Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

In Rijssen, niet ver van de rijksweg A1, is ASTARA gevestigd. ASTARA is een Porsche-specialist met erg veel passie voor Porsche en bovendien grote ambities. Wij brachten een bezoekje en kregen een bijzonder kijkje in het domein van oprichter en eigenaar Ralph Schreuder.

Snoeppot

Als we binnenkomen valt ons meteen op dat de showroom van Astara is gevuld met een aantal bijzonder mooie Porsches. Mijn oog valt meteen op een luchtgekoelde 911 Turbo in Speedgelb. Verderop staat een 924 Carrera GT te pronken. Geen idee waar we zijn beland, maar het lijkt erop dat we in de snoeppot zijn gevallen. Al snel worden we begroet door Mr. ASTARA, die meteen overschakelt naar onze aandacht voor de 924. Hij legt haarfijn uit wat de auto zo bijzonder maakt. Niet alleen de perfectie, of de zeldzaamheid. Zijn verhaal gaat over emotie, karakter, eigenzinnigheid. We hebben hier duidelijk te maken met een rijder, niet alleen een poetser.

Wie de autoverkoper uit die beroemde reclame nog kent (‘wat een leu-ke kin-de-ren!’) ziet hier de absolute tegenpool. Geen oppervlakkige beleefdheden, maar gedeelde passie aangrijpen als ijsbreker. Ralph Schreuder is geen autoverkoper: hij oefent zijn grootste hobby uit en deelt zijn kennis, kunde en ervaring met gelijkgestemden. Of ze nou hun Porsche willen aan laten pakken of gewoon lekker willen ‘sneupen’, zoals wij.

We merken al snel dat Ralph gemakkelijk is te verleiden om de diepte in te gaan. Hij toont ons enthousiast één van de projecten waar aan wordt gewerkt. Een ivoor-kleurige 911T die eigenhandig van 2.2 naar 2.9 liter is gebracht. De gehele ophanging, vering en stuurinrichting is aangepakt, evenals het interieur. Bovendien zijn de standaard T-stoppers vervangen door de reminrichting van een 930 Turbo, wat schijnbaar een behoorlijk ingrijpende klus is geweest. Ook zijn er verschillende stijlelementen veranderd waardoor het een typische streetperformer / outlaw is geworden.

De eerste Porsche was raak

In 2009 vestigde Astara zich voor het eerst in het Twentse Albergen, maar dat is niet waar het allemaal begon. De voorliefde voor sportwagens en tuning gaat vele jaren terug. Als kind raakte Ralph gefascineerd door het boek AUTO TUNING van Gert Hack, dat hij al snel van binnen en buiten kende. Op zijn 15e sleutelde hij al aan motorblokken, op zijn 18e tunede hij zijn eerste auto: een VW Scirocco.

In de jaren daarna hield Ralph zich bezig met restauratie, revisie en tuning. Ook bouwde hij racewagens, voornamelijk BMW’s en Alfa Romeo’s. In 1993 ging het “mis”. Ralph kocht zijn eerste Porsche, een indisch-rode 911SC uit 1983. Al snel raakte hij onder de indruk. Wat een prachtige auto, en wat een onverwoestbare kwaliteit. Geen auto die sportief is gemaakt, maar volledig als sportwagen is ontworpen en bovendien een typisch karakter toonde.

Het begin van een droomzaak

Toen Ralph in 2009 de gelegenheid kreeg een eigen onderneming te starten als Porsche-specialist greep hij deze kans met beide handen aan. Hij hecht veel waarde aan klantvriendelijkheid, kwaliteit, passie en innoverend vermogen. Allemaal elementen die terug moesten komen in zijn onderneming. Als naam werd gekozen voor Astara, vernoemd naar de Germaanse godin van de lente. Hierin ligt voor het bedrijf een belangrijke associatie: een nieuw begin, het verwezenlijken van een droom, maar alles zonder concessies uitvoeren. Dat geld voor Astara zelf, maar ook voor de Porsches die worden aangepakt. Altijd kwaliteit leveren, met liefde voor het merk en de auto en nooit concessies doen. Het gebeurt óf goed, óf niet.

Inmiddels is ASTARA al weer ruim drie jaar bezig en inmiddels verhuisd van Albergen naar Rijssen. Daar heeft zij haar eigen showroom en een werkplaats met drie bruggen waar wordt gesleuteld aan een aantal bijzondere projecten. In- en verkoop is eigenlijk maar een deel van het werk. Het liefst werkt men bij ASTARA aan Porsches om ze mooier, beter en/of sneller te maken. Haar klanten hebben een band met hun Porsche en willen daar nog meer uit halen.

Wie denkt dat hiermee het verhaal is verteld, heeft het mis. Ralph heeft met ASTARA ambities die verder reiken. Op dit moment wordt de werkplaats verder uitgebreid. Ook is Ralph inmiddels gestart met de bouw van een geheel eigen interpretatie van de 911, waarbij elk element en detail naar eigen inzicht wordt ingevuld. Zou Nederland zijn eigen Singer krijgen?

Aanrader

Het is natuurlijk al te gemakkelijk om iedereen aan te bevelen met zijn Porsche naar ASTARA te gaan. Want hoewel zelfs de nieuwste 991 uitgelezen en geservicet kan worden, dat kan bij een Porsche Centrum ook. Maar bij ASTARA krijg je iets bijzonders. Oprechte liefde voor het merk in al haar facetten, vertaald naar kennis, en vakmanschap. En dat vind je niet overal. Ik mag dan nog geen Porsche hebben, maar ik weet nu al zeker dat ik binnenkort weer in de auto naar Rijssen zit. Stiekem ook voor de 911 Turbo in Speedgelb. Mijn grote droom, op slechts 100km vanaf mijn voordeur. Ik ben benieuwd wat Ralph mij erover kan vertellen…

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

5 reacties

  1. Leuk stuk Geert!

    Ralph, dank voor de gezellige dag gisteren, ik heb veel bij kunnen leren over de in & outs van m’n Porsche.

    We zullen elkaar vast nog vaker gaan zien!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.