Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De Porsche 924 Carrera GTS Clubsport is met een oplage van vijftien stuks niet alleen bijzonder uniek maar ook begerenswaardig om zijn indrukwekkende prestaties. Het spreekt dan ook voor zich dat een beschikbaar exemplaar met amper 5.000 km op de klok de volle aandacht trekt. Maar is de auto nou echt al die ophef waard?

Tekst: Geert Smit | Foto’s: Peter Eigenraam

In 1980 bouwde Porsche 400 Porsche 924 Carrera GT’s ten behoeve van homologatie voor de toenmalige FIA Groep 4 raceklasse, de voorloper van de beruchte Groep B. Nadat de serie auto’s was voltooid ontwikkelde Porsche de auto door binnen dezelfde regelgeving. Het resultaat werd tot 924 Carrera GTS gedoopt. De louter in Indisch rood verkrijgbare GTS beschikte over een geblazen tweelitermotor waar 245 pk uit werd gehaald. De auto leverde een maximale kracht van 335 Nm bij 3.000 tpm. Daarvoor werd 1 bar turbodruk gebruikt. Via een zogenaamde dogleg vijfbak werd het vermogen aan de achterwielen gebracht met behulp van een 40% limited-slip differentieel. Om het geweld weer tot staan te brengen werd gebruik gemaakt van de remmen die ook op de 930 Turbo werden gemonteerd, die op hun beurt afkomstig waren van de Porsche 917. De remschijven en –klauwen werden gedeeltelijk verborgen achter zwarte of zilverkleurige 16-inch Fuchs-velgen.

Om de prestaties verder te verbeteren nam Porsche allerlei gewicht besparende maatregelen. De voor- en achterschermen werden van glasvezel gemaakt, evenals de deuren en motorkap. De voorruit werd van dunner glas gemaakt en de zijramen uit plexiglas vervaardigd. Anders dan bij de 924 Carrera GT werden de openslaande koplampen vervangen door permanente lichtunits, afgedekt met helder plexiglas. Maar Porsche ging nog verder. De achterbank werd verwijderd en de deurpanelen werden vervangen door een lichtere variant. Uiteindelijk woog de 924 Carrera GTS ongeveer 1.120 kg. Mede hierdoor was de GTS was in staat om in 6,2 seconden van 0-100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 250 km/h te bereiken.

924-gts-clubsport-6882 924-gts-clubsport-6895 924-gts-clubsport-6920 924-gts-clubsport-6927

Clubsport

De 924 Carrera GTS Clubsport was nog een tandje extremer. De turbodruk van de KKK turbolader werd opgeschroefd naar 1,1 bar, ook werd een grotere intercooler geplaatst. Verder werden lichter gesmede zuigers gemonteerd, evenals aangepaste drijfstangen en een aluminium kop. Uiteindelijk beschikte de 924 Carrera GTS Clubsport daardoor over 270 pk.

Om verder gewicht te besparen werd van dezelfde carrosserie gebruik gemaakt als voor de toenmalige 924 GTR was ontwikkeld. Deze was opgetrokken uit nog dunner staal en alle roestwerende maatregelen werden achterwege gelaten, evenals de zware balken achter de voor- en achterbumper. Wel werd een Halon brandblusser toegevoegd voor noodgevallen. De auto woog uiteindelijk slechts 1.060 kg.

Af-fabriek beschikte de Clubsport bovendien over een aluminium rolkooi en 935-racestoelen met Autoflug vierpuntsgordels. Dankzij alle aanpassingen wist de auto de sprint van 0-100 km/h maar liefst een seconde sneller af te leggen, namelijk in 5,2 seconden. Daarmee versloeg de GTS CS zelfs de 911 Turbo. De topsnelheid lag ook nog eens zo’n tien km/h hoger. De auto leek nog slechts een verre afstammeling van de ‘gewone’ 924. Dat vertaalde zich onder meer in de prijs, die maar liefst het viervoudige bedroeg van wat destijds voor een basis-924 werd neergeteld. Daarmee was deze auto ook nog eens 25% duurder dan een 911 Turbo.

924-gts-clubsport-6808 924-gts-clubsport-6787

Er zijn slechts vijftien exemplaren van deze uitzonderlijke 924 Carrera GTS Clubsport gebouwd, waarvan eentje op dit moment in Nederland te koop staat. De auto is al veelvuldig behandeld door verschillende automedia en dat is geen wonder. De auto is ronduit uniek en met slechts 5.000 km op de klok bijna smetteloos. Gosse Kooi van Gina Classics ontdekte de auto bij een verzamelaar en haalde deze naar Nederland. De auto is precies zoals Kooi ze graag ziet, koopt en verkoopt: nagenoeg smetteloos en met een lage kilometerstand. Wanneer we Kooi in zijn showroom boven de Peugeot-dealer in Drachten bezoeken valt ons oog meteen op de GTS. De auto is onlangs behandeld en dat is te zien. Er staan meer indrukwekkende automobielen rondom de 924 maar deze vallen allemaal in het niet bij de knalrode bruut. De enorme luchthapper, de brede wielkasten, de geringe bodemspeling en de glimmende rolkooi laten geenszins twijfel bestaan over de pretenties van deze auto. Het doet ons bijna pijn als we bedenken dat het een onmogelijke opgave wordt om de auto in dezelfde smetteloze staat terug te brengen. Die gedachte laten we al snel weer varen zodra de motor loopt. De luide roffel die klinkt bij het aanslaan belooft een plezierige ochtend. Deze auto is gemaakt om van te genieten, zonder enige concessies. Bovendien komen we al snel tot de ontdekking dat het überhaupt een onmogelijke opgave wordt de auto terug te brengen, al wijten we dat vooral aan het rijplezier.

924-gts-clubsport-6780 924-gts-clubsport-6807 924-gts-clubsport-6850 924-gts-clubsport-6858

Nieren

Wanneer we een locatie gevonden hebben voor de foto’s is er ook pas echt de ruimte om de auto in volle glorie te bewonderen. Onze indruk wordt alleen maar verder versterkt. Alles aan deze auto ademt racen. Op de sigarettenaansteker na is niets aan deze auto overbodig. Hoewel, de 12-volt aansluiting leent zich natuurlijk prima voor een druppellader, maar dat zou ook impliceren dat de auto veel stilstaat en wat ons betreft is dat eeuwig zonde. De racestoelen zijn de enige elementen die substantieel gewicht toevoegen aan het interieur, maar ze zitten dan ook bijzonder lekker en vooral stevig. De stoelen zijn verder niet verstelbaar en het Sparco racestuur komt vrij ver het interieur in. Dat maakt dat het even wennen is aan de stuur- en zitpositie. Eenmaal ingesnoerd in de vierpuntsgordels wanen we ons echte coureurs.

924-gts-clubsport-7038

Het rijden met de 924 Carrera GTS Clubsport went verrassend snel. Althans, zolang je je ver van hoge toerentallen houdt. De auto reageert bijzonder direct op alle input. De brede banden zorgen ervoor dat de auto soms neigt naar ‘zoeken’. Los daarvan is het prima te doen. Alles voelt als nieuw, werkt alsof het nieuw is. Eigenlijk is dat ook zo. Na 5.000 km is een auto immers amper ingelopen. Bijna niets aan het interieur of exterieur verraadt dat deze auto al meer dan dertig jaar meegaat.

We merken al snel dat deze auto niet van klinkerweggetjes houdt. De straffe vering zorgt ervoor dat elke trilling doorkomt en we bang zijn dat onze nieren eruit trillen. Dus besluiten we het asfalt op te zoeken. Daar worden we voor beloond. Het is gewoonweg een genot om met de GTS rond te rijden. Toch besluiten we dat niet te lang te doen. Zonde van de prachtige kilometerstand, die je normaal gesproken alleen bij auto’s van amper een jaar oud tegenkomt.

Turbogat

Tijd om te ervaren waartoe de auto in staat is. Tot pakweg 4.500 toeren gebeurt er namelijk vrij weinig waar we echt van onder de indruk zijn. Natuurlijk, de auto komt vlot van zijn plek en de acceleratie is ook niet vervelend, maar om nou te zeggen dat we het hiervoor doen? Nee. Wanneer de naald van de toerenteller de 4.500 toeren passeert gebeurt er echter iets waarvan we oprecht kippenvel op onze armen krijgen. Het fenomeen turbogat verklaart hier de schijnbare luiheid bij lagere toerentallen. Het geweld waarmee de turbo erin komt is wellicht nog het best te vergelijken met een stevig stuk elastiek dat eigenlijk te stug is om soepel opgerekt te worden maar dat ineens losgelaten wordt. De mate van versnelling is vooral kortstondig en heftig maar voelt ook een tikkeltje onnatuurlijk. Tja, zo bouwde men turbomotoren in die tijd. Weinig auto’s die met dergelijke techniek zo’n acceleratie teweeg wisten te brengen. We kunnen ons voorzichtig voorstellen hoe heftig het moet zijn om met deze auto voluit van 0 naar 100 km/h te accelereren. We waanden ons aan het begin nog even coureurs, maar als we bedenken hoeveel stuurmanskunst er nodig is om dergelijke klappen op te vangen in bochten of bij glad weer voelen we ons al heel snel erg onervaren. Ja, dit is toch echt een auto voor de betere stuurmannen in deze wereld. Je moet van goeden huize komen wil je het potentieel van deze auto ten volle benutten. Maar goed, geldt dat niet voor elke compromisloze sportwagen?

924-gts-clubsport-6914 924-gts-clubsport-6877 924-gts-clubsport-6876 924-gts-clubsport-6874

Om terug te komen op de vraag of deze auto alle ophef waard is kunnen we volmondig “ja” antwoorden. Het rijden met deze 924 Carrera GTS Clubsport is een unieke ervaring en het kijken ernaar verveelt geen moment. De historische waarde van deze auto wordt nu wellicht nog wat onderschat maar we vermoeden dat dat niet lang meer duurt. Of de prijs daadwerkelijk overeenkomt met de waarde van de auto is lastiger te beoordelen. We spreken hier over een collectors item en bovendien het kopstuk van de 924-serie in bijna maagdelijke staat. Een goede verzamelaar weet dat op waarde te schatten en dus verwachten we niet dat de auto nog lang in de showroom van Gina Classics is te vinden. Stiekem doet ons dat een beetje pijn, wetend dat dit juweeltje waarschijnlijk in een verzameling verdwijnt om er alleen nog voor bijzondere gelegenheden uitgehaald te worden. Alleszins begrijpelijk gezien de waarde, maar niet waar de auto ooit voor is gebouwd. Gelukkig kunnen wij nog heel lang teren op ons geluksmomentje.

924-gts-clubsport-7054 924-gts-clubsport-6955 924-gts-clubsport-6943 924-gts-clubsport-6939 924-gts-clubsport-6898 924-gts-clubsport-6890 924-gts-clubsport-6887  924-gts-clubsport-6859

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.