Lange tijd was de Porsche 911 GT1 de laatste winnende Porsche in de 24 Uur van Le Mans, totdat, zoals we allemaal wel weten, het merk in 2014 terugkeerde in de beroemde race en al snel weer de hoogste trede kon betreden. In de jaren ’90 was de 911 GT1 heer en meester in het GT racen en dat GT succes begon met de Porsche 911 GT1 Type 993.
Weapon of choice
Na een periode van afwezigheid, keert Porsche halverwege de jaren ’90 met een fabrieksteam weer terug in het GT racen. ‘Weapon of choice’ werd een nieuw ontwikkelde auto, met techniek van de succesvolle 962 en de ‘looks’ van de 911. De categorie waar de auto in uit moet gaan komen is het GT1 racen. Een klasse waarin stevig omgebouwde straatauto’s, zoals de McLaren F1 GTR en Ferrari F40 LM, met elkaar de strijd aangaan.
Maar Porsche wist vriend en vijand te verbazen, want in plaats van het ombouwen van een 911, werd er een nieuwe auto ontwikkeld. De auto had dan ook niet veel gemeen met de Porsche 911 in die tijd. Het front en bodemgroep werden gedeeld met de (993) 911. De achterkant van de auto is afgeleid van de succesvolle 962, inclusief de watergekoelde 3,2 liter twinturbo die een plaats krijgt in het midden van de auto. Om te voldoen aan de eisen voor deelname, werd er op basis van het race exemplaar een straatauto gebouwd.
1996 werd het debuutjaar voor Porsche’s nieuwe wapen. Met onder meer een tweede en derde plaats in de 24 uur van Le Mans en overwinningen in diverse 4 uurs races, ging dat jaar succesvol de boeken in. Vanaf 1997 leverde Porsche de 911 GT1 Type 993 aan klanten, waarbij het Werks team in dat jaar overging op de 911 996 GT1 Evo.
993-GT1-104
Porsche 993-GT1-104, werd door de Zweedse coureur Carl Rosenblad nieuw gekocht en onder de vlag van diverse teams ingezet, waaronder Kremer Racing in 1997. Op Le Mans was de auto niet erg succesvol, in de 24 uurs race in ’97, strandde de Porsche vanwege motorproblemen. De 24 uur van Daytona in 1998 werd wel met een podiumplaats afgesloten. Ingezet door Larbre Competition werd een derde plaats behaald. Hierna verbleef de auto op Britse bodem voor deelname aan het Britse GT kampioenschap. Daarin werden, ondanks de inmiddels toch al wat verouderde configuratie, diverse podiumplaatsen behaald.
Openbare weg
Eind ’99 ging 993-104 met pensioen en werd opgeslagen tot aan 2005. In dat jaar kreeg de auto, door het team van Rosenblad in Zweden, een opknapbeurt inclusief motorrevisie. In 2010 kreeg de Porsche wederom een opknapbeurt. Deze keer een cosmetische, waarbij de Porsche, de livery waarmee in Daytona de derde plaats behaald werd, terugkreeg. In 2016 werd de auto in Engeland door een specialist onder handen genomen en werden er aanpassingen gedaan om de Porsche goedgekeurd te krijgen voor de openbare weg. Dat hield onder meer in, het toevoegen van een handrem, een aangepast uitlaatsysteem, andere schokbrekers en dezelfde maat wielen als de Straßenversion.
Te koop
993-GT1-104, staat nu bij specialist in race- en rallyauto’s Mark Donaldson in Engeland te koop. En ondanks dat hij goedgekeurd is voor de openbare weg, lijkt de auto niet de meest geschikte kandidaat voor een ontspannen toertocht op een mooie zondag. Zo’n machine lijkt dan toch meer iets om je mee uit te leven op het circuit. Geluk daarbij is, dat de originele onderdelen en reservedelen worden meegeleverd, zo is hij dus weer in volledig originele configuratie terug te brengen. Het prijskaartje kan desondanks weleens roet in het eten gooien. Met een prijs op aanvraag kun je er vrijwel zeker de klok op gelijk zetten dat het gaat om heul veul centen.
Wanneer je interesse hebt in een originele Straßenversion, dan kun je uitkijken naar de Amelia Island veiling van Gooding & Company op 10 maart. Al zal ook deze niet voor een zacht prijsje te bemachtigen zijn.
Foto’s: Mark Donaldson