Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Er lijkt geen einde te komen aan de prijzen van luchtgekoelde 911-jes. Op een veiling van RM Auctions, afgelopen weekend in Monaco, werd een Porsche 964 RS afgehamerd voor maar liefst € 268.800,-. Dat is een absoluut recordbedrag, en bijna een verdubbeling van de prijs.

Een dikke 260 pk uit een 3,6-liter flat six, een handbak met vijf verzetten op een gewicht van 1.220 kg. Dat moet de gemiddelde Porsche-liefhebber in de oren klinken. En dat is het ook, want we hebben het hier over een Porsche 964 RS, de lichtere en sportievere variant van de Porsche 964 Carrera 2. Aan de buitenzijde is niet direct op te merken dat we hier met een ‘bijzondere’ 911 hebben te maken. Maar we mogen gerust stellen dat dit sinds de 911 2.7 Carrera RS uit 1973 één van de beste auto’s is die Porsche in haar historie heeft gebouwd volgens de RS-filosofie. Porsche wist maar liefst 175 kg aan gewicht te besparen ten opzichte van de Carrera 2. Magnesium wielen, aluminium deuren en motorkap, dunner glas en vooral minder luxe aan boord. Minder voor meer. Zelfs de stuurbekrachtiging werd geofferd.

Sla je slag!

De auto die afgelopen weekend in Monaco werd afgehamerd is één van de 290 stuks die werden gebouwd van dit type. Op de klok staat slechts een kleine 12.000 kilometers. De extra gewilde magnesium wielen en ‘bucket seats’ maken de auto, in combinatie met de lage kilometerstand en de uitmuntende staat, tot een uiterst begeerlijk object. De auto werd nieuwe geleverd in Italië, en kwam via Duitsland in 2004 in Nederland terecht. De auto is schadevrij, op een opnieuw gespoten bumper na. De auto komt met alle papieren en een complete onderhoudshistorie.

En hoewel de auto pas in 2004 werd geïmporteerd, zijn we er toch een beetje trots op dat zoiets uit Nederland komt. Dat er zo’n hoog bedrag voor wordt afgetikt vinden we echter minder fijn. Meer dan tweeënhalve ton. Porsche’s luchtgekoelde 911’s worden in rap tempo minder bereikbaar op deze manier. Dat is niet goed voor de liefhebberij, en evenmin voor het straatbeeld. Meer dan tweeënhalve ton. Dat zet je liever achter slot en grendel dan dat je de auto gebruikt waar ie echt voor is bedoeld. Meer dan tweeënhalve ton voor een 964 RS. Dan lijkt het kwartet RS-en dat hier te koop wordt aangeboden ineens het koopje van het jaar.

(Bron: RM Auctions. Met dank aan Jasper Maters voor het attenderen op de vier witte RS-en)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.