Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Alle overlevende Porsches 911 Carrera RS 2.7 zijn speciaal, maar deze is specialer dan de meeste. De auto werd gebouwd volgens specificaties van de legendarische Finse coureur Leo Kinnunen, die ‘m als persoonlijke auto gebruikte tijdens een wedstrijd in Duitsland in de Interserie.

500 auto’s waren nodig voor Porsche om de 911 Carrera RS 2.7 voor toerwagenraces in Europa te homologeren, en het was toen nog niet bekend of het bedrijf ze allemaal zou kunnen verkopen. Het model was minder dan een week uitverkocht nadat het voor het eerst op het autosalon van Parijs waren te zien en Porsche zou in de loop van de productieserie 1.590 exemplaren bouwen.

Lightweight

Porsche bood de Carrera RS in twee pakketten: Touring en Sport Lightweight. Het Touring-pakket omvatte zaken als vloerbedekking, een radio en andere moderne voorzieningen, terwijl de Sport Lightweight-variant een uitgeklede raceauto was die ontworpen was om maar net straatlegaal te zijn. De prestaties van de RS (een afkorting van Rennsport, Duits voor racesport) zijn opmerkelijk, vooral als je bedenkt dat dit een luchtgekoelde auto is die in de vroege jaren ’70 is gebouwd. De 2687cc zescilinder boxer was 210 pk sterk en accelereerde van 0-100 km/u in 5,6 seconden.

Targa Florio

De oranje Carrera RS 2.7 Lightweight dat je hier ziet, is om een ​​aantal redenen speciaal, niet in de laatste plaats omdat ‘ie is gebouwd voor de 24 Hours of Daytona-winnaar Leo Kinnunen. Het verhaal gaat dat Leo de auto liet bouwen om te oefenen voor de 1000 Meren Rally van 1973 en misschien ook om voor de Targa Florio. Het moet gewerkt hebben, want Leo heeft nog steeds het record voor de allersnelste ronde van de Targa Florio – hij versloeg het voorgaande record met 90 seconden.

S/T-schermen

Bij het specificeren van deze auto bestelde Leo ‘m met grotere ‘ST’-achtige wielkasten voor bredere wielen en banden. Dit is bovendien de enige 2.7 RS zijn met een whale tail spoiler (zoals gebruikt op de laatste Carrera 3.0 RS). De auto was ook voorzien van een sperdifferentieel, een Matter rolkooi, een paar Recaro rally stoelen (met verstelbare rugleuningen met schroef), Repa racing gordels, een groter dan normaal stuurwiel voor betere controle op slecht wegdek en een verhoogde passagiersstoel om het zicht van de bijrijder te verbeteren. Een verzamelaar betaalde in Monaco 1.242.500 euro voor deze bijzondere auto.

Porsche 959 Komfort

Niet alleen de Carrera werd goed verkocht, ook een Porsche 911 uit 1965 werd verkocht voor een uitstekende prijs. De zilvergrijze auto werd afgehamerd op 297.500 euro. Een 959 Komfort bracht 837.500 euro op. Enkele andere auto’s – waarvan we op voorhand al vonden dat ze stevige ‘reserves’ hadden meegekregen, werden niet verkocht. De enorme prijs van de 2.7 RS is dus wel een gevalletje ‘een zwaluw maakt nog geen zomer’, maar aan de andere kant zei een groot wijsgeer ooit: ‘het gaat om de richting van de beweging’.

foto’s: RM Sotheby’s

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.