Met een Porsche 924 de Carbage Run bedwingen

Man, wat stond ik vreemd te kijken toen ik onze BMW 318i Touring op het parkeerterrein voor het stadion van FC Emmen parkeerde, de plek waarvandaan we de Carbage Run zouden gaan rijden. Links naast mij stond namelijk een knalgroene Porsche 924.

Waarom ik vreemd stond te kijken? Dat heeft met twee zaken te maken. Allereerst, het is de Carbage Run. De bedoeling van die tourtocht is dat je ‘m rijdt met een barrel van maximaal 500 euro van voor 1998. Ten tweede, de Porsche 924 is, zoals de naam al een beetje doet vermoeden, een Porsche.

Goedkoop bestaat niet

Direct moest ik denken aan de – zonder te willen overdrijven – tranentrekkende column van onze eigen Geert Smit, die in een 924 zijn allereerste Porker vond, maar die jammerlijk strandde op een trailer. En nee, dat was niet gepland.

“There’s no such thing as a cheap Porsche” kopte Geert. Zo bleek. Voor hem dan, want hier, voor mijn neus, op een regenachtige maandagmorgen, stond een Porsche 924 die maximaal 500 euro gekost zou moeten hebben. En waarmee ze de rit van dik 3000 kilometer door de Scandinavische woestenij aandurfden.

Geen kik

Op het moment van starten – onze BMW E30 liep uiteraard als een zonnetje – leek de haast gevleugelde uitspraak van Geert wederom waarheid te worden. De gifgroene 924 deed een hoop, maar aanslaan? Ho maar. Geen kik gaf ‘ie. Tal van andere Carbage Runners schoten te hulp met accu’s, startkabels en wijsheid. Het duurde even, maar het ding kwam weer tot leven. Ook voor hen was de Carbage Run begonnen.

Onderweg heb ik nog vaak aan het team moeten denken. Onze Bimmer heeft geen kreun of steun gelaten, maar kirde eerder van genot wanneer we door de sneeuw ploegden of op een ijzig parkeerplaatsje even genoten van de achterwielaandrijving. “Die Porsche zal het wel zwaar hebben,” hoor ik me nog tegen mijn co-piloot zeggen.

Finish gehaald?

Iedere dag weer wanneer we de finish bereikten speurde ik even de parkeerplaats af om te kijken of ik een knalgroene unit geparkeerd zag staan. En iedere dag weer stond hij er. Vroeg of laat. Er gaan zelfs verhalen dat hij één etappe gesleept is, maar dat zijn slechts verhalen.

3000 kilometer later kwamen we aan in het Zweedse Norrköping. Het eindpunt van de wintereditie van de Carbage Run van dit jaar. En wat stond daar, onopvallend geparkeerd tussen heel wat wacky racers? Een felgroene 924.

Geen goede conclusie

Blijkbaar kun je, ondanks de vuistregel van Geert waar ik mij iedere keer dat ik verlekkerd loop te scrollen op autoverkoopsites aan probeer te houden, best een goedkope Porsche scoren waarmee je zelfs Scandinavië kunt bedwingen. En dat is geen goede conclusie voor mij om te trekken, want nog op de terugweg van Norrköping naar huis vind ik mezelf al Marktplaatsend naar een potente 944. Ai, dat was niet de bedoeling.

Oh, wat de hel. Scrollen maar!

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

3 reacties

  1. Leuk stuk!

    Dat was onze Porsche! We zijn inderdaad van de eerste finishlocatie afgesleept naar de garage en de volgende dag konden we de runner kosteloos meenemen bij de Porschegarage. De hele run wilde de 924 slecht/niet starten als ze warm was. Kortom, starten bij de start, tanken met draaiende motor en pas uitzetten bij het Hotel.

    Op de laatste dag heb ik 100 kilometer voor de finish de koppelingskabel kapot getrapt. Deze hebben we met tie-wraps weer gerepareerd en daarmee hebben we de rally en de 1200 kilometer uitgereden. Een TOP avontuur!

    Groeten,

    Thomas Dwars

    1. Goed om te lezen Thomas!

      Wij reden de BMW die naast jullie stond op de startlocatie (je ziet ‘m op de foto). Het avontuur was inderdaad echt te gek he? Had het voor geen goud willen missen.

      Hebben jullie de 924 helemaal naar huis gereden?

      Groet!

  2. Hoi Jeroen,

    De BMW herinner ik me nog. Gaaf hoor! Wij vonden het ook een geweldig avontuur en hebben de rit uiteindelijk uitgereden met wat moeite. Op 100 kilometer voor Norrkoping knapte het plastic eindstuk van de koppelingskabel. Deze hebben we met tie-wraps weer gemaakt en daarmee hebben we nog 1200 kilometer naar huis gereden.
    Achteraf gezien was deze moeite niet nodig geweest. De koppeling trapte vanaf de koop al zwaar weg. Als we deze vooraf, in plaats van achteraf (voor €15) hadden vervangen dan hadden we het probleem waarschijnlijk niet gehad. Na het vervangen schakelde de 924 als een moderne auto.

    Daarnaast was er dan het probleem van de warme start. De reden waarom we niet wegkwamen bij de start van de run. Eenmaal thuis gekomen bleek er aan de choke geknutseld voor de koude start, maar dit hielp dus niet echt voor de warme start. Met het verwijderen van het knutselwerk waren de start problemen ook opgelost.

    Jullie hebben de gehele run probleemloos uitgereden?

    Groeten,

    Thomas

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.