Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Nog niets is officieel, maar het is bijna zeker dat de nieuwe Porsche 991.2, de facelift van de huidige 911, standaard de beschikking krijgt over een geblazen motor. Puristen sidderen, want hiermee lijkt het einde te zijn gekomen aan het tijdperk van de atmosferische Carrera’s. Tijd om de zes beste ongeblazen Carrera’s op een rij te zetten.

Porsche 356 Jay Leno

Porsche 356 Carrera 2, 1963

Dit is hem, de genesis. De eerste auto die de ‘Carrera’ naam draagt. Tien jaar na Porsches successen in de Mexicaanse wegrace met de 550 Spyder plakt het merk het naamplaatje op de kont van de 356. De 356 Carrera 2 is geen normale 356, maar onderscheidt zich met een ingenieuze viercilinder boxermotor met vier nokkenassen, twee voor elke cilinderbank. De Carrera 2 is één van de meest gewilde 356’s.

gallery_nrm_1418410299-az15_r188_001

Porsche 904 Carrera GTS, 1964

De opvatting over de juiste naam van deze auto lopen nogal eens uiteen, maar men is het er unaniem over eens dat het ‘Carrera’-label onlosmakelijk verbonden is met de 904. De auto, ontworpen om de zescilinder uit de 901 – later 911 – te huisvesten, was een pure raceauto gebouwd om op de Europese circuits de strijd aan te gaan met het zware Italiaanse en Britse geschut. Samen met de 356 Carrera 2 is het één van de eerste Porsches die de inmiddels iconische Carrera-naam draagt.

1976 Porsche 911 Carrera 3.0 Coupe (930); top car design rating and specifications

Porsche 911 3.0 en 3.2 Carrera, 1976 – 1977

Ruim twaalf jaar nadat de Carrera naam voor het laatst op een Porsche prijkt, wordt de oude merknaam in 1976 afgestoft met de komst van de 911 3.0 Carrera. De auto wordt vaak gezien als een overbrugging tussen twee Porsche tijdperken. Hij verbindt de oude Carrera’s – waaronder de 2,7 Carrera RS – met de auto die voor Porsche een nieuwe tijdperk inluidt; de 930 Turbo. Slechts twee jaar wordt de auto geproduceerd en in die tijd zijn er iets meer dan 3500 geproduceerd. Zes jaar later krijgt het 3.0 Carrera-verhaal een vervolg als de 3.2 Carrera wordt onthuld. De auto geldt in 1983 als de nieuwe standaard op 911-gebied en blijkt erg succesvol. Vanaf de introductie tot 1989 worden er meer dan 76.000 duizend 3.2’s gemaakt. De 3.2 Carrera wordt vaak gezien als de laatste ‘oude’ 911. Diens opvolger, de 964, is een beduidend modernere auto.

1973-Porsche-911-Carrera-2.7-RS-Lightweight-1

Porsche Carrera RS

Eigenlijk doen we de Carrera RS-stamboom met een kort stukje tekst te weinig recht. Van de aller eerste 2.7 RS, via de 964 3.6 en 3.8 Carrera RS, naar het slotstuk; de 993 Carrera RS. Alle modellen zijn pure sportwagens, maar met zeer verschillende interpretaties. Waar de 2.7 RS een auto is waar je je handen aan vol hebt om hem op de weg te houden, is de 964 een waar precisie-instrument. Toch hebben de auto’s één ding gemeen; het zijn de vaandeldragers van Porsche en belichamen al jaren de essentie van een ware sportwagen.

Porsche-Carrera_GT_2004_1024x768_wallpaper_0d

Porsche Carrera GT, 2004

Waar de 918 Spyder voor Porsche een nieuw sportwagentijdperk inluidt, sloot de Carrera GT er eentje af. Met z’n gigantische Formule-1 V10, koolstofvezel chassis en agressieve ophanging is de Carrera GT één van de laatste atmosferische supercars. De 918 Spyder stroomt over van de elektronica, terwijl de Carrera GT zelfs zaken als ESP moest ontberen. Wat echter overblijft is een doelgerichte supercar met een waanzinnige soundtrack.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.