Dit weekeinde vindt de 86e editie van de ’24 Heures du Mans’ plaats, de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld en uiteraard het evenement waarbij Porsche met 19 algehele overwinningen fier bovenaan de erelijst staat. Dit jaar is de aandacht vanuit Porsche-perspectief volledig gericht op de GTE-Pro- en GTE-Am-klasse, waar in totaal maar liefst tien 911 RSR’s aan de start staan. Vierenzestig.nl is in Le Mans ter plekke en zal via een dagelijkse update verslag doen van de activiteiten aldaar.
Technische keuring in de stad
De 24 Uur van Le Mans is een evenement met vele tradities. Daartoe behoort ook de technische en administratieve keuring van de auto’s en de deelnemers. Bij alle andere races gebeurt dat ergens op het circuit zonder dat iemand er iets van merkt, maar in Le Mans vindt dat in het stadscentrum plaats, vrij toegankelijk voor iedereen die erbij wil zijn.
Grappig genoeg noemen de Fransen de keuring nog steeds steevast ‘le pesage’, maar het bestaat al lang niet meer uitsluitend uit het wegen van de auto’s. Ook allerlei veiligheidsvoorzieningen worden gecontroleerd en de auto’s worden exact opgemeten om te zien of ze voldoen aan de typegoedkeuring, in vakjargon homologatie. Coureurs moeten hun licentie tonen en hun materiaal, overalls, helmen, brandvrij ondergoed, schoenen en sokken, wordt aan een inspectie onderworpen.
Een vast onderdeel van de keuringen in het stadscentrum is ook het maken van de officiële teamfoto’s. Bruno Vandestick, al sinds vele jaren de vaste speaker bij de 24 Uur van Le Mans, voert interviews met de deelnemers en fans hebben de gelegenheid om handtekeningen te verzamelen. Dit jaar regende het flink tijdens de keuringen, die volgens een heel strak schema op zondag en maandag plaatsvonden, maar dat weerhield een groot aantal bezoekers er niet van om erbij te zijn.
Handtekeningsessie op het circuit
Een al even traditionele activiteit is de handtekeningsessie van alle teams en rijders in de pitstraat van het circuit op dinsdagmiddag. Op dinsdag hebben alle bezoekers gratis toegang tot de pitstraat, waar alle pitboxen op bevel van de organisatie open moeten zijn. Zo heeft iedereen goed zicht op de auto’s en de werkzaamheden die daaraan worden uitgevoerd.
Van 17.00 uur tot 18.30 uur nemen de rijders de tijd om, gezeten achter tafels, handtekeningen te zetten, een gelegenheid waarvan de bezoekers dankbaar gebruik maakten. Ook hier weer waren er interviews door speaker Bruno Vandestick.
Voor elk van de vier fabrieks-Porsches in de LMGTE-Pro-klasse en ook voor de zes 911 RSR’s in de divisie LMGTE-Am is er voor Le Mans een aparte handtekeningkaart vervaardigd, met daarop een afbeelding van de auto (in het geval van de Ebimotors-Porsche getekend in cartoon-stijl) en bij de meeste teams wat informatie over de deelnemende coureurs op de achterzijde. Daarnaast heeft Porsche een aparte kaart op briefkaartformaat uitgebracht met daarop de tekst ‘Greetings from Le Mans’ en een compositiefoto met de drie ‘liveries’ van de fabrieksauto’s erop. Iets voor verzamelaars om naar te zoeken!
Thuisbasis
Al ruim twee weken is het Porsche-team in Le Mans, want iedereen was er natuurlijk al voor de officiële testdag aan het begin van deze maand. Sinds de beginjaren tachtig vormen de pitboxen in Le Mans de thuisbasis voor het team, daarvoor waren de fabrieksauto’s als er niet gereden werd ondergebracht in een werkplaats in het nabijgelegen dorpje Teloché.
Achter de pitboxen staan de trailers opgesteld, met daartussen een tent-achtige structuur waar alles heel nauwkeurig gerangschikt is, om in geval van problemen zo snel mogelijk over de benodigde onderdelen te kunnen beschikken. Zichtbaar zijn die trailers van buitenaf in de paddock al jaren niet meer: het is in Le Mans gebruikelijk dat alles keurig achter een wand geplaatst wordt. Een beveiligingsmedewerker zorgt ervoor dat alleen degenen die dat mogen, er naar binnen komen.
Eindelijk actie
Vandaag begint na dagen van relatief weinig activiteiten voor de rijders, afgezien van de keuring en de handtekeningsessie (zie boven) de actie op de baan. Van 16.00 tot 20.00 uur is er een vrije training, van 22.00 tot 0.00 uur is er de eerste van in totaal drie kwalificatiesessies, bepalend voor de posities in de startopstelling.