Bij de viering van het 70-jarig bestaan werd ook een speciale jubileumtentoonstelling in het Porsche Museum geopend, die tot 6 januari te zien is.
Het zal vrijwel niemand zijn ontgaan dat gisteren de dag was waarop Porsche als sportwagenmerk precies 70 jaar bestond: op 8 juni 1948 kreeg Ferry Porsche de goedkeuring voor zijn open tweezits sportwagen, die het ontwerpnummer 356 droeg. Het jubileum werd gisteren gevierd met een officiële ontvangst in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen, waarbij tevens de jubileumtentoonstelling in het museum werd geopend. Ook werd de naam van de nieuwe volledig elektrisch aangedreven Porsche bekendgemaakt, die als Taycan door het leven zal gaan. Als speciale verrassing was er een studiemodel van een Speedster op basis van de actuele 911. Uw verslaggever was mede namens Vierenzestig.nl als enige Nederlandse journalist ter plaatse.
Een feestelijke receptie in het museum.
Zoals dat bij officiële feestelijkheden hoort, en zeker in Duitsland, werd er begonnen met diverse toespraken. Porsche-bestuursvoorzitter Oliver Blume benadrukte nog eens, dat Porsche in de toekomst bij de aandrijving drie opties kent: geoptimaliseerde verbrandingsmotoren, uitvoeringen met plug-in-hybride en volledig elektrisch aangedreven auto’s.
Bestuursvoorzitter Oliver Blume blikte terug en vooruit.
Daarbij sloeg hij de brug naar het verleden: al 100 jaar geleden was de Lohner-Porsche volledig elektrisch aangedreven. Vervolgens onthulde Blume de naam van de nieuwe volledig elektrische Porsche, die volgend jaar op de markt komt en ‘Taycan’ gaat heten, wat uit het Aziatische taalgebied komt en ‘levendig, jong paard’ betekent.
Bekendmaking van de naam van de nieuwe volledig elektrische Porsche, die Taycan gaat heten.
Vervolgens voerde Wolfgang Porsche als voorzitter van de raad van commissarissen het woord en haalde herinneringen op hoe hij als kleine jongen vaak op de achterbank of de bijrijdersstoel met zijn vader Ferry mee reed tussen het domicilie van de familie in Zell am See en Gmünd, waar de eerste Porsches gebouwd werden. “Over de Großglockner, en vaak werd ik misselijk in al die bochten, dus ik probeerde zo snel mogelijk zelf achter het stuur te komen”, aldus Porsche. Tevens stelde hij dat Porsche uit de diverse crises, ondermeer door wisselkoerseffecten en verkeerd gevaren koersen, altijd sterker tevoorschijn is gekomen. Ook onderstreepte Porsche het belang van de autosport voor het merk. “En de raceauto’s worden hier gebouwd, niet bij raceteams of motorenfabrieken elders, die later gekocht zijn”, benadrukte hij, met een verwijzing naar stadgenoot Mercedes-Benz. “Mijn vader heeft altijd gezegd: ‘De laatste auto die gebouwd wordt, zal een sportwagen zijn’. Ik vul die zin vandaag aan: ‘Het zal een Porsche zijn’”, aldus Wolfang Porsche.
De Porsche Speedster, hier als Concept, zou al vanaf volgend jaar in serie kunnen worden geproduceerd.
Andere sprekers waren Wilfried Kretschmann, minister-president van de deelstaat Baden-Württemberg, staatssecretaris van verkeer Steffen Bilger, burgemeester Fritz Kuhn van de stad Stuttgart en Uwe Hück, voorzitter van de ondernemingsraad van Porsche. Als afsluiting van het officiële gedeelte werd als wereldprimeur de 911 Speedster Concept onthuld. Of het model in serie geproduceerd gaat worden, zal in de komende maanden worden beslist, maar Porsche stelt al dat het bij het studiemodel om een volledig rijdende auto gaat en dat een eventuele serieversie al in 2019 zou kunnen worden gepresenteerd, dus de kans op een positieve beslissing is groot.
‘Cognac 356’ is de officiële benaming van het anilineleer dat is gebruikt in het interieur van de Speedster Concept.
Vervolgens opende Achim Stejskal, directeur van het Porsche Museum, de jubileumtentoonstelling, waarvoor voor het eerst in het inmiddels tienjarig bestaan van het museum nagenoeg de volledige opstelling is veranderd. Tot de aanwezigen bij de jubileumfestiviteiten behoorden ondermeer oud-coureurs Herbert Linge, Hans Herrmann en Mark Webber, de vroegere Porsche Motorsport-coryfeeën Peter Falk, Hans Mezger, Norbert Singer en Manfred Jantke, verzamelaar Magnus Walker en onze landgenoot Harm Lagaaij, die als ontwerper bij Porsche faam verwierf.
Twee Nederlanders bij de jubileumbijeenkomst: Per Peschar van de communicatieafdeling van Porsche AG en oud-ontwerper Harm Lagaaij (r.).
Oud-coureur en Porsche-ambassadeur Mark Webber was een gewild gesprekspartner.
Zo’n 75 auto’s zijn in totaal te zien tijdens de jubileumtentoonstelling.
Natuurlijk blijft er een prominente plaats ingeruimd voor de 917’s.
Ook tractor en Jagdwagen ontbreken niet.
Hier begon het allemaal mee, de eerste 356. Porsche is een van de weinige merken die ook daadwerkelijk de eerste geproduceerde auto in de verzameling heeft.
Porsche_70_Magnus: Magnus Walker en zijn partner Hannah waren er ook.
Foto’s: Rebocar Automotive Productions