Nog nooit gingen de ontwikkelingen in de autowereld zo snel. Decennia lang was het oude wijn in nieuwe zakken, hobbelde die autowereld een beetje voort op de automaat, zonder spectaculaire ontwikkelingen. De bedrijfskolom van fabrikant-importeur-dealer-consument werd intussen steeds verder fijn geslepen. Dat ging vaak ten koste van het rendement, ondanks dat de auto’s steeds duurder werden. Maar eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat dit economische verschijnsel van meer omzet met minder rendement niet alleen van toepassing is in autoland. Echter, sinds de intrede van de elektrische voertuigen staat datzelfde autoland op zijn kop. Of je nou een voor- of tegenstander van elektrisch rijden bent, je kunt de impact ervan niet ontkennen.
Voor of tegen elektrisch?
Voor de voortstuwing van de auto zijn een paar mogelijkheden: de al meer dan een eeuw toegepaste fossiele brandstoffen, elektrisch, een tussenvorm als hybride, waterstof, het ‘ouderwetse’ LPG of misschien de biobrandstoffen. Die laatste optie moet nog vakkundig uitgewerkt worden, maar volgens de ‘heren geleerden’ zijn die levensvatbaar. En natuurlijk streven we allemaal naar een schoner klimaat en vinden we dat een emissievrije auto een noodzaak is, om in de toekomst te overleven. Als je voor elektrisch kiest, krijg je er gratis een pakket met enorme prestaties bij. Mooi meegenomen. EV’s zijn vanwege hun accutechniek nou eenmaal supersnel. De oude, vertrouwde petrolhead zal direct opmerken dat er totaal geen beleving in een EV zit.
En daarin heeft-ie gelijk. Maar na een poosje weten we niet beter meer, dus is dat bezwaar ook verdwenen. Blijft over de actieradius. Ja, ondanks dat het begrip EV al vijftien jaar actueel is, zijn we er nog steeds niet in geslaagd om een actieradius aan te bieden die overeenkomstig de wens van de gemiddelde automobilist is. Vele EV’s moeten al na 400 kilometer aan de laadpaal, sommigen zelfs al na minder kilometers te hebben afgelegd. Dat is natuurlijk niet goed. Eigenlijk is het zelfs een beetje ‘dommig’. Maar als je de ontwikkelingen van de accutechniek volgt, dan weet je dat die grote actieradius van 800 kilometer of zelfs meer, een kwestie van tijd is. Dus ook dat probleem is dan opgelost.
Groot kostenprobleem
Wat is dan hèt probleem met elektrisch rijden? Nou, dat is heel simpel: de kosten! Allereerst krijgt de fabrikant de ontwikkelingskosten voor zijn kiezen, voor de relatief nieuwe ‘elektrische’ techniek. Daar is budgettair nog wel een mouw aan te passen, want ontwikkelingskosten zijn er altijd. Maar er hangt ook nog een extreem hoog prijskaartje aan het integreren van elektrisch rijden in het dagelijkse verkeer. De idealistische klimaatdrammers acteren alsof het ‘niks kost’ en dat is je kop in het zand steken. Het aanpassen van de infrastructuur met uitbreiding van het elektriciteitsnet en laadpalen, is een mega dure klus. En om het gebruik van de EV te stimuleren, stelt de overheid talloze belastingvoordelen in het vooruitzicht. Vergeet niet dat dat geld is dat alle burgers hebben ‘gegeven’ aan de overheid. Maar na jaren van ‘gratis geld rapen’ door de EV-gebruikers, worden al die belastingvoordelen nu met dezelfde vaart weer geminiseerd. Dus wordt het gebruik van een EV erg duur. Mede omdat een EV veel zwaarder is dan de gemiddelde auto met een fossiele brandstof. En de wegenbelasting wordt nou eenmaal geheven over het gewicht van de auto. Dat gaat lekker, dus… Sommige criticasters noemen een EV al gekscherend een speeltje van de rijken. Maar is dat wel zo?
Een halvering!
Porsche is namelijk een exclusief automerk, dat aangeschaft wordt door mensen die doorgaans een paar centen extra te verteren hebben. En desondanks ziet het er nogal somber uit voor Porsche’s elektrische lieveling, de Taycan. Technisch gezien een mega mooie auto! Qua vormgeving trouwens ook. Lekker futuristisch en eigentijds. Na een hoogtepunt van de eerste golf van EV-enthousiasme, daalden de Taycan-verkopen dit jaar echter met maar liefst 50 procent. Een halvering dus! Porsche heeft de productie in zijn fabriek in Zuffenhausen al teruggeschroefd, van twee ploegen naar slechts één – een duidelijk teken dat de marktvraag naar deze luxe EV niet meer is wat het geweest is. In absolute getallen verkocht Porsche tussen januari en september dit jaar slechts ‘14.042’ Taycans, een scherpe daling ten opzichte van de prestaties in dezelfde periode van het voorgaande jaar 2023.
Tijdelijke dip?!
Het is echter niet alleen de Taycan die het moeilijk heeft. De totale wereldwijde verkoop van Porsche daalde in dezelfde periode met 7 procent en verschillende andere modellen volgden dit voorbeeld. De Panamera is met 20 procent gedaald, er werden er 21.506 stuks van verkocht. De Macan – een grote steunpilaar van Porsche’s leveringsprogramma – kampte ook met een daling van 20 procent, met 55.000 verkochte eenheden. Volgens Porsche is de daling van de verkoop van de Macan vooral te wijten aan het stopzetten van de verkoop van de benzineversie in Europa. Een door de politiek geïnitieerde maatregel dus, dat een afzet- en rendementsprobleem creëert voor Porsche. Niet fijn!
Het gaat goed!
In zijn toelichting over de resultaten van Porsche in de eerste negen maanden van 2024, verbloemde Porsches directielid voor verkoop en marketing, Detlev von Platen, de situatie niet. Maar hij wees er wèl even op hoe de vork momenteel echt in de steel zit. Want zo slecht gaat het helemaal niet. Porscheleverde 226.026 voertuigen af in de eerste negen maanden van 2024. Detlev von Platen: “Porsche blijft op koers in de eerste negen maanden van het jaar: de leveringen in het jaar 2024 – het jaar van de productintroducties – liggen op een stabiel niveau en de verkoopstructuur over de verkoopregio’s blijft in evenwicht. De Cayenne laat een sterke groei zien. De tweedeurs sportwagens doen het ook beter dan vorig jaar. In totaal werden er wereldwijd tussen januari en september 226.026 voertuigen aan klanten afgeleverd. Dit komt overeen met een kleine daling van 7 procent ten opzichte van vorig jaar, voornamelijk vanwege de beperkte productbeschikbaarheid. Met de Panamera, Macan, Taycan en 911 bevinden vier van de zes modelseries zich momenteel in hun uitloop- en opstartfase.” Inderdaad een lastige periode voor een autofabrikant, want de klant stelt zijn aankoop uit totdat de nieuwe modellen voldoende beschikbaar zijn. Ja, het is een tijdelijke situatie waarvan een fabrikant weet dat het erbij hoort, maar het is niet fijn voor de cashflow van de onderneming.
“Een robuuste positie”
“De vraag van klanten blijft op een robuust niveau en de feedback van onze klanten op de nieuwe modellen is erg goed. Nu de productbeschikbaarheid toeneemt, zijn we optimistisch over de eindspurt voor 2024”, zei Detlev von Platen, lid van de raad van bestuur voor verkoop en marketing bij Porsche AG. Hij straalde veel vertrouwen uit in de toekomst en voegde eraan toe: “De marktsituatie blijft wereldwijd uitdagend. Met het jongste modellengamma in de geschiedenis van Porsche en een verkoopstructuur die zeer evenwichtig blijft in alle verkoopregio’s, bevinden we ons in een robuuste positie. Onze strategie van waardegerichte verkoop heeft zijn waarde bewezen en zal de basis blijven vormen voor onze acties in de toekomst.”
Groei Europese markten
Zijn vertrouwen in de toekomst is gebaseerd op de huidige ontwikkelingen. In Europa (exclusief Duitsland) leverde Porsche in de eerste negen maanden 52.465 voertuigen af, een stijging van 1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op de thuismarkt Duitsland steeg het aantal geleverde voertuigen met 8 procent. In totaal werden 26.838 eenheden aan klanten overgedragen.
In China leverde Porsche van januari tot september 43.280 voertuigen af, een daling van 29 procent! Dat is best fors en het legt meteen bloot waar er sprake is van een afzetprobleem. Niet in Duitsland of in Europa, zoals er tegenwoordgig direct wordt geroepen, maar in China. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de aanhoudende gespannen economische situatie op de Chinese markt en Porsche’s focus op waardegerichte verkopen. Een poltieke term voor het feit dat Porsche aan iedere transactie ook daadwerkelijk geld wil verdienen. Automerken die zich alleen maar op aantallen verkopen richten, zien vaak hun marge per auto tot een minimum slinken.
In Noord-Amerika zag Porsche een aanhoudend sterke vraag en leverde 61.471 voertuigen aan zijn klanten, een daling van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode, een jaar geleden. Dit komt deels door de beperkte beschikbaarheid van het product. In de overzeese en opkomende markten werden 41.972 voertuigen aan klanten overgedragen. Dit komt overeen met een stijging van 3 procent.
Hoogste aantal afleveringen ooit!
Met 77.686 eenheden registreerde de Porsche Cayenne het hoogste aantal afleveringen ooit in de eerste negen maanden. Een plus van 21 procent! Het was het eerste nieuwe model dat werd gelanceerd, als onderdeel van het omvangrijke productoffensief. Dit heeft ongeveer pas een jaar na de marktintroductie, een overeenkomstig positief effect. De Porsche Macan ging naar 55.000 klanten. Dit komt overeen met een daling van 20 procent, wat vooral te wijten is aan de modelwisseling in veel markten. Detlev von Platen: “De nieuwe volledig elektrische generatie van de SUV wordt vanaf vandaag aan de eerste klanten overhandigd. We zijn ervan overtuigd dat het wachten de moeite waard was en dat de Macan indruk zal maken met zijn innovaties en prestaties.”
De 911 wordt altijd in één adem genoemd met Porsche. Het is bijna onvoorstelbaar dat de iconische 911 nog steeds erg populair bij de klanten is. Er werden in 2024 wereldwijd 39.744 exemplaren van de 911 afgeleverd (+2 procent). De Panamera ging naar 21.506 klanten (-20 procent). Deze daling kan worden verklaard door de marktsituatie in China en de huidige modelwisseling. Dat laatste geldt ook voor de Taycan. Tussen januari en september namen 14.042 klanten hun Taycan in ontvangst (-50 procent). De modellen 718 Boxster en 718 Cayman registreerden 18.048 leveringen, wat overeenkomt met een groei van 10 procent.
Uitdagend jaar
“2024 is een bijzonder uitdagend jaar voor ons, met in sommige gevallen een beperkte productbeschikbaarheid. We richten ons echter bewust op een kwaliteitsgerichte opbouw van onze nieuwe modelserie, zodat we onze klanten ook in de toekomst een onmiskenbare merk- en productervaring kunnen blijven bieden”, aldus Detlev von Platen en vervolgde hoopvol: “Met het jongste modellengamma in de geschiedenis van ons bedrijf en een verkoopstructuur die zeer evenwichtig blijft in de verkoopregio’s, bevinden we ons in een robuuste positie. Onze strategie van waardegerichte verkoop heeft zijn waarde bewezen en zal de basis blijven vormen voor onze acties in de toekomst.” Niet bepaald ‘alles is verloren’, maar er is ook geen sprake van een rooskleurig beeld. Von Platen besteede dus (nog) niet veel aandacht aan de terugvallende Taycan-verkopen. Eigenlijk gaat het niet alleen over de Taycan, maar over de hele EV-markt. De afnemende vraag naar elektrische voertuigen geldt voor iedereen. Ook Mercedes en BMW worstelen ermee. En ook zij zien hun verkopen in China teruglopen. Wat dat betreft staat Porsche er niet eens zo slecht voor, omdat de elektrische versies van de 718 evenals de elektrische Macan eraan komen. Deze modellen kunnen het tij keren en kunnen de lange termijnvisie van Porsche bevestigen. We gaan het zien…
Glas niet halfleeg maar halfvol
Er is weliswaar sprake van een halvering van de verkoop van de Taycan, maar er zijn wel degelijk een aantal lichtpunten te noemen. Porsche gaat op dit moment weer een beetje terug naar zijn roots als sportwagenmerk.
Tegen de trend in verkochten zowel de 911 als de 718 in 2024 beter dan het jaar ervoor. Dat is opvallend omdat de 911 recentelijk gelift is. De Porsche-icoon maakte een verkoopstijging door van 2 procent, wat neerkomt op in totaal 39.744 verkochte exemplaren.
En de 718? Die loopt op zijn einde, dus alles wat-ie verkoopt is meegenomen. En dat is nog best veel. Kennelijk denkt de klant dat hij nu beter nog een atmosferische zespitter (in het geval van de GTS, Spyder RS en Cayman GT4 RS) kan kopen, want zodra het elekrtische alternatief er is, kan het niet meer. In Europa is de 718 inmiddels al niet meer nieuw te bestellen omdat Porsche het productieplatform niet wilde aanpassen aan de regels rondom de EU blackbox, die vanaf 1 juli jongstleden van kracht zijn. De 718 is een aflopende zaak, want ook in andere markten zal hij binnenkort verdwijnen en plaats maken voor een elektrische opvolger. “Voor velen is dit kennelijk een reden om nog snel zo’n oude en vertrouwde 718 met verbrandingsmotor aan te schaffen. Ten opzichte van een jaar eerder, plust de 718 tot nu toe dit jaar met 10 procent. Verder haalt vooral de benzineslurpende Cayenne de kastanjes uit het vuur voor Porsche.
De Cayenne blijft tenslotte het kroonjuweel in het modellenprogramma, er gingen er wereldwijd 77.686 stuks over de toonbank – een gezonde stijging van 21 procent.
Rooskleurige toekomst
Alle getallen van nieuw verkochte Porsches ten spijt, is het belangrijk hoe zich de occasionmarkt ontwikkelt. Restwaarden zijn bepalend voor de doorstromoing van een merk en zijn modellen. En al decennialang schrijft een Porsche relatief weinig af. Sommige typen worden zelfs als investering gezien. Of zelfs als pensioenvoorziening, als een appeltje voor de dorst op de oude dag. Leasemaatschappijen zijn gebaat bij een stabiel prijsniveau en willen geen grote schommelingen of zelfs een vrije val, zoals nu aan de hand is bij de EV’s. Porsche is echter een beetje apart merk, dat afwijkt van de norm. Voor een luxe sportwagenmerk doen ze het heel erg goed, als luxe volumemerk zijn ze weer vrij klein. Maar als ze hun exclusieve status en hun bovengemiddeld sterke klantenbinding weten uit te buiten, dan kan 2024 positief worden afgesloten en gaat het merk een rooskleurige toekomst tegemoet!