Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De komst van de Porsche Pajun – oftewel de PAnamera JUNior – is uitgesteld als gevolg van een grondige herziening van Porsche’s toekomstplannen. Volgens CAR is de Pajun, een kleiner broertje van de Panamera dat het op moet gaan nemen tegen auto’s de Mercedes-Benz E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie en Maserati Ghibli, in de ijskast gezet na een flink opfrissing van Porsche’s productkoers voor de komende jaren.

Geen Pajun, wel een 718?

Het interne plan van Porsche, volgens CAR Porsche Product Strategy 2018 genoemd, zou wijzen op zeven verschillende productlijnen die rond 2018 in stelling gebracht zouden moeten zijn. De Pajun zou zijn opgenomen in datzelfde plan en gepland zijn voor ergens in de komende vier jaar. Maar volgens datzelfde CAR is dat plan dus gewijzigd en komt er voorlopig geen Pajun. Dat zou het gevolg zijn van een beslissing die bij het Volkswagen-concern vandaan komt. En dus is er tot op heden slechts één nieuw model in de showroom verschenen. Maar er is hoop, datzelfde CAR wist immers vorige week te melden dat er toch een Porsche 718-opvolger komt, een auto die onder de Boxster wordt gepositioneerd en de goedkoopste sportwagen uit de stal in Zuffenhausen moet gaan vormen. Andere modellen hoeven we voorlopig niet verwachten, beweert CAR.

Net als de Macan

De Pajun wordt beschreven als een vijfdeurs coupé, een soort van kleine Panamera net als de Macan, die als kleinere broer van de Cayenne werd neergezet. In de kopplaat zie je hoe de Pajun eruit zou kunnen komen te zien, wat je ziet is namelijk een officiële schets van de Panamera Sport Turismo, die Porsche in 2013 aan het grote publiek toonde.  Ga er maar vanuit dat de auto, net als de Macan, teert op de verschillende V6-bronnen uit de Duitse stal.

Het bericht dat de Pajun voorlopig niet van de band gaat rollen komt na het bericht dat de verkopen in 2014 opnieuw beter zijn dan vorig jaar. In het eerste halfjaar werd een groei van 8% gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar. Een succes dat mede te danken is aan de opgefriste Panamera, die zelfs een groei van 28% wist te noteren. Porsche lijkt dus voorlopig geen nieuw succesnummer nodig te hebben, maar de tijd zal het leren.

(Bron: CAR)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.