Sportnieuws: Ammermüller wint Supercup, Falken-Porsche wint laatste VLN-race


De Duitse routinier Michael Ammermüller won de kampioenstitel in de Porsche Mobil 1 Supercup. (Foto: Porsche AG)

Het autosportseizoen 2018 loopt nu echt op z’n eind. Afgelopen weekeinde vond in het voorprogramma van de Formule 1-Grand Prix van Mexico de finale van de Porsche Mobil 1 Supercup plaats met een tweetal races. Op het circuit van Laguna Seca werd de Intercontinental GT Challenge afgesloten. Een week eerder was er het slotakkoord van de Duitse VLN Langstreckenmeisterschaft op de Nürburgring met een klinkende overwinning van het Falken-Porsche-team.

Michael Ammermüller wint Supercup-titel

Op het Autodromo Hermanos Rodriguez vonden de laatste twee wedstrijden van het seizoen in de Porsche Mobil 1 Supercup plaats. Die moesten tevens de beslissing brengen in de titelstrijd, waarin de Duitse routinier Michael Ammermüller de beste papieren had, maar ook zijn Oostenrijkse teamgenoot bij BWT Lechner Racing, Thomas Preining, alsmede de Brit Nick Yelloly van het Zwitserse Fach Auto Tech nog titelkansen hadden.

De Franse fabrieksjunior Julian Andlauer sloot het seizoen af met twee overwinningen in Mexico. (Foto: Porsche AG)

De eerste wedstrijd resulteerde in de overwinning voor de Franse Porsche-junior Julien Andlauer, uitkomend voor het team Martinet by Almeras. Hij behaalde zijn eerste zege in de Supercup, voor de beide BWT-Lechner-rijders Ammermüller en Preining. Eigenlijk kwam onze landgenoot Larry ten Voorde als eerste over de eindstreep, maar de wedstrijdleiding constateerde bij de rijder uit Boekelo een iets te vroege start en legde daarvoor naderhand een tijdstraf van tien seconden op, zodat Ten Voorde als zevende geklasseerd werd en Andlauer als winnaar gehuldigd kon worden. De best geklasseerde Nederlander was daarmee Jaap van Lagen op de vijfde plaats.

Larry ten Voorde eindigde in de tweede race als vijfde. (Foto: Porsche AG)

Omdat ook op zaterdag de strijd om de titel nog niet beslist was, kwam het aan op de afsluitende wedstrijd van zondag. Hierin kwam Andlauer voor de tweede maal op rij als winnaar uit de bus, voor Yelloly en Ammermüller. De Duitse routinier had aan de derde plaats genoeg voor het binnenhalen van de titel, waarmee hij zijn kampioenschap van vorig jaar prolongeerde. Larry ten Voorde eindigde als vijfde en greep daarmee net naast de rookie-titel, die was voor de Fransman Florian Latorre. Jaap van Lagen eindigde als twaalfde. De Edenaar hielp zijn team Fach Auto Tech aan de tweede plaats in de eindstand van het teamkampioenschap, achter het oppermachtige BWT Lechner Racing.

Wright-Porsche vierde in IGTC-finale Laguna Seca

Het prachtige circuit van Laguna Seca in Californië, vier weken eerder nog de locatie voor de zesde editie van de Porsche Rennsport Reunion, vormde afgelopen weekeinde het decor voor de seizoensfinale van de Intercontinental GT Challenge, de wereldwijde GT-competitie met lange-afstandsraces in Bathurst, Spa-Francorchamps, Suzuka en dus in Californië. Nadat het Manthey-team van deelname afzag, liet Porsche zich vertegenwoordigen door het Amerikaanse team Wright Motorsports, normaliter actief in de Pirelli World Challenge. Fabriekscoureurs Dirk Werner, Fred Makowiecki en Romain Dumas kwamen voor het team in actie. Daarnaast kwam het team Black Swan Racing met een 911 GT3 R voor Jeroen Bleekemolen, Tim Pappas en Patrick Long in actie.

De teams Black Swan (l.) en Wright Motorsports zorgden voor de inbreng van Porsche in de IGTC-seizoensfinale. (Foto: Porsche AG/Bob Chapman)

In de race zorgde het Wright Motorsports-team voor het beste Porsche-resultaat, door als vierde te eindigen. Coureurs Werner, Makowiecki en Dumas reden een vrij onopvallende wedstrijd. Een probleem met het differentieel was de reden dat ze het tempo van de koplopers niet helemaal konden volgen, maar met een goede strategie eindigden ze niettemin in de voorste gelederen van het veld dat in totaal uit 32 auto’s bestond, waarvan 16 in de GT3-klasse.

De Wright Motorsports-Porsche met Dirk Werner, Fred Makowiecki en Romain Dumas eindigde als vierde. (Foto: Porsche AG/Bob Chapman)

Voor Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten in de Black Swan-Porsche, teameigenaar Tim Pappas en Porsche-fabrieksrijder Patrick Long, was er geen succes weggelegd. “Tim was al in het eerste uur hard over een kerbstone gereden, waardoor de auto eigenlijk helemaal krom was. We hebben bij vrijwel iedere pitstop geprobeerd om de afstelling wat te veranderen. Uiteindelijk kregen we in ieder geval voor elkaar dat de banden niet meer zo extreem sleten, maar een betere klassering zat er niet in”, aldus Bleekemolen. Het team werd uiteindelijk nog als tiende geklasseerd, waarmee Pappas de tweede plaats in de eindstand van het klassement voor rijders met ‘brons’-status voor zich opeiste.

De Black Swan-Porsche met ondermeer Jeroen Bleekemolen kwam vanwege problemen met de wegligging niet meer in aanmerking voor de ereplaatsen. (Foto: Porsche AG/Bob Chapman)

Falken-Porsche wint laatste VLN-race

De 43e editie van de DMV-Münsterlandpokal vormde de seizoensafsluiting van de VLN Langstreckenmeisterschaft op de Nürburgring-Nordschleife. Vanwege mist in de vroege ochtend, in deze tijd van het jaar in de Eifel geen ongebruikelijk fenomeen, moest de kwalificatie worden uitgesteld en begon ook de vier-uursrace een uur later dan gepland. Toen er eenmaal kon worden gereden, waren de condities ook uitstekend en konden de liefhebbers genieten van een fraaie wedstrijd.

De Falken-Porsche met de beide Oostenrijkse rijders Klaus Bachler en Martin Ragginger was de best geklasseerde 911 in de tijdtraining met de vierde plaats op de grid. Pech was er daarentegen voor het Frikadelli-Porsche-team, dat moest afzien van deelname nadat coureur Alex Müller door een foutje in de training de controle over de 911 GT3 R verloren had en de auto te zwaar beschadigd raakte om nog op tijd voor de race te kunnen worden gerepareerd.

Ter gelegenheid van het laatste optreden met de huidige 911 mochten fans zich vereeuwigen op de Falken-Porsche, waarmee Klaus Bachler en Martin Ragginger de VLN-seizoensfinale wonnen. (Foto: VLN)

In de wedstrijd kwamen Bachler en Ragginger met de Falken-Porsche als winnaars over de eindstreep en zorgden daarmee voor de tweede seizoenszege voor het team in de kleuren van de Japanse bandenfabrikant, waarvan de inzet wordt verzorgd door Sven Schnabl. Met twee overwinningen en twee derde plaatsen won het Falken-team ook de VLN Speedtrophy, de rangschikking voor de beste prestaties in het algemeen klassement van de VLN-races. Een mooi succes was er ook voor het Getspeed Performance-team, dat met coureurs Marek Böckmann en Steve Jans in de Porsche als vijfde algemeen eindigde. Michael Christensen en Mathieu Jaminet reden met de door Manthey Racing ingezette nieuwe 911 GT3 R in 2019-specificatie als onderdeel van het test- en ontwikkelingsprogramma van de nieuwe auto en eindigden daarmee als 13e.

VLN_Manthey: Michael Christensen en Mathieu Jaminet reden met de 911 GT3 R in 2019-specificatie, nog in camouflagekleuren. (Foto: VLN)

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.