Net als de 24 uurs race is de Le Mans Classic een van de populairste evenementen op de kalender van petrolheads. Het evenement boekte dit jaar met 135 duizend bezoekers een nieuw record. Le Mans Classic gaat vergezeld van een veiling, die net als de twee voorgaande edities in handen was van veilinghuis Artcurial.
Meer dan tevreden
Om maar gelijk met het totale resultaat te beginnen, dat was in vergelijking 2016 een stuk beter met een opbrengst van 12,6 miljoen euro dit jaar ten opzichte van 9 miljoen euro twee jaar terug. In 2014 was het resultaat ruim 10 miljoen euro. Met het resultaat voor dit jaar was het veilinghuis meer dan tevreden, Matthieu Lamoure, Managing Director Artcurial Motorcars; “This Le Mans sale, in which we have achieved the world record price for a Mercedes Benz 300 SL Roadster, has been hugely rewarding! An exceptional atmosphere that Artcurial Motorcars alone has the secret for, with superb results allowing Artcurial to celebrate victory amongst the greatest champions at Le Mans!” Toch was het verkooppercentage slechts 58 procent. Het waren Mercedes-Benz, Ferrari en Lamborghini die de grootste duit in het zakje deden bij de veiling.
300 SL
De Mercedes 300 SL Roadster was inderdaad de hoogvlieger van de veiling. Deze Benz had samen met een 300 SL Gullwing al de nodige mediapubliciteit gegenereerd. De Roadster kwam van de eerste eigenaar en had slechts 1380 kilometers op de teller staan. Met een opbrengst van ruim 3,1 miljoen euro, werden de verwachtingen ruimschoots overtroffen. Ook met de Gullwing was het allerminst sappelen met een opbrengst van 1 miljoen euro. Opbrengst van beide SL’s gaat naar een goed doel. Een Ferrari 365 GTB/4 Daytona Competizione verscheen voor de derde keer op een veiling, nadat twee eerdere pogingen gestrand waren. Maar ook de derde keer bleek geen scheepsrecht en een bod van 5,4 miljoen euro was ruim onder de estimate.
Niet zo spannend
De Porsches dan, het was eerlijk gezegd allemaal niet zo spannend. In de categorie onder de 150 duizend euro was het over het algemeen nog prima verkopen en werd er doorgaans binnen estimate verkocht, maar de RS’en die op de lijst stonden wisselden geen van allen van eigenaar. De 964 RSR bleef met een hoogste bod van 680 duizend euro ruim onder de richtprijs, de Leichtbau Carrera RS uit ’73 zat er net onder. Voor een 964 RSR met weinig kilometers op de klok een wat tegenvallend resultaat.
De resultaten,
2002 Porsche 911 996 GT2, est. €80.000 – 120.000 niet verkocht
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €300.000 – 400.000 niet verkocht
1993 Porsche 911 964 RSR 3.8, est. €800.000 – 1.000.000 HB €680.000
1973 Porsche 911 S 2.4 Targa, est. €120.000 – 160.000 €139.200
1983 Porsche 911 SC, est. €50.000 – 70.000 €58.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring, est. €500.000 – 700.000 HB €400.000
1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Leichtbau, est. €1.000.000 – 1.200.000 HB €950.000
2014 Porsche 911 991 Turbo S, est. €110.000 – 130.000 €129.920
1992 Porsche 911 964 Turbo 3.3, est. €80.000 – 120.000 €92.800
1995 Porsche 911 993 Turbo XLC, est. €90.000 – 140.000 HB €80.000
1994 Porsche 911 993 Cup, est. €150.000 – 200.000 HB €132.000
1991 Porsche 911 964 Carrera RS, est. €130.000 – 180.000 €150.800
1964 Porsche 356 SC Cabriolet, est. €110.000 – 150.000 €145.000
2008 Porsche 911 997 GT3 RS, est. €95.000 – 130.000 €106.720
1976 Porsche 914 2.0, est. €30.000 – 40.000 €27.840
1964 Porsche 356 C Cabriolet, est. €100.000 – 150.000 HB €92.000
1966 Porsche 911 SWB, est. €140.000 – 200.000 €139.200
1970 Porsche 914/6, est. €70.000 – 90.000 €81.200
1972 Porsche 911 S 2.4, est. €130.000 – 180.000 HB €110.000
1977 Porsche 911 RSR 2.8 recreation, est. €80.000 – 120.000 HB €78.000
1969 Porsche 911 E Targa Soft Window. Est. €120.000 – 140.000 HB €90.000
Prijzen zijn inclusief toeslagen. HB is hoogste bod, auto niet verkocht.
Met uitzondering van de 964 RSR en de Leichtbau Carrera RS was het dus niet zo heel spectaculair wat er onder de hamer ging. De Mercedes 300 SL laat maar weer eens zien dat er nog steeds stevig in de buidel getast wordt voor unieke auto’s met een verhaal dat klopt. Het is uitkijken naar de veilingen in Monterey komende maand, waar de veilinghuizen zoals elk jaar alles op alles lijken te zetten om de meest bijzondere automobielen aan te kunnen bieden. RM Sotheby’s heeft al een ex-Paris-Dakar Porsche 959 aangekondigd, en een 908 en bij Gooding & Company hebben ze een 550 Spyder binnen weten te halen.
Foto’s: Artcurial