Het kan verkeren! Werden de deelnemers en standhouders verleden jaar nog getrakteerd op af en toe een paar droge minuutjes, nu dachten de weergoden zeker ‘We hebben nog iets goed te maken in Apeldoorn!”
Op de eerste dag is het tropische warm, in een tentje als standhouder is het puffen en blazen en de liters vocht verdwijnen als sneeuw voor… de zon, ja zeker! Dit jaar is er voor het eerst gekozen om er een driedaags evenement van te maken. Het wordt vast en zeker ook een heel stoffig evenement want de ondergrond is gortdroog. Als er een stoomauto vrolijk voorbij rijdt, laat hij vele bewonderaars in een heuse stofwolk achter!
Maar de sfeer is nu al prima. Ik zie vele gezichten die nu al ‘gespannen’ klaar zijn voor de sprintrace van morgen en overmorgen. Er is ook een grote diversiteit aan standjes tussen werkelijk prachtige automobielen. Op de Royal Fair zijn er ook standjes die zijdelings iets met de autosport te maken hebben. Maar bent u bijvoorbeeld op zoek naar een bijzondere brochure, dan is de kans groot dat u deze ook hier zult gaan vinden. De Nederlandse autobladen zoals Octane en Youngtimer magazine zijn ook hier te vinden met hun laatste edities.
Op de eerste dag is het gelukkig nog rustig zodat wij ongestoord kunnen luisteren naar de ‘Porsche Academy’ op de catwalk. Er wordt veel verteld over ons favoriete merk door o.a. Gijs van Lennep en Mark Wegh. Ook passeren diverse iconische Porsches de revue en van Lennep weet daar vaak ook nog een spannend verhaal over te vertellen. Hij heeft het consequent over zijn’ kevertjes.’ Hij zal het eerste model waarschijnlijk bedoelen.
Vanuit Porsche Centrum Gelderland zijn niet eerder zoveel Porsches meegenomen vanuit zijn privémuseum en vanuit de showroom natuurlijk. Een vipergroene 991 GT3 touring, een nog kentekenloze 991 GT2 en nog veel meer mooie modellen. Ook staan er een 918 en een Carrera GT gebroederlijk tegenover elkaar geparkeerd. Ik ben bang dat zijn poetsers maandag vol aan de bak moeten om al die vingerafdrukken van kinderen en volwassenen van zijn Porsches te laten verdwijnen.
O ja, zijn eerste 911, productienummer 13, doet inmiddels zo’n 1,5 miljoen euro. Maar eerlijk is eerlijk, als u al die Porsches zo naast elkaar ziet staan lijkt het echt of het nog steeds dat ze niet meer kosten dan een middenklasser. Schijn bedreigt! Op naar twee mooie dagen die nog gaan komen, en het wordt alleen nog maar warmer!