Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Techno Classica Essen is ieder jaar een feest voor alle zintuigen. Wij stuurden onze nieuwe verslaggever Alexander Snijdewind richting onze oosterburen voor een eerste impressie in tekst en beeld.

Essen is altijd een goede graadmeter geweest om de prijzen van de Porsches te bekijken. Jaren geleden werden er heel veel aangeboden tegen krankzinnige prijzen, afgelopen jaar was het een stuk rustiger met de aangeboden Porsches, maar nu zijn in hal 11 de Porsches al weer volop aanwezig. Het is ongelooflijk hoeveel auto’s jaarlijks van eigenaar blijven wisselen. Voor de hele dure automobielen is het ongetwijfeld een heel klein cirkeltje waarbinnen ze bewegen.

Porsche Centrum Gelderland heeft een fris gerestaureerde politie 964 staan, heel mooi gerestaureerd voor zo’n 130.000 euro. Niet voor te stellen dat deze vroeger gewoon groen is geweest. Thomas Schmitz, de RS-specialist uit Duitsland, heeft ook een aantal mooie exemplaren meegenomen, waaronder 964 RS, 993 RS, 964 Cup en een 993 GT2. De kans is groot dat hij inmiddels de meeste modellen wel twee of drie keer verkocht heeft.

Voor de allermooiste Porsches moet je echt in Hal 3 zijn. Er staan hier ook zoveel 356 Speedsters naast elkaar, je zou bijna denken dat het allemaal replica’s zijn. Een rode ongerestaureerde Speedster moet bijna 300.000 euro kosten en echt lekker starten doet ie niet eens! Hoe zou het dan met de rest van de techniek gesteld zijn? Maar ook de carrosserie vraagt veel meer dan een beetje TLC alleen.

Essen is echt een rariteitenkabinet. Te zware Duitsers die een VW T2 camper Westfalia proberen te verkopen, maar de hele dag zelf aan het eten zijn, oudere heren in identieke witlederen jassen van BMW, welriekende en goed geklede snelle Italianen, heren in bergschoenen met een afritsbare lange broek verwachten hier wellicht stortregen en wind met orkaankracht. Hoe groot Essen ook is, je komt dezelfde mensen minimaal nog eenmaal tegen, meestal zelfs tweemaal.

De heren die hier rond lopen zijn voornamelijk te dik, de worstjes te vet, de koffie te duur en de meeste auto’s onbetaalbaar. Dat laatste geldt overigens ook voor de onderdelen. Twee eenvoudige Italiaanse achterlichtjes, heel simpel, 200 euro. Carello lampjes voor een kentekenplaat verlichting 170 euro. Maar de sfeer, de diversiteit aan automobielen, motoren en memorabilia is toch niet te evenaren. Een Mercedes Bus (0319) is zo mooi en met zoveel liefde gerestaureerd, hij lijkt wel nieuw! Vraagprijs slechts 600.000 euro!

Kunst, foto’s, complete tijgers (u weet wel: het beest zelf), Louis Vutton koffers om de gehele Holland America lijn van bagage te kunnen voorzien, het is een feest voor de ogen. Reginald Kruger heeft een indrukwekkende stand met bijzondere Porsche kunst, Schilder Ferencz Olivier blijft altijd een aanrader, die man is echt een zeer begenadigd kunstenaar. Bij een Fransman kom ik fantastische vintage Porsche foto’s tegen, je waant je gewoon 50 jaar terug. Maar voor mij toch het meest indrukwekkend is de Porsche 997 die geheel uit metalen onderdelen in elkaar gezet is. Drie mannen hebben hier drie maanden aan gewerkt, ik durf niet naar de prijs te vragen. De stoelen zitten hard, maar ik weet zeker dat de Porsche niet zou misstaan in een iets groter dan gemiddelde tuin.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.