Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Porsche en Pascal Wehrlein zijn gemotiveerd begonnen aan zesde FE-seizoen ondanks heftige crash in São Paulo E-Prix

Het TAG Heuer Porsche Formula E Team is begonnen aan zijn zesde seizoen in het ABB FIA Formula E World Championship tijdens de São Paulo E-Prix – in nieuwe kleuren en voor het eerst als wereldkampioen na de kampioenschapsoverwinning van Pascal Wehrlein. De nieuwe Zwitserse fabriekscoureur Nico Müller maakte zijn racedebuut in de gloednieuwe GEN3 Evo-generatie van de Porsche 99X Electric in Brazilië – voor het gevestigde Porsche-klantenteam Andretti Formula E. Ook nieuw: het Amerikaanse team Cupra Kiro is het tweede Porsche-klantenteam dat toetreedt tot het deelnemersveld. Zij vertrouwen op 99X-technologie van de vorige generatie, GEN3, waarmee het Porsche-fabrieksteam zowel als Andretti elk een wereldkampioenschapstitel wonnen. David Beckmann, onlangs nog reservecoureur voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team, kreeg een vaste stoel bij Cupra Kiro en werd daarmee de zesde officiële Porsche-coureur in het veld.

De Formule E-seizoensopener in São Paulo verliep voor Porsche niet zoals gehoopt: de race kende een chaotisch verloop en een grote crash van voormalig F1-coureur Pascal Wehrlein. De regerend wereldkampioen in de Formule E kwam in aanraking met Nick Cassidy, vloog hard de muur in en belandde op zijn dak. Gelukkig kon de Duitser snel melden dat hij oké was en uit de auto kruipen.

Wereldkampioenschapstitel voor fabrikanten

Naast de coureurs en teams is het komend seizoen de eerste keer dat de fabrikanten die vertegenwoordigd zijn in de Formule E een wereldkampioenschapstitel kunnen winnen. De felbevochten fabrikantentrofee van vorig jaar wordt een volwaardig FIA-wereldkampioenschap. De twee hoogst geklasseerde auto’s van elke fabrikant scoren punten.

Nieuwe look en verfijnde technologie

De nieuwe Porsche 99X Electric schittert in een expressieve paarse kleur: ze symboliseren de technologieoverdracht naar de productie en komen van de elektrische Taycan Turbo GT, het krachtigste productievoertuig dat Porsche ooit heeft gebouwd. Innovaties die in de regelgeving zijn vastgelegd, zijn onder meer activering van de aandrijving op de voorwielen, banden met meer grip en een aangepaste voorvleugel. Het testprogramma voor de uiterst efficiënte Porsche open-wheel-auto verliep volgens plan.

De deelnemende Porsche-teams en -coureurs in seizoen 2024/2025

TAG Heuer Porsche Formula E Team

  • Pascal Wehrlein (GER, #1), Porsche 99X Electric
  • António Félix da Costa (POR, #13), Porsche 99X Electric

Andretti Formula E

  • Jake Dennis (GBR, #27), Porsche 99X Electric
  • Nico Müller (SUI, #51), Porsche 99X Electric

CUPRA KIRO

  • David Beckmann (GER, #3), Porsche 99X Electric WCG3
  • Dan Ticktum (GBR, #33), Porsche 99X Electric WCG3

Partners en sponsoren voor 2024-25

Naast het nieuwe ontwerp van de Porsche 99X Electric voor het komende seizoen, krijgt ook de kleding van het TAG Heuer Porsche Formula E Team een make-over. De al lang bestaande sportlifestylepartner Puma levert nu alle kleding voor het team. Nog zeven partners ondersteunen het TAG Heuer Porsche Formula E Team: luxe horlogefabrikant TAG Heuer blijft de titel- en timingpartner. Samen met Cato Networks, de leverancier van ’s werelds toonaangevende SASE-cloudplatform, gaat het partnerschap zijn derde succesvolle jaar in. Het merk Mobil1 van de al lang bestaande motorsportpartner ExxonMobil is vertegenwoordigd op de Porsche 99X Electric, evenals simulatiesoftwarespecialist ANSYS. De lijst van in totaal zes on-car partners wordt gecompleteerd door LOCTITE, een merk van het technologiebedrijf Henkel. De andere officiële partners van het team zijn het Amerikaanse bedrijf NetApp op het gebied van intelligente data-infrastructuur en het traditionele Zwitserse bedrijf Humbel voor de ontwikkeling en productie van innovatieve tandwieltechnologie.

Seizoensopener in São Paulo

António Félix da Costa behaalde een sterke tweede plaats voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team tijdens de seizoensopener van de Formule E in São Paulo. De Portugese coureur pakte 19 punten in de eerste ABB FIA Formula E World Championship-race van 2024-25 in Brazilië, nadat hij slechts drie tienden achter racewinnaar Mitch Evans was geëindigd. Da Costa stond als vijfde in de #13 Porsche 99X Electric (GEN3 Evo) en wist een incidentenrijk evenement te doorstaan, met twee periodes van rode vlag, waarvan de tweede was vanwege de redding van teamgenoot Pascal Wehrlein uit zijn auto. De race van de regerend kampioen werd beëindigd na contact met de Jaguar TCS Racing-auto van Nick Cassidy na de herstart van de eerste race. Wehrlein raakte niet gewond bij het incident, dat leidde tot de tweede van twee lange periodes van rode vlag, maar werd naar het ziekenhuis gebracht voor een aantal laatste controles.

De dag was goed begonnen voor beide Porsche-coureurs, waarbij Wehrlein een sterke aanval van Oliver Rowland van Nissans Formule E Team afsloeg in de kwalificatiefinale, terwijl Rowland Da Costa in de kwartfinale knock-out sloeg. Da Costa staat na de eerste ronde op de tweede plaats in het coureursklassement, terwijl het TAG Heuer Porsche Formule E Team op de derde plaats staat in het teamkampioenschap.

Het verhaal van de race

Wehrlein maakte een goede start, maar het was niet voldoende om de leiding in de race te behouden, aangezien Rowland de leiding nam. Beide Porsches waren voorzichtiger dan hun rivalen met hun vermogensinzet in de beginfase, rekening houdend met de geplande 31 ronden die nog moesten komen. De nieuwe Attack Mode was een van de grootste overwegingen voor teams en coureurs, en het was duidelijk dat veel teams ervoor kozen om te proberen een vroeg voordeel te behalen, aangezien het Porsche-duo in de openingsronden om positie streden.

Met nog 20 ronden te gaan tegen de oorspronkelijke rondetijd, waren Wehrlein en Da Costa weer vooraan en vochten ze om de leiding. Hun strijd werd echter al snel beëindigd, aangezien de rode vlaggen uitgingen als gevolg van de rode vlag voor Jake Dennis’ Andretti-klant Porsche. Na een lang intermezzo werd de actie hervat met nog 10 ronden te gaan, en Da Costa leidde het veld van Rowland en Wehrlein. Achter het leidende trio hadden twee Jaguars nog genoeg vermogen in de tank, en hetzelfde gold voor het duo van het Neom McLaren Formula E Team. Het was ingesteld op een fascinerende laatste paar ronden.

Voordat de strategie kon worden uitgevoerd, was er echter nog meer drama, met het incident tussen Cassidy en Wehrlein dat de tweede rode vlag opleverde. Nadat de race werd hervat, behaalde Mitch Evans een onverwachte overwinning van zijn laatste start op de grid, waarbij Da Costa hem tot het einde toe eerlijk hield.

De klantenteams in São Paulo

Het was een lastige seizoensstart voor het Porsche-klantenteam Andretti Global, waarbij geen van beide auto’s de geblokte vlag haalde. Nico Müller finishte niet na contact met een andere auto, wat de eerste safety car activeerde, voordat de race van Jake Dennis werd beëindigd toen zijn Porsche 99X Electric overging naar de rode autostatus en de eerste rode vlag activeerde.

Dennis was er een om in de gaten te houden in de kwalificatie, met een episch tempo in zijn kwartfinale tegen Jean-Eric Vergne van DS Penske. De Brit miste de kwalificatiefinale met de kleinste marge – 0,001 seconden – tegen Rowland, maar zou desondanks als derde op de grid starten met realistische vooruitzichten op een sterk resultaat. Sterk in de mix met goede energie in reserve, was het een harde klap voor Dennis om zijn auto te moeten parkeren terwijl het team de oorzaak onderzocht.

Müller zakte tijdens de openingsronde naar de 18e plaats om energie te besparen, maar werd van achteren geraakt voordat hij in contact kwam met Jake Hughes van Maserati, wat een einde zou maken aan de debuutrace van de Zwitserse coureur met Andretti. De seizoensopener markeerde ook de debuut E-Prix voor het Porsche-klantenteam Cupra Kiro. Het Amerikaanse team zet twee Porsche 99X Electric van de vorige generatie, GEN3, in met Dan Ticktum en David Beckmann achter het stuur.

Beckmann, onlangs nog reservecoureur voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team, kreeg een vaste stoel bij Cupra Kiro, waarmee hij de zesde officiële Porsche-coureur in het veld werd. Hij eindigde als 17e in de race van zaterdag, terwijl teamhoofd Ticktum als negende eindigde, maar na een straf voor een andere coureur naar de achtste plaats werd gepromoveerd.

Een spannend seizoen wacht

Nu een spannende openingsronde is afgelopen, richt de aandacht zich nu op de resterende 15 races op negen locaties. De kalender van 2024-25 combineert permanente en wegcircuits en zal de nieuwe GEN3 Evo-auto circuits van Monaco tot Shanghai laten zien. De tweede ronde, die na Kerstmis terugkeert, vindt plaats in Mexico-Stad op het Autódromo Hermanos Rodríguez op 11 januari. Vanaf daar gaat het kampioenschap naar Jeddah, Saoedi-Arabië, voor de eerste dubbele kop op 14 en 15 februari. Formule E gaat in april naar de Verenigde Staten, met Miami dat voor het eerst sinds seizoen 1 terugkeert op de kalender op een geheel nieuwe locatie – de Homestead-Miami Speedway – op 12 april.

Een mei vol actie organiseert de tweede double-header – dit keer op de straten van Monaco – voordat het kampioenschap naar Azië reist, met de Tokyo en Shanghai rondes elk met twee races, voor ronde 12 in Jakarta. Terwijl het kampioenschap zijn opwindende slotfase ingaat, keert het terug naar Europa: eerst naar Berlijn, voor de thuisraces van het TAG Heuer Porsche Formula E Team, voordat de kampioen wordt gekroond in wat een andere boeiende seizoensfinale double-header in Londen zal zijn. Kan Pascal Wehrlein zijn titel behouden en kan Porsche de glorie veroveren in het fabrikantenkampioenschap?

Stand na 1 van de 16 races ABB FIA Formule E kampioenschap 2024-25:

Stand bij de coureurs

1. Mitch Evans (NZL), 25 punten

2. António Félix da Costa (POR), 19 punten

3. Taylor Barnard (GBR), 15 punten

8. Dan Ticktum (GBR), 4 punten

9. Pascal Wehrlein (GER), 3 punten

Stand bij de teams

1. NEOM McLaren Formula E Team (GBR), 27 punten

2. Jaguar TCS Racing (GBR), 25 punten

3. TAG Heuer Porsche Formula E Team (GER), 22 punten

6. CUPRA KIRO (USA), 4 punten

Stand bij de fabrikanten

1. Jaguar, 31 punten

2. Nissan, 27 punten

3. Porsche, 22 punten

Bron: Porsche Newsroom

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black