Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De historie van Porsche is soms een beetje moeilijk te volgen. Qua jubileum-modellen zijn ze niet bijster stipt, ze hebben al moeite om te bepalen in welk jaar de 911 nu moet worden gevierd. des te verrassender is het dat er een daadwerkelijk jubileum-model bestaat dat de 1973 Porsche 911 Carrera RS moet eren. Er is wel een kleine kanttekening. De 911 RS America (RSA) is namelijk alleen bedoeld voor, jawel, Amerika.

Een beetje Porsche-liefhebber is bekend met de 964 RS. We kennen de RS als ‘rauwe’ variant van de atfosmerische 911, en dat was in het geval van de generatie 964 (1989-1994) niet anders. De oer-RS ging aan de neus van de Amerikanen voorbij, dus besloot Porsche van de 964 RS een geringe oplage geschikt te maken voor de Amerikaanse markt. Een compromis 964 RS dus. 701 stuks rolden er van de band, en ze zijn niet eens allemaal herkenbaar, omdat de badges los werden meegeleverd en dus niet altijd werden bevestigd.

Kenmerken voor de RSA is de whale tail, die we al kennen van de Turbo, een deels gestript interieur en vlakke deurpanelen, die op de Europese RS standaard werden geleverd. De auto kenmerkte zich verder door het M030-onderstel dat optioneel leverbaar was op de Carrera 2, en het vermogen van 250pk. Het compromis zit hem, geheel tegen alle RennSport-traditie, in de mate van luxe. De auto beschikt gewoon over airconditioning, elektrisch bedienbare ramen en stoelen en extra geluidsisolatie ten opzichte van de ‘gewone’ RS. Een RS is not your daily average, maar in dit geval komt de RSA dus het dichtste bij.

Van die 911 RS America zijn er ook weer wat buiten Amerika beland, zo ook in Nederland. Eén zo’n 911 RS America staat namelijk te koop bij OPC Classic’s, voor het aantrekkelijke bedragen van EUR 45.000,-. Een kleine 110,000 miles op de klok en een volledige historie. Ter vergelijking: een ‘gewone’ 911 RS van deze generatie moet algauw zo’n EUR 85.000,- opleveren, de kilometerstand uiteraard daargelaten. Voor de puristjes zal de overdaad aan luxe in deze vliegjesvanger waarschijnlijk too much zijn, maar wie een goede balans zoekt tussen een C2 en de 964RS kon met deze auto wel eens een goede slag slaan.

(Foto’s: OPC Classic’s)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.