De roze Porsche 911 RSR van Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kévin Estre won de GTE-Pro-klasse in Le Mans. (Foto: Porsche AG)
Vorige week vrijdag was het al feest voor Porsche met de viering van het 70-jarig bestaan als sportwagenmerk, maar ook vandaag is er reden tot feest vieren: tijdens de 86e editie van de 24 Uur van Le Mans won Porsche beide GT-categorieën. In de sterk bezette GTE-Pro-klasse eindigden de beide 911 RSR’s in retro-design op de plaatsen één en twee, met de Belg Laurens Vanthoor, de Deen Michael Christensen en de Fransman Kévin Estre in de roze gekleurde auto met het startnummer 92 als klassewinnaars. In GTE-Am zegevierden de Australiër Matt Campbell, de Duitser Christian Ried en de Fransman Julien Andlauer in de Porsche met het startnummer 77 van het team Dempsey-Proton Racing. In de rijke historie van Porsche in Le Mans waren het de 106een 107eklassezege.
In totaal stonden er tien Porsches aan de start in de GT-klassen in Le Mans, waarmee Porsche het best vertegenwoordigde merk in de editie van dit jaar was. Al tijdens de testdag begin deze maand was het duidelijk dat de 911 RSR’s zowel in de GTE-Pro-klasse als in de GTE-Am-categorie tot de favorieten behoorden. Die favorietenrol maakten de Porsche-teams in de raceweek op meer dan overtuigende wijze waar. Al in de kwalificatie zorgde Porsche in beide GT-klassen voor een ‘clean sweep’ van de eerste rij op de grid. In de GTE-Pro-klasse startte de Porsche met het startnummer 91 van Gianmaria Bruni, Richard Lietz en Fred Makowiecki vanaf de pole-position dankzij de tijd van Gianmaria Bruni van 3:47,504 minuten in de tijdtraining van woensdag. Ook in GTE-Am was de tijd van woensdagavond van Porsche Young Professional Matteo Cairoli in de nummer 88-Dempsey Proton-Porsche snel genoeg om definitief vanaf de pole-position te mogen vertrekken. Cairoli deelde de auto met zijn teamgenoten Khaled Al Qubaisi en Giorgio Roda.
De drie winnende rijders vlnr Michael Christensen, Kévin Estre en Laurens Vanthoor. (Foto: Porsche AG)
Geluk met safety-car-fases
In de race reden de beide 911’s in retro-kleuren vanaf het begin vooraan in de GTE-Pro-klasse mee. Daarbij reed de nummer 92 (Vanthoor/Christensen/Estre) meestal voor de nummer 91 (Lietz/Bruni/Makowiecki), en toen de roze Porsche ook nog eens een paar keer geluk had bij safetycar-fases, terwijl de concurrentie juist tijd verloor bij het voor op het rode licht aan het eind van de pitstraat, was de weg naar de overwinning vrij. In de pitbox waren tal van prominente Porsche-persoonlijkheden, waaronder bestuursvoorzitter Oliver Blume en dr. Wolfgang Porsche als voorzitter van de raad van commissarissen getuige van het moment dat Michael Christensen de auto als winnaar over de eindstreep reed.
Roze merchandise voortijdig uitverkocht
Voor Porsche paste het succes goed in het plan, want de roze 911, naar analogie van de 917/20 waarmee Willi Kauhsen en Reinhold Joest in 197 in Le Mans reden, was één van de populairste auto’s in het veld. Al op zaterdag waren de roze t-shirts en modelauto’s bij de Porsche-merchandise-stand uitverkocht.
Nachtelijke pitstop voor de Porsche met het nummer 91, die als tweede in de klasse eindigde. (Foto: Porsche AG)
Het trio Richard Lietz, Fred Makowiecki en Gianmaria Bruni in de nummer 91-Porsche in Rothmans-kleuren moest harder strijden om de tweede plaats veilig te stellen, want met name in de slotfase van de wedstrijd was de druk van de Fords groot. Het duel tussen Fred Makowiecki in de Porsche en Sébastien Buemi in de Ford met startnummer 68 werd op het scherpst van de snede uitgevochten en was een waar genot om te zien. Uiteindelijk finishte de Porsche op de tweede plaats, één ronde achter de klassewinnaar, en completeerde daarmee het dubbele succes voor de 911’s. De nummer 93-Porsche van Patrick Pilet, Nick Tandy en Earl Bamber verloor rond middernacht veel tijd als gevolg van een probleem met de dynamo en werd uiteindelijk met een achterstand van tien ronden op de winnende 911 RSR elfde in de klasse. De nummer 94-Porsche van Timo Bernhard, Romain Dumas en Sven Müller was op zaterdagavond uitgevallen, omdat de bevestiging van de ophanging aan het chassis niet goed kon worden gerepareerd.
Het Dempsey-Proton-team won met Campbell, Ried en Andlauer de GTE-Am-klasse. (Foto: Porsche AG)
Klassezege voor Dempsey Proton Racing
In GTE-Am waren de beide auto’s van het Dempsey Proton Racing-team de grote favorieten voor succes, maar toen Matteo Cairoli in de vroege ochtend de controle over de Porsche met het startnummer 88 verloor, was de race voor hem en zijn teamgenoten Khaled Al Qubaisi en Giorgio Roda over. Vervolgens verdedigde het trio Matt Campbell, Christian Ried en Julien Andlauer in de Dempsey Proton-Porsche met het startnummer 77 de eer van het team en haalde de overwinning in de klasse binnen. Patrick Dempsey zelf juichte het succesvolle team aan de pitmuur toe. De nummer 99-Proton-Porsche met Patrick Long, Timothy Pappas en Spencer Pumpelly eindigde als vierde in de klasse, twee plaatsen voor de 911 van het Italiaanse Ebimotors met Fabio Babini, Christina Nielsen en Erik Maris. Een plaats daarachter eindigde de auto van het Duitse team Project 1 met Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en de in Amsterdam wonende Egidio Perfetti.
Porsche-sportdirecteur dr. Frank-Steffen Walliser kan tevreden zijn met twee klassezeges in Le Mans. Op de achtergrond bestuursvoorzitter Oliver Blume. (Foto: Porsche AG)