Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Sinds april staat de Porsche Macan in de showroom. Al voor de introductie was de jaarproductie verzegd. Dat Porsche met succes een nieuw segment heeft aangeboord staat buiten kijf. Maar wat is er zo leuk aan nog een SUV van Porsche, wat maakt deze auto meer dan een kleine Cayenne?

(Foto’s: Peter Eigenraam)

In november 2013 maakte de Porsche Macan zijn officiële debuut tijdens de LA Motor Show én de Tokyo Motor Show. Meer dan twee jaar lang voedde Porsche ons met kleine brokjes informatie, en ten tijde van de introductie had de auto eigenlijk weinig geheimen meer. We wisten ook al twee jaar dat het verwachte kleine broertje van de Cayenne Macan (spreek uit als: mah-kaan) zou gaan heten, daar maakte Porsche geen geheim van. De naam is afgeleid van het Indonesische woord voor tijger, en is vooral een hint naar de sportieve kant die Porsche graag benadrukt ziet. De auto wordt net als de Panamera en de Cayenne geproduceerd in Leipzig. Daarvoor werd naast de al bestaande fabriek een compleet nieuwe productiefaciliteit uit de grond gestampt waarmee het merk minimaal 50.000 Macans per jaar verwacht te produceren.

De auto komt in eerste instantie in drie varianten: de Macan S, S Diesel en de Turbo. Daarnaast kent de Chinese markt een ‘gewone’ Macan met een viercilinder benzinemotor, die inmiddels op aanvraag ook in Groot-Brittannië leverbaar is. Wat de naamvarianten ook mogen pretenderen, we hebben in alle gevallen met turbomotoren te maken. In Nederland is de Macan S Diesel het goedkoopst met een prijskaartje van € 75.400,-. De Macan S mag de showroom uit voor iets meer, namelijk € 77.900,-. Voor de Turbo reken je € 100.700,- af. We gingen op pad met de meest praktische van het stel: de Macan S Diesel.

porsche-macan-s-diesel-3915 porsche-macan-s-diesel-3948 porsche-macan-s-diesel-3961 porsche-macan-s-diesel-3977

Grote muil

Het is even wennen, een kleinere SUV van Porsche. We zien aan de buitenzijde duidelijk trekjes die op verwantschap met de Cayenne duiden, maar de lijst met unieke kenmerken is langer. Wat te denken van de motorkap die overloopt in de zijschermen en in één geheel opengaat? Of de sterk aflopende daklijn aan de achterzijde die de auto een sportief aanzien geven? Of de achterlichten die compleet opnieuw ontworpen zijn en an sich al een lust voor het oog zijn? De auto is met recht de mooiste SUV in zijn klasse op dit moment. Het helpt natuurlijk mee dat ons testexemplaar is getooid met prachtige 21-inch Turbo-velgen. Iets waar we niet onverdeeld blij mee waren, maar daarover later meer. Het enige waar we een kleine kanttekening bij plaatsen, is de neus. Recht van voren bezien is deze namelijk vrij lomp. Een brede scherpe motorkap en prachtige getekende koplampen gaan over in een enorm hoge bumper met een vrije grote muil. En alsof dat nog niet genoeg was, plakte Porsche daar nog een lip onder. Het benadrukt de hoogte van de auto, terwijl de rest van de lijnen juist maken dat de agiel aandoet. Maar hé, niemand is perfect toch?

Aan de binnenzijde gaat het spelletje verder. Wie goed oplet ziet dat Porsche alles wat goed is aan de Cayenne, mee heeft genomen naar de Macan. Maar waar de Cayenne vooral veel te ruim bemeten voelt, vouwt het interieur zich als het ware een handschoen om de bestuurder heen. Porsche heeft de sportieve aspiraties duidelijk niet genegeerd bij het ontwerpen van het interieur, en toch is de beleving die een auto in dit luxe segment zou moeten bieden niet verloren gegaan. Ja, we zouden met dergelijke uitlatingen zo aan de slag kunnen op de marketing-afdeling van Porsche, maar de grap is dat het interieur wat ons betreft ronduit geslaagd is. In het midden voor de bestuurdersstoel prijkt een hagelnieuw stuur dat direct is afgeleid van het stuur dat Porsche in de 918 Spyder introduceerde. Achter dit stuur vinden we de flippers van de PDK-bak die standaard wordt geleverd op de Macan. Op de middenconsole prijkt het inmiddels vertrouwde scala aan knoppen, dat na enige gewenning volkomen logisch aanvoelt.

porsche-macan-s-diesel-4043 porsche-macan-s-diesel-4047 porsche-macan-s-diesel-4053 porsche-macan-s-diesel-4058 porsche-macan-s-diesel-4060 porsche-macan-s-diesel-4074 porsche-macan-s-diesel-4089 porsche-macan-s-diesel-4080

Wie denkt dat Porsche zich er qua rijgedrag gemakkelijk af heeft gemaakt, heeft het mis. Waar in aanloop naar de introductie vaak werd geschamperd dat de auto een veredelde Audi Q5 zou worden, is het in de praktijk enkel het gedeelde platform wat beide auto’s broeders maakt. Ja, onder de kap van beiden vinden we een krachtig 3-liter V6 dieselblok, en beiden leggen ongeveer evenveel gewicht in de schaal. Maar waar je bij de Audi constant wordt herinnerd aan de enorme massa waar je mee op weg bent, is Porsche er zowaar in geslaagd de bijna 1.900 kg zware Macan aan te laten voelen als, nou ja, minder dan 1.900 kg. Mede dankzij de luchtvering met Porsche Active Suspension Management, de enige optie in deze auto die daadwerkelijk iets toevoegt aan de rijbeleving. Waar we in het verleden nog wel eens vielen over de kunstmatig aanvoelende stabiliteit die de bestuurder welhaast lijkt te foppen, zijn we verbaasd hoe uitgebalanceerd de Macan aanvoelt. Op bochtige trajecten stuurt de auto bijzonder goed, zeker in relatie tot het gewicht. Maar hoe harder je ‘pusht’, hoe duidelijker je merkt dat dat gewicht aanwezig is. Iets waardoor je je veel bewuster bent van de auto en waardoor je veel duidelijker voelt waar de grens ligt.

De instelbare luchtvering, hill climb control en off-road-instelling wijzen er ook op dat de auto op onverhard vlak zijn mannetje staat. Maar de lage wang op de enorme 21-inch velgen maken de wielen dusdanig kwetsbaar dat we al niet eens langs een stoeprand durfden parkeren, laat staan dat we ermee door een modderplas durfden rijden, zelfs niet stapvoets. Na een meter of 500 op onverhard wegdek en twee keer uitstappen om te controleren of we de velgen niet zouden vernielen zijn we dan ook met knarsende tanden teruggekeerd naar het verharde oppervlak.

porsche-macan-s-diesel-4023 porsche-macan-s-diesel-4020 porsche-macan-s-diesel-4019 porsche-macan-s-diesel-3992

SUV in hart en nieren

Over de dieselmotor kunnen we kort zijn. Die past precies bij de auto. Niet teveel vermogen, (net) niet te weinig en een stevig koppel direct onder handbereik. We zijn nog wel een beetje bang voor een eventuele instapdiesel. De 258 pk sterke V6 moet op hogere snelheden hoorbaar werken en hoewel de auto nergens echt onder-gemotoriseerd aanvoelt zijn we van Porsche toch wel gewend dat er voldoende reserve is. Vanaf stilstand sprint de Macan in 6,3 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid bedraagt 230 km/h. Je voelt aan alles dat de auto met gemak meer vermogen aankan, maar uiteindelijk is dat niet waarom je de oliegestookte versie koopt. Het koppel van 580 Nm vormt daarentegen wel een goed argument, en het brandstofverbruik doet dat ook. We noteren aan het einde van de testperiode een gemiddeld gebruik van 1 op 12. Volgens de fabriek geldt een gemiddeld verbruik van bijna 1 op 16, maar dat vergt heel wat luier rijgedrag dan het onze.

Hoe hard Porsche ook roept dat de Macan een sportwagen mag worden genoemd, dat is het niet. Ook niet met een 400 pk sterke benzinemotor zoals de Turbo die heeft. Een echte sportwagen is licht, voelt gretig aan, hangt aan het gaspedaal, is eigenzinnig en vreet bij wijze van spreken elke bocht op. We hebben het geprobeerd met de Macan, meermaals. Snelle bochten, scherpe hoeken en links-rechts-combinaties. En hoewel de auto dat allemaal op indrukwekkende snelheid kan pareren, speelt het gewicht een te grote rol in dit verhaal. De auto voelt vooral aan als een trouwe reisgenoot met een sportieve inborst. En dat is ook precies de charme van de Macan. Het is veruit de meest sportief ogende SUV in dit segment, en waarschijnlijk ook de meest sportief rijdende SUV. Maar het blijft een SUV in hart en nieren. Maar anders dan bij een Cayenne wordt je daar niet constant aan herinnerd, en daarmee heeft de auto twee streepjes voor. Tel daarbij op dat de auto twee belastingklassen lager opereert en voor 12.000 euro minder in de prijslijst staat, en je hebt de meerwaarde ten opzichte van de Cayenne al te pakken. Maar eigenlijk doen we de Macan daarmee tekort. Als we loslaten dat Porsche het een sportwagen noemt, de buitenwereld het een kleine Cayenne vindt maar het eigenlijk een SUV is, hou je een verdomd stoere wagen over. En daarmee is alles gezegd.

porsche-macan-s-diesel-3936 porsche-macan-s-diesel-3955 porsche-macan-s-diesel-3989 porsche-macan-s-diesel-4031

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.