Met een zwak voor alles met GT en/of RS in de typeaanduiding, stuit je maar al te vaak op erg prijzige Porsches. Zo ook bij deze zeldzame Porsche, en hoewel geen GT of RS in de typeaanduiding, de term ‘Leichtbau’ doet daar niet voor onder, Spartaans is de insteek hier. Deze Porsche 964 Carrera 4 Leichtbau staat in België te koop, heeft slechts 51 km gereden en met een stevig prijskaartje. Maar ach is het niet te betalen, dan is er vaak wel leuk over te verhalen.
964 Carrera 4
De Carrera 4 Leightbau was ontsproten aan het brein van Jürgen Barth. Barth die op dat moment aan de 953 werkte, de Porsche voor de Parijs-Dakar rally, wilde een raceversie bouwen. In 1989 verscheen de vierwielaangedreven 964 Carrera 4 op de markt en goede vriend Kerry Morse spoorde Barth aan om een RS-versie te bouwen op basis van de Carrera 4. Morse zou het eerste exemplaar kopen. Een raceklasse waarin de auto dan uit zou komen was op dat moment nog niet duidelijk. Een Carrera 4 RS werd het uiteindelijk niet, maar een Leichtbau variant op basis van de Carrera 4. De auto lag ook dichter bij de Cup variant dan bij de RS, die pas later zou verschijnen.
De overgebleven onderdelen van het 953 project vonden hun weg naar de Carrera 4, die ontdaan werd van overtollig gewicht. De deuren en motorkap werden vervangen door lichtgewicht aluminium delen, de lichtgewicht motorkap met vleugel kwam van de SC/RS en de zijramen werden vervangen door Plexiglas exemplaren. Ook het interieur werd uitgekleed, bekleding ging eruit, de deurpanelen werden vervangen en twee Recaro kuipstoelen met vijfpuntsgordels vormen de zitplaatsen.
Aandrijflijn
De aandrijflijn kwam eveneens van de 953, met de mogelijkheid om het differentieel zowel voor als achter en links als rechts in te stellen. De 3.6 liter motor uit de Carrera Cup variant vond zijn weg achter de achteras en kreeg een open uitlaatsysteem, wat met een geluidsniveau van 107 dB bij 4500 rpm de titel van een van de luidste 911’s opleverde. Het vermogen met aangepast uitlaatsysteem en elektronica kwam op 265 pk.
De Leichtbau was na al deze aanpassingen aanzienlijk lichter dan de standaard Carrera 4 en zelfs 150 kg lichter dan de RS. Ondanks dit alles was de topsnelheid van 210 km/u niet zo bijzonder, maar dat was te danken aan de korte overbrengingen van de versnellingsbak, die dan op hun beurt weer wel zorgden voor een snelle sprint naar de 100 km/u.
Nalatenschap
Hoeveel er uiteindelijk gebouwd zijn, is wat onduidelijk, vermeldingen lopen uiteen van 20 tot 22 exemplaren. Toen het verhaal rondging dat er een speciale versie gebouwd ging worden, waren er binnen no-time 50 orders binnen. Dat er uiteindelijk minder gebouwd werden, kwam doordat de onderdelen opraakten. De laatste met de hand geassembleerde Carrera 4 Leichtbau verliet Weissach in 1992. De verkoopprijs voor de Leichtbau was 285 duizend Duitse mark, wat in eerste instantie nogal te denken gaf, aangezien de Cup variant aanzienlijk goedkoper was. De nalatenschap van de Carrera 4 Leichtbau was duidelijk; een gelimiteerde bijzondere oplage is gewild en klanten tasten graag diep in de buidel voor een unieke auto. Een les die Porsche nog immer graag toepast.
Erg optimistisch
Mocht je na het lezen wel trek hebben in zo’n bijzondere 911, de auto die op de foto’s te zien is, is de auto die in België te koop staat. De Porsche heeft chassisnummer 964-010. De lage kilometerstand is mede te verklaren doordat de Carrera 4 Leichtbau’s geen typegoedkeuring hebben verkregen voor de openbare weg. Ook de zeldzaamheid zal menig bezitter ertoe gebracht hebben zijn Leichtbau braaf in de garage te houden. Het prijskaartje is met 1 miljoen euro allesbehalve spartaans en lijkt me ook erg optimistisch, maar met de huidige markt kan het nog alle kanten op.
Foto’s via Classic Driver
Eén reactie
Een miljoen…..koop je een aardige verzameling GT en RS Porsches voor. Beetje absurd en de markt komt ook langzaam aan weer wat tot rust. De bubbel loopt leeg.