Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Vroegtijdige wereldtitel en Nederlandse Porsche-successen

Het autosportseizoen 2019 is inmiddels in volle gang, en zo werd er afgelopen weekeinde op diverse locaties met Porsches geracet. In de zes-uursrace van het FIA WEC in het Belgische Spa-Francorchamps stelde Porsche vroegtijdig de wereldtitel bij de fabrikanten in de GTE-Pro-klasse veilig. In het Amerikaanse Mid-Ohio hield de Porsche-zegereeks in het IMSA-kampioenschap aan en ook waren er Nederlandse Porsche-Cupsuccessen in Spa-Francorchamps en Hockenheim.

Succes in de sneeuw

Ondanks extreme weersomstandigheden haalden beide fabrieks-Porsches in de FIA WEC-race in Spa de eindstreep. (Foto: Porsche AG)

De zes-uursrace in Spa-Francorchamps voor het FIA WEC, traditioneel de laatste wedstrijd voorafgaand aan de 24 Uur van Le Mans, vond plaats onder sterk wisselende omstandigheden. Op zaterdagochtend werden de aanwezigen in de Ardennen verrast met een behoorlijk pak sneeuw. Weliswaar kon de race normaal worden gestart, maar gedurende de wedstrijd wisselden zon, regen, hagel en sneeuw elkaar af. Dat zorgde niet alleen voor de nodige incidenten en safety-car-fases, maar ook voor het vroegtijdig staken van de race met nog 20 minuten op de klok.

In de als altijd fel bevochten GTE-Pro-klasse eindigden Michael Christensen en Kévin Estre in de 911 RSR met het startnummer 92 als derde. Teamgenoten Richard Lietz en Gianmaria Bruni sloten de race in de zusterauto met het nummer 91 als achtste af. Met deze resultaten heeft Porsche voortijdig de kampioenstitel in het merkenklassement van de GTE-Pro-klasse veiliggesteld. De concurrentie kan Porsche tijdens de 24 Uur van Le Mans niet meer achterhalen.

Al voor de 24 Uur van Le Mans stelde Porsche in België de merkentitel in de GTE-Pro-klasse van het FIA WEC veilig. (Foto: Porsche AG)

Reden tot tevredenheid bij Porsche-sportdirecteur Fritz Enzinger: “Dit is de voortzetting van succesvolle jaren voor Porsche. Eerst wonnen we met ons LMP1-programma zes titels en nu na een waanzinnige race de WEC-merkentitel in de GT-sport. Porsche is een vaste waarde in de autosport. Je ziet hoe je met successen in de autosport een hele onderneming enthousiast krijgt. Dank aan al onze medewerkers die een bijdrage hebben geleverd aan dit geweldige succes.”

Fritz Enzinger was tevreden met de geleverde prestatie. (Foto: Porsche AG)

In de GTE-Am-klasse won het Porsche-klantenteam Dempsey Proton Racing met de 911 RSR met het startnummer 77, bestuurd door teambaas Christian Ried, Porsche Young Professional Matteo Cairoli en diens Italiaanse landgenoot Riccardo Pera. Het was de derde opeenvolgende WEC-klassezege voor het team.

Amerikaanse zegereeks houdt aan

Het Belgisch/Nieuw-Zeelandse duo Laurens Vanthoor en Earl Bamber won met de 911 RSR de GTLM-klasse in Mid-Ohio. (Foto: Porsche AG)

In de vierde ronde van het Amerikaanse IMSA-sportwagenkampioenschap op het circuit van Mid-Ohio behaalde Porsche de derde overwinning op rij. Net als drie weken eerder in Long Beach wisten Earl Bamber en Laurens Vanthoor de concurrentie achter zich te laten en vergrootten daarmee hun voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap. Patrick Pilet en Nick Tandy completeerden het Porsche-succes door als derde te eindigen.

Weer een overwinning voor Earl Bamber (l.) en Laurens Vanthoor, drie dagen voor de 28e verjaardag van de Belg. (Foto: Porsche AG)

De trainingen in Mid-Ohio vonde voor een groot deel in de regen plaats, maar de race kon bij zonneschijn en op een droge baan worden afgewerkt. Vanthoor startte vanaf de tweede plaats en wist die positie tot aan de rijderswissel te consolideren. Korte tijd later nam Earl Bamber de leiding in de klasse en hield die tot aan de finish vast. Daarmee was de tweede overwinning op rij voor de Belgisch/Nieuw-Zeelandse combinatie en de derde achtereenvolgende klassezege voor Porsche een feit. Het team met de andere 911 RSR moest harder werken voor het succes: Patrick Pilet ging bij de start te vroeg op het gas, waarvoor hij een drive-through-penalty incasseerde. Vervolgens moesten de Fransman en de Brit Nick Tandy het opgelopen tijdverlies weer goedmaken. Dat deden ze met verve, en zo stonden voor het eerst dit seizoen in het IMSA-kampioenschap beide fabrieks-Porsches op het podium.

Nederlands succes in Hockenheim

Larry ten Voorde won beide races op Hockenheim. (Foto: Porsche AG)

Op het circuit van Hockenheim ging niet alleen de DTM 2019 van start, maar begon ook de Porsche Carrera Cup Deutschland aan het nieuwe seizoen. Het was goed om de krachtigste Duitse merkencup na een jaar afwezigheid weer terug te zien in zijn natuurlijke habitat, het voorprogramma van de DTM. Dat is begin juli op de Norisring in Neurenberg nog een keer het geval. De seizoensstart op Hockenheim was goed voor volop Nederlands succes.

Een indrukwekkend veld van niet minder dan 31 rijders. (Foto: Porsche AG)

In het veld van niet minder dan 31 rijders waren er met Larry ten Voorde en Jaap van Lagen twee Nederlanders actief. Ten Voorde maakte voor dit seizoen de overstap van Project 1 naar Overdrive Racing by Huber, Van Lagen vond onderdak bij het Poolse Förch Racing, waarmee hij vorig jaar al een half seizoen in de Duitse cup reed. Getweeën gaven ze in beide races de voltallige concurrentie het nakijken. Ten Voorde schreef alletwee de races in Hockenheim op zijn naam, terwijl Van Lagen beide malen als tweede eindigde en daarmee het Nederlandse succes completeerde.

Larry ten Voorde voor Jaap van Lagen, zo luidde in beide races de volgorde. (Foto: Porsche AG)

Porsche Carrera Cup Benelux van start in Spa

De Benelux-competitie, die vorig jaar nog GT3 Cup Challenge heette, is voor het nieuwe seizoen met officiële goedkeuring van Porsche Motorsport opgewaardeerd tot volwaardige Carrera Cup-status. Het racejaar begon met twee wedstrijden in het voorprogramma van het FIA WEC op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen.

De Porsche Carrera Cup Benelux ging van start op Spa-Francorchamps.

Door de combinatie met de Franse Carrera Cup bestond het veld uit maar liefst 36 Porsches, een geweldig schouwspel en ook een akoestisch genot. In de eerste race had Max van Splunteren (GP Elite) als pole-sitter in het Benelux-veld de beste uitgangspositie, maar nog in de eerste ronde werd hij in de rondte getikt door een van de Franse rijders, waarop maar liefst vijf andere rijders zijn auto raakten. Daardoor werden tal van kanshebbers direct uitgeschakeld, waarop de Belg Dylan Derdaele (Belgium Racing) uiteindelijk de overwinning behaalde. De pas 16-jarige debutant Loek Hartog (Bas Koeten Racing) eindigde als tweede, Jesse van Kuijk (GP Elite) werd als derde geklasseerd.

Ook de tweede race was turbulent. Met een gerepareerde auto leek Van Splunteren op weg naar de overwinning, totdat hij in de laatste ronde geraakt werd door concurrent Derdaele. Die ging vervolgens als eerste over de eindstreep, maar zag vanwege een tijdstraf de overwinning aan zijn neus voorbij gaan. Die ging nu naar juniorrijder Loek Hartog, voor Van Splunteren en Jurgen van Hover (Speedlover).

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black

Eén reactie

  1. Het was een zeer bijzondere race met sneeuw, hagel, regen en zon. Fantastisch om Porsche wereldkampioen te zien worden met de RSR. Echte aanrader om live te zien. Op YouTube staat de hele race onboard met Kevin Estre en.Micael Christensen in de nr 92 fabrieksauto. Echt even kijken voor de liefhebbers