Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche Panamera loopt alweer mee sinds 2009 en werd onlangs licht opgefrist. Vloeiende lijnen, een bredere achterruit, een iets meer gestileerde achterzijde en gewijzigde lichtunits zorgen voor een strakker silhouet en een nog breder aanzicht. Compleet nieuw in het Panamera-gamma is de Executive. 15 centimeter extra auto moet van de Panamera een directiewagen maken.

De Panamera houdt in het land der Porsche-liefhebbers de gemoederen nog altijd bezig. Of je bent lyrisch over de vlot vormgegeven sportsedan, of je vindt het een lelijk hok met een rare kont. Een echte middenweg is voor de Panamera niet weggelegd. Hij is nou eenmaal eigenzinnig, en dat betekent in dit geval dat je kritisch wordt bekeken. En kritiek is er, want de Panamera schurkt qua design dichter tegen het sportwagengamma van Porsche aan dan de Cayenne doet. Toch heeft de vernieuwing van het model bijgedragen aan de acceptatiefactor. Tel daarbij op dat Porsche in korte tijd de E-Hybrid en een vlotte diesel lanceerde en je kunt op je vingers natellen dat de Panamera Porsche niet zal gaan teleurstellen qua verkoopcijfers.

Porsche gaat geen enkele contradictie uit de weg, dat blijkt wel uit de Executive-uitvoering die het merk in april presenteerde. Deze extra luxe uitvoering is maar liefst 15 centimeter langer, biedt afzonderlijke zetels voor zowel voor- als achterpassagiers en is verkrijgbaar als 4S en als Turbo. Een vierdeurs sportwagen kunnen we nog rijmen, maar een verlengde versie daarvan? Hoe zit dat dan met stijfheid? Wegligging? Wendbaarheid? We zochten het uit.

Serieuze cijfers

Ons testexemplaar wordt afgeleverd in agaatgrijs, getooid met zogenaamde RS Spyder-wielen en voorzien van een espressokleurig interieur. Onder de kap vinden we een volledig nieuw ontwikkelde V6 die in de 4S Executive 420 pk levert, mede dankzij een dubbele turbo. Aan dit nieuwe blok vinden we een 7-traps automaat met dubbele koppeling, beter bekend als Porsche Doppelkupplung (PDK). De motorische uitrusting zorgt ervoor dat de sedan in 5 seconden naar 100 km/h snelt, om het bij 286 km/h pas voor gezien te houden. Dat is niet gek wanneer je bedenkt dat de ‘gewone’ 4S 4,8 seconden nodig heeft voor de sprint uit stilstand en ook ophoudt bij 286 km/h. Zowel het verbruik (9,0 l / 100 km) als de uitstoot (210 g/km) ligt een fractie hoger, maar mag geen naam hebben.

Interieur van hoger niveau

Wie een Porsche bezit of er wel eens in gereden heeft weet dat Porsche veel zorg besteedt aan het interieur. En dat lijkt per keer dat een nieuw of vernieuwd model wordt geïntroduceerd weer van een hoger niveau te zijn. Het interieur van onze Panamera is uitgevoerd in natuurleder Espresso, een kleur die de auto bijzonder goed staat. Het interieur is ronduit chique zonder ook maar enigszins ordinair over te komen. Dat heeft natuurlijk niet in de minste mate te maken met het afwerkingsniveau, maar de aluminium accenten en panelen in pianolak maken wel dat het interieur compleet voelt zonder dat er sprake is van overdaad.

Het is met name de optielijst die van deze Panamera een perfecte reisgenoot maken. De keyless Porsche Entry and Drive, Lane Departure Warning (LDW), herkenning van maximale snelheid, adaptieve cruise control (ACC), lane change assist (LCA), en ten slotte de ParkAssistant met achteruitrijcamera en Topview zorgen ervoor dat je reis soepel en probleemloos verloopt. De luxe en op vele manier verstelbare zetels en stuurkolom zorgen dat je altijd vlot een optimale rijhouding kunt vinden. De stoelen zijn van dusdanige kwaliteit dat je na een flinke reis zonder een centje pijn uitstapt. En de zetels achterin zijn zonder meer koninklijk, temeer omdat ze afzonderlijk verstelbaar zijn, iets wat ook geldt voor de temperatuurregeling. Of de 15 cm extra echt nodig is valt te betwisten, de passagiers achterin hebben daadwerkelijk een zee aan ruimte.

Porsche Car Connect

Nieuw bij de Panamera is de meegeleverde iPhone met Porsche Car Connect. Deze app maakt het mogelijk om je Panamera op afstand uit te lezen en zelfs wat basale handelingen uit te voeren. Het meest vernuftig vonden we nog de “engine lock”. Die zorgt ervoor dat iemand zelfs met sleutel niet met de auto aan de haal kan. Maar ook de “geo fence”-functie geeft rust. Wanneer de auto binnen een bepaald gebied komt of deze verlaat wordt een signaal doorgegeven aan de app. Dat zelfde kan ook met de ‘speed fence’, de naam verraadt al dat daarmee een snelheidsgrens is in te stellen.

Reisgenoot

Eenmaal onderweg met de Panamera valt ons op hoe de wagen eigenlijk is ingesteld op lang reizen. Wanneer je het gaspedaal met reserve bedient voelt de auto vlot en soepel aan zonder meteen tot beestachtig rijgedrag aan te zetten. De besturing voelt ietwat onpersoonlijk aan, temeer omdat de stuurbekrachtiging Plus zich aanpast aan je snelheid en rijgedrag. Dat is vaak prettig, maar de response lijkt soms wat ongepast. Wanneer je eenmaal aan het stuurgedrag bent gewend is het verbazend hoe de Porsche Dynamic Chassic Control (PDCC) samen met de adaptieve luchtvering ervoor zorgt dat je de auto vlot over bochtige wegen stuurt zonder dat het oncomfortabel wordt.

Waar we eerder bij de Cayenne klaagden over het feit dat de grens van onderstuur en overhellen zo ver weg lag waardoor de auto min of meer onvoorspelbaar werd, lijkt Porsche de balans bij de Panamera beter te hebben gevonden. Die is namelijk gewoon responsief. Een bocht neem je op de wijze zoals je van een sportwagen mag verwachten, maar de grens is duidelijk voelbaar en ook alleszins redelijk.

Sport Plus is teveel

Een vreemde eend in de bijt is toch wel de Sport Plus-knop, een optie die meekomt met het Sport Chrono Pakket Plus. Een druk op de knop zorgt voor een snellere response van het gaspedaal, langere slagen van de automaat en hardere klappen bij het schakelen, en tot slot een straffere vering. Bij de sprint vanuit stilstand is het vooral erg leuk, maar eenmaal op snelheid voelt de auto bijna ongewenst aan. Het toerental blijft in een erg nerveus en oncomfortabel gebied hangen en alle gevoel van luxe is als sneeuw voor de zon verdwenen. Alle reden om de Sport Plus-stand zo snel mogelijk weer uit te schakelen. Een auto die Executive achter zijn draagt pretendeert vooral van hoogstaand niveau te zijn in luxe en afwerking. Een belofte die Panamera op bescheiden wijze inlost. Je vraagt je dan af wie er gelukkig moet worden van een optie die eerder een 911 of Boxster zou sieren dan deze directiewagen.

Conclusie

Het is wat ons betreft een beetje scheef om een Executive-uitvoering vanaf de voorstoel te beoordelen. Hoe geslaagd deze auto is zou je eigenlijk vanuit de achterste zetels moeten beoordelen, zonder zelf een seconde achter het stuur te hebben gezeten. Bij gebrek aan privéchauffeur gaan we toch af op onze ervaring achter het stuur, en die is niet verkeerd. Om te bepalen of de extra 15 cm daadwerkelijk invloed hebben zouden we de Executive naast zijn ‘gewone’ broertje moeten zetten, maar iets doet ons vermoeden dat de verschillen verwaarloosbaar zijn. De extra centimeters zijn vooral een winst in ruimte en dus luxe, en dat is een eigenschap die de Panamera goed staat. Op het rijgedrag valt, zeker voor zo’n lange auto, weinig aan te merken, anders dan dat we erg moesten wennen aan de stuurbekrachtiging. Maar wanneer dat je in de weg zit hoef je slechts één vinkje minder zetten op de prijslijst. Wat overblijft is een smaakvolle en luxe sedan die je niet snel meer zal doen talen naar andere wagens in het luxe segment.

De Porsche Panamera 4S Executive staat in de prijslijst vanaf € 152.100,- maar wanneer je in de optielijst gaat neuzen kom je al snel op een auto zoals we hierboven bespraken. Reken gerust op een kleine € 40.000,- extra, maar dan heb je het wel stuk voor stuk over opties die de Executive nog meer executive maken. En dat is toch uiteindelijk waar je de auto voor koopt?

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive