Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche 911 heeft in zijn bijna 50-jarig bestaan al zo’n evolutie ondergaan dat je je afvraagt of het nog beter kan. De kritieken over de 991, die in 2011 voor het eerst van de band rolde, zijn gematigd positief. De auto heeft een groot paar schoenen die hij moet vullen. Er blijft altijd een groep mensen over die de voorkeur geven aan het eigenzinnige gedrag van de eerdere 911’s. Maar dat zijn ook niet de mensen die zo’n nieuwe 911 gaan aanschaffen.

Pas sinds begin jaren tachtig bestaat er ook een volledig open versie van de 911. De huidige generatie, de 991, werd eerder dit jaar als Cabriolet geïntroduceerd. Door sommigen afgedaan als “vrouwenauto”, maar wie dat vindt heeft er weinig kaas van gegeten. De 991 Cabriolet is een volwassen sportwagen die opnieuw alle vooroordelen over open en sportief rijden achter zich laat.

Evolutie

De 991 is in alle opzichten een evolutie van de 997. De auto is 5,5cm langer geworden maar viel maar liefst 50 kilo af. Met een vanafprijs van 125.006 euro is de open 911 5.000 euro goedkoper dan de vorige generatie. Daarvoor sprint je 0,1 seconde sneller naar de 100, stoot je nog maar 217 gr/km uit maar lever je wel vier hele kilometers in op je topsnelheid. Dan blijft er nog steeds een ‘schamele’ 285 km/u over.

Voorzover de 991 zich al leende om extra passagiers mee te nemen, bij de Cabriolet kun je dat volledig op je buik schrijven. De kapconstructie, die zich in krap 20 seconden laat wegvouwen, neemt vrijwel alle ruimte tussen motor en voorstoelen weg. Het resultaat is indrukwekkend: met de kap open is de 991 een lust voor het oog. De achterpartij doet, nog meer dan zijn voorganger, denken aan de 911 Speedster, en dat is niet bepaald vervelend.

Onder de motorkap huist een 3,4-liter 6-cilinder boxermotor die 350 paardekrachten op de achterwielen loslaat, ook weer iets meer dan de 997 op de straat bracht.

Voorbeeldige leerling

Zodra je instapt, waan je je in een heuse cockpit. Porsche kent nog geen centrale bediening zoals we dat van bijvoorbeeld stalgenoot Audi kennen. Knopjes te over dus, maar wel de belangrijkste binnen handbereik, namelijk het bedienen van het dak, de sportstand en de sportuitlaatstand, maar daarover straks meer. Over de kwaliteit en afwerking van het interieur kunnen we kort zijn: die is nagenoeg perfect. Ook de zitpositie is dik in orde, de stoelen zijn dusdanig makkelijk verstelbaar dat je al snel een goede positie vindt.

Eenmaal op weg blijkt dat de auto zich bijzonder gemakkelijk laat besturen. Onze tester is uitgerust met PDK en dat maakt het rijden wel heel erg relaxt. Wanneer je beheerst met het gaspedaal omgaat springt de PDK soepel door zijn 7 verzetten heen, zonder dat daar iets van is te merken. Op normale snelheden is het ook met de kap open goed toeven. Het windgeruis is vrij beperkt en het gezang van de watergekoelde zespitter een genot om naar te luisteren. Zelfs het voeren van een gesprek blijkt goed mogelijk.

Ook wanneer we de auto wat harder laten werken blijft het relaxt. Hoewel je verdomd goed merkt dat je met 350pk onderweg bent voelt de auto stabiel en bijna vergeeflijk aan. We hebben niet het gevoel dat de 991 snel van zijn stuk is te brengen, tenzij je rare capriolen uit zou halen. Wel wordt al snel de invloed duidelijk van de achterwielaandrijving i.c.m. het motorblok achterin, en natuurlijk het feit dat we in een cabrio rijden. Wanneer je gasgeeft bij het uitkomen van de bochten voel je dat de achterkant de auto rechtdoor wil duwen. Even het gas liften en weg is dat gevoel weer.

Sportstand: and go!

Het wordt pas echt leuk als we de knoppen omgooien. De sportuitlaatstand zorgt ervoor dat het geluid achterin verder aanzwelt, wat ons er pas echt bewust van maakt dat we met 350pk op stap zijn. De sportstand zorgt ervoor dat het gaspedaalresponse nog scherper wordt, de PDK langere slagen maakt en dat de auto aanzienlijk strakker wordt afgeveerd. De auto voelt door zijn extra scherpte op een prettige manier nerveus en daagt de rijder constant uit om het maximale uit de auto te halen. Wanneer je dat niet wilt is het raadzaam om de sportstand weer uit te schakelen, de scherpte van de auto maakt dat je ieder hobbeltje voelt, bij gemiddeld cruisen is dat niet echt een welkom gevoel.

Meer perfectie, minder puur

De 991 Cabriolet is wat ons betreft een begerenswaardige auto. Het lijnenspel van de 991 ademt nog meer 911 dan zijn voorganger deed, en we missen het dak niet echt. Met kap op blijft de auto ook mooi om te zien. En we zeiden het al, met de kap naar beneden heeft de auto wel wat van de Speedster, geen onaardige eigenschap. Porsche heeft in alles zijn best gedaan om de auto dichterbij perfectie te brengen. Hoe zich dat verhoudt tot zijn voorganger zouden we in een vergelijking moeten beoordelen, maar de beoogde perfectie is duidelijk aanwezig. Toch kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat dat invloed heeft op het karakter. Meer perfectie betekent vaak minder rauw en puur. Die laatste twee factoren moeten echter ook het gat trekken met dagelijkse auto’s, en als we echt kritisch zijn had dat gat nog iets groter mogen zijn. Anderzijds: Porsche was ooit bedoeld als sportwagen voor dagelijks gebruik, en daarin is de 991 Cabriolet wat ons betreft absoluut geslaagd.

Noot van de redactie: wij beoordelen auto’s op beleving. Hierbij meten we de volgende factoren: snelheid/acceleratie (gassen), wegligging en stuurgedrag (sturen), schakelgedrag (schakelen), PC-Hooftfactor (showen) en circuitwaardigheid (scheuren). Ook geven we een cijfer aan de spotwaardigheid van de auto (spotten). Des te zeldzamer, des te hoger. Onze beoordelingen zijn louter subjectief en ook als dusdanig bedoeld.

(Met dank aan Porschecentrum Gelderland voor het beschikbaar stellen van de auto en autofotograaf Casper Heij voor het maken van de foto’s)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.