Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

In de Porsche Supercup stond met de race in het voorprogramma van de Grand Prix van Monaco een van de hoogtepunten van het seizoen op het programma. De Brit Nick Yelloly behaalde er zijn eerste zege, maar ook de beide Nederlanders Jaap van Lagen en Larry ten Voorde deden het zeer verdienstelijk. In Imola won het Duitse Herberth-Porsche-team de 12-uursrace in het kader van de 24H Series powered by Hankook en in Lime Rock in de Amerikaanse staat Connecticut waren er successen in de Pirelli World Challenge.


Foto: Nick Yelloly behaalde in Monaco zijn eerste overwinning in de Porsche Mobil 1 Supercup. (Foto: Porsche AG)

Yelloly behaalt eerste Supercup-winst, Van Lagen en Ten Voorde sterk

Het is eigenlijk een volkomen archaïsch circuit waar je, zeker in de Formule 1, nauwelijks kun inhalen – behalve Max Verstappen met het mes tussen de tanden – maar toch heeft de Grand Prix van Monaco dankzij de locatie en de traditie een onmiskenbare charme. Ook de Porsche Mobil 1 Supercup komt er jaarlijks in actie. Voor de teams is het nogal behelpen, met een circustent als centraal onderkomen en ellenlange routes van en naar de pits. Maar goed, dat hoort er allemaal bij.

Net zoals in de Formule 1 was de pole-position ook in de Supercup welhaast een garantie voor succes. Zo profiteerde de Brit Nick Yelloly, uitkomend voor het Zwitserse FACH Auto Tech, van zijn optimale uitgangspositie en had routinier Michael Ammermüller de hele race lang het nakijken. De Luxemburger Dylan Pereira, teamgenoot van Ammermüller bij Lechner Racing, eindigde als derde. Jaap van Lagen, de Nederlandse teamgenoot van racewinnaar Yelloly, kwam als vierde over de eindstreep. “Binnen de mogelijkheden voor mij het maximaal haalbare”, zei de coureur uit Ede, die na twee wedstrijden de gedeelde tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap bezet. Larry ten Voorde was evenals in Barcelona de beste ‘rookie’ in het veld en werd negende algemeen. “Het is nog steeds de bedoeling dat ik slechts een beperkt programma als gastrijder in de Supercup rijd, na deze race voorlopig alleen nog de wedstrijd op de Red Bull Ring op 1 juli. Daarna kijken we verder”, aldus Ten Voorde tegenover Vierenzestig.nl.

Foto: Net als in Barcelona was Larry ten Voorde ook in Monaco de beste ‘rookie’. (Foto: Porsche AG)

Porsche-team Herberth Motorsport wint 12H Imola

De vierde race van de 24H Series powered by Hankook werd verreden op het Autodromo Enzo e Dino Ferrari in het Italiaanse Imola. Onder zomerse omstandigheden was het na afloop van de twaalf-uursrace echter geen Ferrari, maar een Porsche die als eerste over de eindstreep kwam. De beide broers Robert en Alfred Renauer behaalden samen met Daniel Allemann en Ralf Bohn met de 911 GT3 R van hun eigen team Herberth Motorsport hun eerste overwinning van het seizoen. In het algemeen klassement met in totaal zo’n 50 auto’s eindigden ze voor een Frans team met een Mercedes-AMG GT3. De derde plaats was voor het Poolse team Förch Racing, eveneens met een 911 GT3 R, bestuurd door Zeljko Drmic, Patrick Eisemann en Robert Lukas.

In de Porsche Cup-klasse, waarin niet minder dan elf Porsches aan de start verschenen, ging de zege naar het Italiaanse Ebimotors-team met hun Porsche 991 Cup van de eerste generatie en rijders Lino en Carlo Curti en Marco Frezza. Het Duitse team Allied Racing won met de Cayman GT4 MR Evo 2018 de GT4-klasse. Hier waren Domimique Schaak, Detlef Schmidt, Nicolas Schöll en Jörg Viebahn de rijders.

Foto: Het Duitse team Herberth Motorsport won met de Porsche 911 GT3 R de twaalf-uursrace op het circuit van Imola. (Foto: 24H Series/Petr Fryba)

Porsche-zege op Lime Rock

Een week na de races op het Canadese Mosport was de Amerikaanse Pirelli World Challenge nu te gast voor een tweetal SprintX-wedstrijden op het prachtig in het groen gelegen Lime Rock Park in de staat Connecticut. Een akelig smal baantje met rondetijden van rond de 50 seconden, maar wel met een rijke traditie. Tot die traditie behoort ook, dat er op zondag niet geracet wordt, een concessie die werd gedaan aan het lokale kerkbestuur om toestemming te krijgen voor de aanleg van het in 1957 geopende circuit. Zo vonden ditmaal de trainingen op zaterdag plaats, terwijl de races op maandag werden verreden, als Memorial Day een officiële feestdag in de VS.

In tegenstelling tot de reguliere sprintraces in de Pirelli World Challenge wordt er in de SprintX-wedstrijden met twee rijders gereden, inclusief verplichte pitstop met rijders- en bandenwissel. In de eerste race ging de overwinning naar de Deens/Amerikaanse combinatie Michael Christensen/Spencer Pumpelly met de 911 GT3 R van Alegra Motorsport. Door voor de pitstop iets langer op de baan te blijven dan het concurrerende Ferrari-team bouwde Pumpelly een voorsprong op die groot genoeg was om Christensen na de wissel als leider weer de baan op de zien komen. Vervolgens stelde de Deense Porsche-fabrieksrijder zonder problemen de overwinning veilig. Met een andere 911 van het team Pfaff Motorsports eindigden Wolf Henzler en Scott Hargrove als derde. In de tweede race was er geen kruid gewassen tegen de Ferrari met rijders Miguel Molina en Toni Vilander. Ditmaal eindigden Christensen en Pumpelly op de derde plaats. Onze landgenoot Jeroen Bleekemolen startte samen met de Amerikaanse gentleman-driver Tim Pappas in een 911 GT3 R in de Pro-Am-klasse. Bleekemolen kwam sterk voor de dag en reed in de tweede race een tijdlang in de top drie algemeen, maar Pappas kwam duidelijk snelheid tekort, zodat het duo in beide races vierde in de klasse werd.

Foto: Michael Christensen en Spencer Pumpelly wonnen met de Alegra-Porsche de eerste race op Lime Rock. (Foto: PWC)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.