Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Onze eigen Vierenzestig auteur Alexander Snijdewind in de ban van Schotland. Schotland dag 5

Wij verlaten Ullapool en rijden in een miezerregen over binnendoorwegen naar Speybridge. We hebben de afgelopen twee uur over goede geasfalteerde wegen kunnen rijden en zelfs over pittoreske wegen die ons door een National Parc leiden. In Speybridge zien wij bij toeval twee gerestaureerde treinwagons staan bij een oud treinstation.

We worden even op het verkeerde been gezet door de tekst ‘dining car’ maar er wordt op dit uur van de dag gewoon goede koffie geserveerd met een enorme keuze aan lekkernijen. Dit is werkelijk een prachtig concept dat tot in de puntjes is doorgevoerd. Iedereen is daarnaast ook nog eens aardig en behulpzaam. Ook wordt hier een foto gemaakt van onze Porsches inclusief een lokale dwaalgast die al 5 dagen enthousiast met ons meerijdt. Via Granton-on-Spey rijden wij naar de Old Militairy Road. Elke superlatief verbleekt hier gewoon alsnog. Wat een asfalt bonanza, wat een weg, wat een bochten, wat een waanzinnig route blijft dit toch. Alle facetten van sportief autorijden komen hier aan bod.

Het landschap is overweldigend en onze camera krijgt geen minuut rust. Wegen komen en verdwijnen aan de horizon en bij de volgende bocht zijn deze nog mooier en spectaculairder geworden. Bij Tomintoul moeten wij de Porsche uit om te kijken of het lukt om maar een heel klein deel van deze gelukzaligheid op een foto vast te kunnen leggen. Diverse bruggetjes zorgen voor een echt Engels tafereel en als mede-weggebruikers even moeten wachten omdat er weer een foto van de groep wordt gemaakt worden er alleen maar duimen opgestoken en worden de tanden bloot gelachen. Wat een heerlijk volk zijn die Schotten toch.


Bij de benzinepomp hoor ik even laten een bijrijder vragen “hebben we nu het ergste gehad?” Natuurlijk is het te begrijpen dat de angst er toch een beetje inzit als je de tegenliggers eigenlijk recht op je af ziet komen. En de blinde hoeken en zeer diepe dalen tot wel 20% zorgen zeker voor wat onrust in menig Porsche. Begrijpelijk toch?


In Blairgowrie lunchen we in een zeer smaakvol verbouwde en prachtig ingerichte kerk. Wij komen hier bij toeval achter. De lunch duurt zo’n twee uur en verveelt geen moment. Alles is hier van absolute topklasse en zeer smaakvol. Als er afgerekend moet worden wordt het pinapparaat naar de hemel gericht voor het beste ontvangst. Hoe toepasselijk toch? Het weer is aan het veranderen en enige tijd later rijden wij op wegen die als een kurkentrekker draaien en verkanten en nu zelfs ook nog eens met een zicht van nog geen 15 meter! Voorzichtigheid is dus nu geboden en de snelheid is er even uit, temeer omdat de andere weggebruikers nog langzamer en bedachtzamer zijn gaan rijden.

Bij Edinborough aangekomen wordt het heel lastig om de groep bij elkaar te houden. Na een verkeerslicht dat direct gevolgd wordt door twee roundabouts mis ik 4 deelnemers. De portofoon biedt uiteindelijk houvast en is eigenlijk onmisbaar. Na 5 minuten wachten op een parkeerplaats wordt de groep herinigd. En rijden een kort stuk over een tweebaans rijksweg. Wij slaan linksaf om de laatste 75 km langs de kust te gaan rijden.

Bij een ingelaste pauze blijken zelfs Siks ook enorme autoliefhebbers te zijn. Een heer van stand draag zelfs ton sur ton. De wind aan de kust waait stevig en probeert ons nog immer enthousiast van onze weghelft te krijgen. De wind loeit hier ook nog echt. De laatste kilometers naar ons hotel zijn wederom prachtig. De wegen en de omgeving worden perfect gekleurd door een ondergaande zon. De hooibalen op het vlakke gele land doen ons aan Frankrijk denken alleen zien wij erachter ook nog eens de zee liggen. Ons hotel in Lowick is van een zeldzame topklasse en wij kunnen morgen vast en zeker aan de laatste dag van onze roadtrip beginnen. Deze zal ons morgen naar de Hadrian’s Wall gaan brengen.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.