Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Het is bijna vijf jaar geleden dat de Porsche 911 van de generatie 991 haar intrede deed. Daarmee kwam er een eind aan de productie van de succesvolle voorganger, de 997. De auto die de 996 – die ene met die koplampen – deed vergeten. Wat blijkt? Die 997 is, ondanks de huidige Porsche-bubbel, nog altijd betaalbaar.

Collega Erik Kouwenhoven kaartte dit punt drie jaar terug al aan. Op dat moment kocht je een 997 vanaf zo’n 30 mille. Hij voorspelde dat de bodemprijs nog niet bereikt was. Nu de 991 zijn eerste facelift heeft ondergaan is het wellicht een goed idee om te kijken hoe het momenteel met de waarde van de 997 gesteld is. Zeker gezien de bizarre prijsstijgingen van de laatste paar jaar.

Te behappen

De 997 verving in 2004 de minder geslaagde 996 en werd van meet af goed ontvangen. Allereerst was de styling van de auto stukken beter dan die van zijn voorganger en ook technisch kunnen we spreken van progressie. Helaas was de 997 – zeker de eerste generatie – niet vrij van problemen, wat er nu nog steeds voor zorgt dat de waarde van een vroege 997 niet overdonderend is.

Onderkant van de markt

De goedkoopste 997 van het web staat te koop voor €34.950. Daarvoor krijg je een strakke zilvergrijze handgeschakelde 911 van 2004 met volledig lederen interieur en een kilometerstand van 160.420. Belangrijker nog dan dat is dat de complete onderhoudshistorie bij de auto aanwezig is.

Motorrevisie

Diezelfde dealer heeft ook nog een ander zilveren exemplaar staan. Net als eerder genoemde een exemplaar van juli 2004, maar dan met iets meer kilometers. Deze auto heeft echter vorig jaar een complete motorrevisie gehad, dus mag je verwachten dat de zwaktes die Erik eerder beschreef verholpen zijn of op zijn minst gecontroleerd. Dat voor slechts een kleine meerprijs: €36.950.

Nationale Autopas

De eerste auto met een Nationale Autopas – naar mijn mening wenselijk bij een auto als deze – staat in Eindhoven. Een iets jongere auto, namelijk van 2007, maar wel met meer kilometerervaring. Full option, Carrera 4S, origineel Nederlands geleverd, aanwezige onderhoudshistorie en ook nog met een kanteldak. Het prijskaartje komt op net geen 39k.

Perfecte instapper

Onder de 45 mille is het aanbod reuze en dat is goed nieuws. De prijzen die betaald worden voor een goede 993 – de laatste luchtgekoelde 911 – rijzen de pan uit, de 996 is voor velen niet de mooiste Porsche om te zien en dat maakt de 997 op dit moment de meest betaalbare 911 die de moeite waard is. Misschien zelfs wel de ideale instapper voor de liefhebber met iets beperktere beurs.

Non-turbo

De 997 heeft nog een kleine pre: het is de allerlaatste generatie van de 911 die niet standaard leverbaar was met een turbo. Zoals we allemaal weten is de 991.2 standaard uitgerust met een turbo, om het blok efficiënter te maken. Wellicht maakt het de 997 ietsje specialer dan ‘ie is. Jammergenoeg was de auto een enorm verkoopsucces, waardoor de productieaantallen hoog zijn en de auto nooit zeldzaam zou worden.

Gelimiteerde modellen

Wil je wel een zeldzame, dan raden wij je aan om eens na te denken over een gelimiteerd model zoals de Sport Classic. Daarvan zijn er maar 250 gebouwd met een nieuwprijs van €276.300. Nu kost de betreffende uitvoering met ducktail je algauw 385.000 euro. Da’s duurder dan een 997 GT3 RS, die gaan al vanaf €168.997. En dan hebben we de ‘normale’ GT3 en de GT3 Club Sport nog buiten beschouwing gelaten. Vanaf pak ‘m beet 1.2 ton stuur jij een 997 GT3 met epische dubbele spoiler. Wat wil je nog meer?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

3 reacties

  1. Absoluut mee eens met dat de 997 de ideale instapper is geworden.
    Echter wat wij ook veel zien is dat het aanbod van 997’s met veel achterstallig onderhoud inmiddels ook steeds groter wordt. En dan blijkt de goedkope aanschafprijs toch ineens geen koopje meer te zijn. Goed uitkijken en vergelijken dus. Maar verder is de 997 een zeer begeerlijke en goed sturende moderne 911.

    En je mening over dat je het jammer vindt dat de productieaantallen van de 991 hoog zijn deel ik niet. Ik vind dat zoveel mogelijk mensen van Porsche moeten kunnen (mogen) genieten.
    Gelimiteerde modellen zijn er ten slotte ook genoeg.

  2. Wat wil je nog meer………. is niet een kwestie van willen maar kunnen. Wat kan er nog meer…… Nou, met wat geduld is de kans groot dat je de in dit artikel genoemde auto’s over een jaartje tegen een veel lagere prijs koopt, vrijwel alle 911-jes zitten in een weliswaar langzame maar gestaag dalende lijn. Dus…. rustig afwachten en de tijd doet de rest.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.