De Hockenheimring, het circuit nabij de Duitse stad Heidelberg, was decennialang het domein van Mercedes-Benz, dat er zeer intensief en regelmatig testte. Zelfs zodanig, dat het merk het circuit exact nabouwde op het eigen testcentrum in Papenburg om zo de verzamelde meetgegevens te kunnen vergelijken. Vanaf 2019 wordt stadgenoot Porsche echter het beeldbepalende merk op Hockenheim, want eind volgend jaar wordt er een Porsche Experience Center geopend.
Beleving
Dacht u misschien nog dat het bij auto’s om het rijden ging, dan heeft u het mis: ‘beleving’, of liever nog het mondainere ‘experience’ is in de marketinggedreven filosofie van de hedendaagse automobielindustrie het toverwoord. Waar auto’s niet in de laatste plaats door gecentraliseerde technische ontwikkeling, platformstrategieën en gedeelde componenten op concernniveau steeds eenvormiger worden, wordt er meer en meer waarde gehecht aan ‘merkbeleving’. Porsche vormt daarop geen uitzondering, en om potentiële klanten in een optimale omgeving die beleving te laten ondergaan, zijn de ‘Porsche Experience Centers’ in het leven geroepen. Er zijn er al meerdere, te weten bij de Cayenne-fabriek in Leipzig, op de circuits van Silverstone, Le Mans en Sjanghai en aan de west- en oostkant van de Verenigde Staten in respectievelijk Los Angeles en Atlanta.
Twee keer zo groot
Het Porsche Experience Center in Hockenheim zal een oppervlakte van 17,6 hectare beslaan en wordt daarmee bijvoorbeeld ruim twee keer zo groot als het complex in Los Angeles, dat uw verslaggever eerder deze maand kon ervaren, voorafgaand aan de IMSA-race op het circuit van Long Beach. Gepland is een modern gebouw van drie verdiepingen en met een vloeroppervlak van 4.500 vierkante meter, dat aan de binnenkant van de rechterbocht bij het ingaan van het voor Hockenheim karakteristieke ‘Motodrom’ verrijst. Hier komen ondermeer besprekingsruimtes, een Porsche Selection Shop, een Porsche Classic Lounge alsmede een restaurant, een café, een showroom en een werkplaats. Speciaal voor hybrideauto’s en de nieuwe Porsche Mission E komen er ook snelladers. Het dynamische gedeelte bestaat uit een handlingparcours, een 5.200 vierkante meter groot offroadparcours en diverse modules.
Miljoeninvestering
Gepland is dat de bouw en aanleg medio dit jaar van start gaan, waarna het complex op het binnenterrein van het circuit eind 2019 in gebruik kan worden genomen. “Het Porsche Experience Center Hockenheim wordt een belangrijke locatie in Duitsland als onze thuismarkt”, zegt Jens Puttfarcken, directievoorzitter van Porsche Deutschland. “De reële belevenissen met het merk Porsche blijven ook in tijden van digitalisering belangrijk.” Detlev von Platen, als lid van de raad van bestuur van Porsche AG verantwoordelijk voor verkoop en marketing, zegt: “In de Porsche Experience Centers kunnen onze klanten en fans de performance van onze auto’s en de fascinatie van het merk aan den lijve ervaren. Met de nieuwe locatie in de buurt van onze thuisbasis in Zuffenhausen vergroten we dit unieke aanbod.” Thomas Reister, directer van de Emodrom-groep, stelt: “Ik ben blij dat we Porsche als de door ons gewenste kandidaat als lange-termijnhuurder voor onze nieuwe oriëntatie op de Hockenheimring hebben gewonnen. De beslissing van het merk om hier met ons, in de buurt van het hoofdkwartier, een nieuw Porsche Experience Center te realiseren, laat het potentieel van ons concept zien en is een krachtig signaal naar andere ondernemingen en hogescholen om hier actief te worden. Wij van de emodrom-groep investeren hierbij uit private middelen een tweecijferig miljoenenbedrag, waarvan op middellange en lange termijn ook de stad, de regio en de deelstaat Baden-Württemberg in het automobielland Duitsland zullen profiteren.”