Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Alhoewel de onthulling naar verwachting niet eerder dan eind 2018 op de planning staat, wordt de nieuwe 911 – bij Porsche intern bekend onder het typenummer “992” – steeds vaker gespot tijdens testsessies in het hoge Noorden van Europa. Daarbij ontdoet de nieuwe 911 zich beetje-bij-beetje van alle camouflagematerialen. Wat is ons opgevallen?

Evolutie

Om te beginnen bij het begin: dit is een 911, dus de wijzigingen zijn – geheel volgens verwachting – eerder evolutionair, dan revolutionair. Het type 992 borduurt duidelijk voort op het zuivere lijnenspel van de huidige 911 (type 991), zeker aan de voorzijde. Weliswaar lijkt de 992 te beschikken over een enigszins verlengde motorkap en een iets spitsere snuit, maar het gaat een kenner vergen om de aankomende 911 te kunnen herkennen aan diens voorzijde.

Ditzelfde geldt nadrukkelijk niet voor de achterzijde van de 992 (zie foto hieronder). De achterlichtunits lijken afgekeken van het elektrische Mission E studiemodel dat Porsche eind 2015 presenteerde, maar opvallende nog is de achtervleugel. Zoals op de foto hierboven goed is te zien, bestrijkt deze inmiddels de volle breedte van de auto.

Opvallend

Andere aspecten die ons zijn opgevallen zijn de toegenomen breedte van de auto: dit is te danken aan het nieuwe, modulaire platform dat de VW Group heeft ontwikkeld voor haar sportwagens (Audi, Bentley, Lamborghini en Porsche). Kleinere, maar niet minder opvallende details zijn de plaatsing van de uitlaten en de bijzondere vormgeving van de handgrepen op de portieren.

De huidige generatie van de 911 zag het levenslicht in 2011 en werd in 2015 grondig opgefrist, vooral op motorisch vlak door de introductie van turbomotoren. Gelet op de gemiddelde cyclus van 7 jaar die Porsche voor haar modellen hanteert, ligt een lancering van het type 992 tegen het eind van 2018 voor de hand, met een dealerintroductie begin 2019.

(Foto’s: CAR Magazine)

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.