Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Van alle 911’s die er sinds de jaren zestig op de markt gekomen zijn, is de 996 de minst populaire. Misschien omdat het de eerste compleet nieuw ontworpen 911 is en bovendien de eerste watergekoelde Porsche? Qua design zit het ‘m in ieder geval vooral in de koplampen. Toch kan ook de 996 best een mooie auto zijn, mits je de juiste kiest.

De 996 werd geproduceerd van 1997 tot en met 2004 en lijkt in niks op z’n voorganger, de 993 en ook in niks op zijn opvolger, de 997. Het is, kijkend naar de Porsche desinglijn door de jaren heen, een vreemde eend in de bijt. Een lelijk eendje, misschien zelfs. Ook eigenaren van een vroege 996 Carrera vonden dat al, die klaagden dat het front veel te veel leek op dat van de Boxster. En je wil natuurlijk niet dat je 911 op de veel goedkopere instapper lijkt.

Persoonlijk heb ik een haat-liefdeverhouding met de 996. Ik ben geen fan van de spiegeleieren die liggen de bakken op het front en de voorbumpers van vroege modellen vind ik niet om aan te gluren. Er zijn uitzonderingen. Bij mij in de buurt staat namelijk een metallic grijze 996 Turbo en die vind ik wonderwel best lekker. Zelfs de koplampen vormen bij de Turbo voor mij geen obstakel.

Na wat speurwerk op het wereldwijde web kwam ik erachter: zo’n 996 kan ook best mooi zijn. Dit lijstje is het resultaat en wat mij betreft onomstotelijk bewijs dat we sommige 996’jes meer in ons hart moeten sluiten. In willekeurige volgorde, overigens. Mocht ik nog een lekkere 996 vergeten zijn, laat het weten!

1. Porsche 996 Turbo

Porsche-911-Turbo-2000-01
Die voorbumper is tien keer beter dan de standaard bumper, de luchthapper in de flank van de auto maakt ‘m onwijs sportief en het subtiele spoilertje op de kont is de kers op de taart. Wat een winnaar.

2. Porsche 996 Turbo Cabrio

Porsche_996_Turbo_Cabrio
Wat voor de coupéversie geldt, kunnen we de cabriovariant ook toebedelen. Toegegeven, ik ben nooit fan geweest van 911 cabrio’s, maar deze mag.

3. Porsche 996 Targa

porsche-996-targa
Waar ik dan weer wel liefhebber van ben, is van de 911 Targa. De 996 Targa is een beetje een gekke, met zijn grote glazen dak dat naar achteren schuift, maar wat een classy lijn!

4. Porsche 996 GT2

996-gt2-mk-i-lateral
Nu volgt een rijtje dik, dikker, dikst. De GT2 – we hopen nu weer op een terugkomst – was en is misschien wel de leukste 996.

5. Porsche 996 GT3

Porsche-996-GT3
GT3’tjes hebben altijd flinke taartscheppen, maar die van de 996 speelt de spoilergame moeiteloos uit.

6. Porsche 996 GT3 RS

porsche-996-gt3-rs
Kijk gewoon even naar dit plaatje en je snapt binnen een seconde waarom er helemaal niks mis is met het uiterlijk van een 996 GT3 RS.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

2 reacties

  1. Helemaal eens mer deze selectie
    Terecht dat de Targa wordt genoemd
    De strakke achterlijn maakt m volgens mij tot een van de mooiste

  2. Sindskort een 996 zwarte Targa gekocht uit 2002 en wat is hij apart en daardoor ook zo mooi (en gewild, hij is met de turbo vandaag de dag niet meer onder de € 34.500,- te koop en zal alleen nog maar gaan stijgen). Naast het feit dat je wel het genot ervaart van ‘open’ rijden zonder jezelf zo ‘te kijk’ te zetten in een cabrio. Deze laatste is geen slechte keus, maar anoniemer genieten van veel licht in de winter tot aan lekker de zon op je bol en het snuiven van voorjaars-zomer- en najaarswind maakt deze Targa tot een sublieme en fijne machine (sowieso is de 3.6 l motor ook veel gretiger (vooral bij lagere toeren) dan de 3.4L en hoor je hem ook veel beter dan in een coupe). Kortom; een 911 die tussen een klassieker en de moderne lijn inzit, multi disciplinair en daardoor ook erg geliefd is.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.