Porsche niet bang voor de toekomst + column

Afgelopen weekend publiceerde het Financieele Dagblad een uitgebreid artikel over de toekomst van Porsche. CEO Oliver Blume vertelt daarin waarom Porsche die met het volste vertrouwen tegemoet ziet. Toevallig had ik net een paar dagen daarvoor een hoofdredactioneel commentaar geschreven voor de RS Porsche Magazine die nu in de winkels of – hopelijk – op je deurmat ligt, waarin ik juist mijn twijfels uit over diezelfde toekomst. Kennelijk hebben meer mensen hun twijfels, anders had Blume zich wellicht niet geroepen gevoeld om zijn mening breed te ventileren. De tekst van mijn voorwoord is onderaan het artikel te lezen.

Zelfrijdend

“Het is duidelijk: Porsche wil vooruit”, zei Blume. “En liefst met de snelheid die deze onderneming van zijn sportauto’s gewend is. Op het hoofdkantoor van Porsche, in Stuttgart-Zuffenhausen, wordt de nieuwe toekomst strak geregisseerd. ‘U denkt toch niet dat wij bang zijn voor een toekomst met zelfrijdende en volledig elektrische auto’s? Wij gaan juist enorm van de technologische vooruitgang profiteren’, zegt Oliver Blume (46), ceo van Porsche AG, zelfverzekerd.

Mission E

De liefde voor auto’s zit Blume in het bloed. Hij werd geboren in Braunschweig, op een steenworp afstand van het hoofdkwartier van Volkswagen in Wolfsburg, en hij heeft van jongs af aan bij Volkswagen Group gewerkt. ‘Elektrisch rijden is voor ons niets nieuws’, vervolgt hij. ‘Ferdinand Porsche bouwde ruim een eeuw geleden­ al de allereerste hybride auto, voorzien van een elektromotor. Dat concept sloeg toen niet aan, maar hij bewees destijds al een pionier te zijn.’ Over twee jaar komt de eerste volledig elektrische sportauto op de markt: de Mission E. Blume is ervan overtuigd dat hij veel kopers zal trekken. ‘Zolang hij er maar uitziet en rijdt als een echte Porsche. En dat doet hij.’

Elektrische SUV

Na de Mission E volgt een grote, eveneens volledig elektrische, SUV. Waarmee Porsche nog maar eens wil benadrukken dat het vaart zet achter het elektrisch rijden. Nu de elektronica de macht grijpt in elke Porsche, is ook de volledig zelfrijdende Porsche niet meer ver weg. Met de nieuwe Cayenne wordt al een eerste stap gezet: af en toe mogen de handen van het stuur. Maar was het niet juist die rijbeleving, de emotie van het zelf sturen, waardoor mensen voor een sportauto kiezen? ‘Ja’, zegt Blume. ‘En daarom zul je in een Porsche altijd ook zelf kunnen blijven rijden. Wij zullen nooit een Porsche uitbrengen zonder stuur. Ik kan me ook niet voorstellen dat zelf sturen ooit wordt verboden. Dan moet er technologisch en wettelijk gezien wel heel veel gebeuren.””

 

Voorwoord RSPM

De richting van de beweging

De vernieuwde Porsche Panamera SE Hybrid is zo goed dat het een beetje treurig stemt. De perfectionering nadert zijn voleinding, de auto verwordt tot apparaat – een ontzielde machine waarin de mens slechts een bijrol speelt.

Soms vliegt het ons autojournalisten weleens aan. Dan vragen we onszelf hardop af of ons vak over tien jaar nog bestaat. Of het in de auto-industrie eigenlijk wel beter kan qua afwerking, materiaalgebruik en wegligging. Of onze verhalen in 2027 niet zijn gereduceerd tot gortdroge observaties in de trant van de wasmachine-beoordelingen door de Consumentenbond. Dat het meest gebruiksvriendelijk apparaat met het minste stroomverbruik en de gunstigste prijs automatisch wint. Vaak vinden dit soort gesprekken plaats in een naargeestige buitenlandse hotelbar kort voor sluitingstijd op avonden dat er geen vrouw te zien is – tijdstippen waarop journalisten die een aantal dagen van huis zijn sowieso al een beetje knorrig worden.

Want volmaakter, degelijker, beter rijdend en geschikter voor zowel dagelijks als zakelijk gebruik vind je het bijna niet dan in de nieuwe Panamera S E Hybrid. Waar auto’s soms nog weleens lekker mechanisch aanvoelen, lijkt de Panamera bij vlagen meer dan de som der delen. Meer dan een geoliede machine zelfs. Het is alsof je op pad bent in een rijsimulator. Zo goed, zo perfect, dat je je afvraagt hoe we over een decennium terugkijken op deze periode. Want net als de meeste apparaten is de Panamera zo klinisch als een zojuist ontsmette operatiekamer. En het wordt nog veel erger. Op regenachtige dagen vrees ik dat de auto zich vanaf nu door-ontwikkelt tot een rijdend huishoudelijk apparaat dat gaandeweg steeds meer taken uit handen neemt van zijn bestuurder en aldus steeds verder af komt te staan van degene achter het stuur. Elektrische aandrijving, steeds meer autonomie qua besturing – het gaat om de richting van de beweging zei Johan Cruijff ooit, maar deze richting bevalt me helemaal niet.

Nog erger is het dat ons favoriete merk voor zichzelf een soort pioniersrol ziet weggelegd. Als eerste van de grote Duitse autofabrikanten kondigden ze de compleet elektrische en in grote aantallen gebouwde Porsche Mission E aan, een auto die al over twee jaar in productie gaat. CEO Oliver Blume kondigde en passant aan dat vanaf 2023 de helft van alle Porsches elektrisch zullen worden aangedreven. Vervolgens horen we dat Porsche uit de LMP1-klasse van het WEC stapt omdat het zich wil gaan richten op de Formule E. Inderdaad die klasse waarin wordt geracet met opgevoerde staafmixers.

Het eerste wat ik dacht was dat de motorenman van het team wel vast naar huis kan. Hij wordt ongetwijfeld vervangen door het hoofd wasmachinemotoren van AEG of Bosch. En dan komt Porsche ook nog eens met een compleet elektrische supersportwagen op termijn. Waar het eindigt? Vraag het me over tien jaar nog eens. Als ik dan niet al vervangen ben door de hoofdredacteur van de Whirlpool Weekly en me onder een brug stiekem lig te verheerlijken aan een hardcore autoblad uit de jaren tachtig.

 

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

2 reacties

  1. Helemaal eens met het voorwood van RSPM.
    Ik vraag me ook af of we over een aantal jaren met onze oude/vervuilende Porsche’s nog wel de weg op mogen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.