Opnieuw 24-uurszege voor Porsche en andere sportsuccessen van het weekeinde

Het was wederom een druk raceweekeinde voor Porsche. De Duitse Carrera Cup en de ADAC GT Masters kwamen in actie op de Sachsenring, een Porsche won de 24-uursrace op het Circuit de Barcelona-Catalunya en in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Laguna Seca in Californië eindigden Porsches in beide GT-klassen op het podium.

Met de 911 GT3 R won het Duitse team Herberth Motorsport het afgelopen weekeinde de Hankook 24H Barcelona. (Foto: 24H Series/Petr Fryba)

Herberth-Porsche wint 24H Barcelona

Op het Circuit de Barcelona Cataluya werd het afgelopen weekeinde de 20e editie van de Hankook 24H Barcelona verreden. Ooit begonnen als een Spaans nationaal toerwagenevenement op amateurniveau groeide de race sinds het begin van de samenwerking met het Nederlandse bureau Creventic in 2011 uit tot een internationale lange-afstandsklassieker. Ditmaal stonden er opnieuw zo’n 50 auto’s aan de start.

De Herberrth-Porsche met Allemann, Bohn, Campbell en Renauer won de 24H Barcelona. (Foto: 24H Series/Petr Fryba)

De winst in het algemeen klassement ging naar de Herberth-Porsche 911GT3 R, bestuurd door Daniel Allemann, Ralf Bohn, fabrieksjunior Matt Campbell en Alfred Renauer, die uiteindelijk met 677 ronden een nieuw afstandsrecord voor het evenement in zijn huidige vorm (inclusief GT’s) vestigden. Ze hadden aan de finish een ronde voorsprong op de Ferrari van het Tsjechische team Scuderia Praha. Voor het Duitse Herberth-team was het de tweede overwinning in Barcelona na 2016 en de tweede zege van het seizoen in de 24H SERIES powered by Hankook.

De winst in de 991-Cup-klasse ging naar het Franse team Porsche Lorient Racing met de rijders Pascal Gibon, Lionel Amrouche en Frédéric Ancel. De andere Porsche van het team met Jean-François Demorge, Alain Demorge, Gilles Blasco en Mathieu Pontais eindigde met een achterstand van 15 ronden als tweede in de klasse. Nog eens 28 ronden daarachter werd de Porsche van het Belgische QSR Racing School met Rodrigue Gillion, John Mauro, Gavin Pickering, Jim Briody en Ricky Coomber derde in de 991-Cup-klasse.

Bernhard-Porsche wint, Herberth-Porsche-team aan kop in ADAC GT Masters

Dik een uur nadat de Herberth-Porsche in Barcelona als winnaar van de 24-uursrace over de eindstreep kwam, veroverden ruim 1600 kilometer noord-oostelijker, op de Sachsenring in het Oost-Duitse Hohenstein-Ernstthal Mathieu Jaminet en Robert Renauer, eveneens met een 911 GT3 R van Herberth Motorsport, de koppositie in de kampioenschapsstand van de Duitse ADAC GT Masters. In de tweede race van het weekeinde eindigde de Frans-Duitse combinatie op de vierde plaats, wat genoeg was om met nog één raceweekeinde te gaan de leiding in het kampioenschap over te nemen.

De KÜS Team 75 Bernhard-Porsche van Timo Bernhard en Kévin Estre voert het ADAC GT Masters-veld op de Sachsenring aan. De winst is echter onder voorbehoud. (Foto: Porsche AG)

Het beste Porsche-resultaat van het weekeinde kwam op naam van Timo Bernhard en Kévin Estre, die met de 911 GT3 R van het KÜS Team 75 Bernhard de zaterdagsrace op hun naam schreven. In de kwalificatie reed Bernhard de snelste tijd en veroverde daarmee de pole-position, maar later ontdekten de technische commissarissen een bevestiging met tape aan de achtervleugel, wat volgens hen in strijd met het reglement was. Daarop werd de Porsche uit de uitslag gehaald, maar het team ging in beroep en mocht daarmee onder voorbehoud starten. Ook de overwinning in de race blijft daarmee voorlopig, totdat de beroepscommissie van de Duitse autosportfederatie DMSB een uitspraak heeft gedaan.

De Herberth-Porsche van Jaminet en Renauer was de best geklasseerde 911 op zondag. (Foto: Porsche AG)

In de tweede race startte de Herberth-Porsche als negende, ondanks dat Jaminet in de kwalificatie de vierde tijd gereden had. Vanwege het veroorzaken van een aanrijding in de eerste race kreeg het team echter nog een ‘grid penalty’ van vijf plaatsen. Ondanks nog wat tijdverlies bij de pitstop konden Jaminet en Renauer echter de nodige plaatsen goedmaken en eindigden zo als vierde. De Porsche van Timo Bernhard en Kévin Estre, de racewinnaars van zaterdag, kwam als vijfde over de eindstreep.

Twee overwinningen voor Thomas Preining op Sachsenring

Met twee overwinningen in de Porsche Carrera Cup Deutschland op de Sachsenring bracht de Oostenrijkse Porsche-fabrieksjunior Thomas Preining zijn totaal op acht zeges uit twaalf wedstrijden. Daarmee lijkt de rijder van het BWT-Lechner-team, met nog twee wedstrijden te gaan, in een zetel op weg naar de kampioenstitel. De Nederlander Larry ten Voorde eindigde in de tweede race als derde, Jaap van Lagen kende een lastig weekeinde.

Startfase van de eerste race op de Sachsenring met Preining aan kop. Zijn teamgenoot Ammermüller is na een fout bij het aanremmen teruggevallen naar de vijfde plaats. (Foto: Porsche AG)

Preining begon het weekeinde goed met een start-finishzege vanaf de pole-position in de eerste race. Zijn BWT-Lechner-teamgenoot Ammermüller maakte in de beginfase een voor hem uitermate ongebruikelijke fout, waardoor hij wijd ging en drie plaatsen verloor. Zo eindigde de Noor Marius Nakken van het team MRS-GT-Racing nogal verrassend als tweede, voor de Duitser Tim Zimmermann van het Black Falcon Team TMD Friction.

De Nederlander Larry ten Voorde eindigde in de tweede race op de derde plaats en is ook derde in de tussenstand van het kampioenschap. (Foto: Porsche AG)

In de tweede race startte Preining wederom vanaf de pole-position, wist bij de start zijn teamgenoot Michael Ammermüller achter zich te houden en reed zo relatief onbedreigd zijn tweede overwinning van het weekeinde naar huis. Achter Ammermüller eindigde Larry ten Voorde als derde na een verbeten strijd met lokale held Toni Wolf. “Na de start verloor ik een plek, maar daardoor liet ik me niet van de wijs brengen”, zei Ten Voorde. “Ik heb gewoon mijn kans afgewacht en gepakt toen die zich voordeed.” Achter de beide rijders van BWT-Lechner Racing staat Ten Voorde op de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

Jaap van Lagen moest twee keer van achteraan starten en werd beide malen twaalfde. (Foto: Porsche AG)

Jaap van Lagen daarentegen had een moeilijk weekeinde. Met de vierde en de vijfde startplaats had hij een goede uitgangspositie voor beide races, totdat zijn Porsche van het team Förch Racing werd afgekeurd vanwege het ontbreken van een keurmerk op de voorruit. Vanwege steenslag had het team de ruiten vervangen, maar omdat deze bij Porsche Motorsport tijdelijk niet leverbaar waren, werden deze besteld bij een lokale Porsche-dealer. Deze exemplaren waren niet voorzien van het voorgeschreven keurmerk en daarop werden Van Lagen en zijn teamgenoot voor beide races achteraan in de startopstelling geplaatst. Twee maal wist Van Lagen zich op te werken tot de twaalfde positie, maar aan zijn opmerkelijke reeks podiumplaatsen in de Duitse cup kwam op deze wijze een einde.

Podiumplaatsen op Laguna Seca

Het prachtige circuit van Laguna Seca was de plaats van handeling voor de voorlaatste race van het seizoen in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Porsche-teams eindigden in beide GT-klassen op het podium.

De race van twee uur en 40 minuten begon met een crash tussen twee prototypes bij de rollende start, waarbij ook twee auto’s uit de GTLM-klasse buiten eigen schuld betrokken raakten. Zo was de race voor fabrieksrijders Nick Tandy en Patrick Pilet in de Porsche met het startnummer 911 over voordat die goed en wel begonnen was. Met de andere fabrieks-Porsche waren Laurens Vanthoor en Earl Bamber constant in de slag om de klassezege. Brandstofstrategie bepaalde uiteindelijk de uitkomst, waarbij het Porsche-team op slechts 2,488 seconden van de winnende BMW als tweede eindigde.



Achter de winnende BMW (links) eindigden Vanthoor/Bamber met de nummer 912-Porsche als tweede. (Foto: Porsche AG)

Ook in de GTD-klasse speelde de strategie een cruciale rol. Porsche-fabrieksrijder Jörg Bergmeister wist in de slotfase in de Park Place-911 GT3 R de hevig aandringde concurrentie achter zich te houden en eindigde zo samen met teamgenoot Patrick Lindsey op de tweede plaats. De Wright Motorsports-Porsche van fabrieksrijder Patrick Long en Porsche Selected Driver Christina Nielsen werd als elfde geklasseerd.

De Park Place-911 GT3 R met Jörg Bergmeister en Patrick Lindesy werd tweede in de GTD-klasse. (Foto: Porsche AG)

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.