijding van Porsche aan zowel uitmuntende auto’s als maatschappelijke verantwoordelijkheid in Latijns-Amerika.
“Dit initiatief combineert onze passie voor krachtige sportwagens met onze invloed op het publiek en bewijst weer dat de waarde van Porsche uitsteekt boven de autowereld”, aldus Camilo San Martin, directeur van Porsche Mexico.
het Sonderwunsch-programma
Porsche geeft een nieuwe interpretatie aan zijn legendarische Sonderwunsch-programma uit de late jaren 1970, waarmee het bedrijf geïndividualiseerde, eenmalige auto’s kan ontwerpen – mede ontworpen door de klant en professioneel geproduceerd door Porsche. Het aanbod is nu uitgebreid. Naast de mogelijkheid om individuele kleur- en materiaalwensen van de klant direct tijdens de productie in de fabriek te laten uitvoeren, omvat deze uitbreiding ook de daaropvolgende diensten Factory Re-Commissioning en Factory One-Off voor auto’s die al aan de klant zijn geleverd.
Klanten kunnen bij hun Porsche Dealer terecht voor aanpassingen aan nieuwe auto’s. Als het verzoek verder gaat dan wat de Car Configurator kan bieden, komt de Sonderwunsch-ervaring in een stroomversnelling met een persoonlijk adviesgesprek met de klant in Zuffenhausen of een van de internationale vestigingen, zoals Atlanta of Los Angeles. Hier evalueren experts van de fabrikant individuele klantwensen en zorgen voor de technische goedkeuring voor het relevante Factory Commissioning-gebied. Typische Sonderwunsch-kenmerken variëren van leder in de bagageruimte tot het lakken van de hele buitenkant in meerdere kleuren met behulp van verschillende soorten lakoppervlaktetechnologie.
TAG Heuer
TAG Heuer, opgericht in 1860 door Edouard Heuer in het Juragebergte in Zwitserland, is een luxe horlogemerk dat deel uitmaakt van LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SE (“LVMH”), ’s werelds grootste luxegroep. TAG Heuer is gevestigd in La Chaux-de-Fonds, Zwitserland, en heeft vier productielocaties. Het bedrijf heeft 1.860 werknemers en is actief in 139 landen. TAG Heuer producten zijn online beschikbaar op www.tagheuer.com voor geselecteerde landen en in 260 boetieks en 2.300 verkooppunten wereldwijd. Het bedrijf wordt geleid door Antoine Pin, CEO van TAG Heuer.