Het Circuit de Spa-Francorchamps en de Mid-Ohio Sports Car Course waren de twee voornaamste podia waarop Porsche dit weekeinde op sportgebied acteerde. En met succes: bij de seizoensstart van het FIA World Endurance Championship in de Belgische Ardennen eindigde Porsche nipt geslagen als tweede in de GTE-Pro-klasse, in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship was er de tweede klassezege van het seizoen. Ook ging de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux van start.
Succesvolle FIA WEC-seizoensstart in Spa
Het Circuit de Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen, voor velen een van de mooiste banen van Europa, was de locatie voor de ‘Total 6 Hours of Spa-Francorchamps’, de eerste race van het zelfbenoemde ‘Super Season’ van het FIA World Endurance Championship. Porsche kwam er in actie met twee 911 RSR’s in de GTE-Pro-klasse, waarin ook Aston Martin met de nieuwe Vantage AMR, nieuwkomer BMW met de enorme M8, Ferrari en Ford actief zijn. De Porsche 911 RSR met het startnummer 91 werd bestuurd door de Italiaan Gianmaria Bruni en de Oostenrijker Richard Lietz, de auto met het nummer 92 was voor de Deens/Franse combinatie Michael Christensen en Kévin Estre.
Bruni en Lietz, die als derde in de klasse gestart waren, leken lange tijd de beste papieren te hebben. In het tweede uur nam het duo de leiding en hield die tot in het laatste halfuur vast. Toen moest Lietz na een hard duel zijn meerdere erkennen in Ford-rijder Olivier Pla, die Ford ook de overwinning bezorgde. Toen de banden op de Porsche snel slechter werden, kwam ook Porsche-merkgenoot Michael Christensen er voorbij en stelde vervolgens de tweede plaats voor zichzelf en teamgenoot Estre veilig. Lietz en Bruni werden uiteindelijk als vierde geklasseerd.
In de GTE-Am-klasse, waarin Porsches volgens de specificatie van het afgelopen jaar mogen worden ingezet, kwamen er vier 911 RSR’s van klantenteams in actie. De best geklasseerde Porsche was de auto met het startnummer 77 van het team Dempsey Proton Racing, bestuurd door de Duitser Christian Ried, Porsche Young Professional Matt Campbell uit Australië en Porsche Junior Julien Andlauer uit Frankrijk. Dit trio eindigde als vierde. De zusterauto met het nummer 88, bestuurd door Khaled Al Qubaisi, Porsche Young Professional Matteo Cairoli en Giorgio Roda werd zesde, een plaats voor de Gulf Racing-Porsche met Alex Davison, Ben Barker en Mike Wainwright. Het debuterende team Project 1 eindigde met Patrick Lindsey, Egidio Perfetti en Porsche-fabrieksrijder Jörg Bergmeister als negende.
Overwinning in Mid-Ohio
Op de Mid-Ohio Sports Car Course werd de vierde seizoensrace van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship verreden. Ook hier was Porsche met twee 911 RSR’s actief, de nummer 911 van Patrick Pilet en Nick Tandy en de nummer 912 van Laurens Vanthoor en Earl Bamber.
Bij een test, medio april, sneeuwde het nog, maar bij de race was het zomers warm. Al in de kwalificatie werd het duidelijk dat BMW en Porsche de strijd om de overwinning waarschijnlijk onder elkaar zouden uitmaken en inderdaad domineerden de beide Duitse merken de klasse in de wedstrijd.
In de slotfase kwam Laurens Vanthoor in de Porsche eerder binnen voor de laatste pitstop dan Connor de Phillippi in de BMW, waarmee laatstgenoemde dus het voordeel had van versere banden voor de eindstrijd. Zo liep De Phillippi zienderogen in op Vanthoor: in de laatse 20 minuten slonk de voorsprong van de Belg van 3,9 naar 1,4 seconden. Vanthoor bleek echter bestand tegen de druk en reed de overwinning naar huis. Voor Vanthoor en Bamber was het de eerste klassezege in de IMSA-serie. De andere Porsche met Tandy en Pilet eindigde als zesde. In het merkenkampioenschap gaat Porsche nu aan de leiding met 126 punten, één meer dan Ford. In de GTD-klasse eindidge de Porsche van Patrick Long en Christina Nielsen als zevende, het duo Wolf Henzler/Michael Schein werd als elfde geklasseerd.
Güven en Maassen eerste winnaars GT3 Cup Challenge Benelux
In het voorprogramma van de zes-uursrace van het FIA World Endurance Championship op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen ging ook het seizoen 2018 van de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux van start. Het deelnemersveld werd gecombineerd met dat van de Porsche Carrera Cup France, zodat er in totaal zo’n 35 Cup-Porsches in actie kwamen.
De jonge Turkse rijder Ayhancan Güven, uitkomend voor Attempto Racing, ging in de eerste race met het maximale aantal punten voor het Benelux-klassement aan de haal. Hij werd als derde algemeen geklasseerd en blies ook in de strijd om de algehele overwinning met de Italiaan Alessio Rovera en de Franse fabrieksjunior Julian Andlauer een behoorlijke partij mee. De Belg Glen van Parijs en de Nederlander Max van Splunteren completeerden de Benelux-top-drie in de eerste wedstrijd.
In de tweede race was het routinier en titelverdediger Xavier Maassen van het team DVB Racing die vanaf pole startte en ook de winst in het Benelux-klassement pakte. Ayhancan Güven eindigde ditmaal als tweede en leidt na het eerste raceweekeinde in de kampioenschapsstand, Max van Splunteren behaalde de derde plaats. Roger Grouwels en Menno van de Grijspaarde, beide uit Nederland, waren de respectievelijke winnaars in de B-klasse voor ‘gentlemen drivers’.
Vier Porsche-klassezeges op Brands Hatch
Het tweede raceweekeinde van de GT4 European Series voerde de deelnemende teams en rijders naar het circuit van Brands Hatch in het Britse graafschap Kent. Voor Porsche-klantenteams was de Britse ronde zeer succesvol, want er waren in totaal maar liefst vier klassezeges.
In de Am-klasse won het Italiaanse duo Giuseppe Ghezzi en Alessandro Giovanellio met hun 911 (997) GT4 van het Italiaanse team Autorlando Sport in beide races. In de eerste wedstrijd eindigden ze als negende algemeen, in de tweede wedstrijd grepen ze als elfde net naast de overall-top tien. De tweede plaats in de klasse in race één ging naar de Zwitser Niki Leutwiler, uitkomend met een Cayman GT4 van het team Porsche Zentrum Oberer Zürichsee by TFT Racing. In de Pro-Am-klasse stond er geen maat op de Duitsers Phillipp Bethke en Marc Basseng. Met hun Cayman GT4 CS MR, ingezet door Schwede Motorsport, wonnen ze in beide wedstrijden hun klasse.