Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vandaag onze eigen Vierenzestig auteur Alexander Snijdewind in de ban van Schotland. Me myself and i

Vanuit Ambleside vertrek ik om 8.30 uur. Het is zonnig, de wegen zijn leeg en ik tref een verlaten pas die net aan het ontwaken is. De dauw staat nog op het fel groene gras langs de route en ook in de weilanden is het nog dampig. De zon moet eerst nog even aan kracht winnen. De Kirkstonepas is een sensatie en belevenis. Ik rijd vandaag de pas op in tegengestelde richting, ‘een tegendraadse struggle van 20%!’ Boven aangekomen sla ik rechtsaf en ik rij via een iets bredere weg, scheelt echt weinig met de pasweg, richting Clappersgate en Windermere.

De wegen zijn hier fantastisch en de omgeving blijft overweldigend. Het kost zo nu en dan ook moeite om links te blijven rijden want al dat natuurschoon leidt makkelijk af. In Kendal wordt ik vriendelijk en enthousiast ontvangen door Troy Adams en Peter Collinson.

Ondanks de kleine showroom word ik toch hebberig. De koffie smaakt prima en de gastvrijheid is ook ‘a point’. De heren bieden toekomstige Nederlandse Porsche rijders graag een kop koffie aan. Zij zijn beiden zeer onder de indruk van ons eerste Schotland boek maar hebben toch ook nog wel een aantal actuele tips waar er hier in de buurt nog mooie wegen te vinden zijn. Ze zijn recentelijk met een groep klanten op pad geweest. Een gave route is de weg naar de Rhino- en Hardknottpas. Dit is een absolute must. Ik doe daarna ook nog twee dorpjes aan voordat ik de terugreis aanvang naar Northumberland. Op de valreep koop ik nog twee 1:43 modellen. Natuurlijk van een Spyder, want ik moet hier bekennen dat ik deze de afgelopen dagen per dag leuker ben gaan vinden. Topless in de heuvels maakt hem zelf nog meer onweerstaanbaar. En van de nieuwe 911 Speedster kan ik alleen maar dromen! De route naar de Hardknottpas brengt mij weer terug naar mijn hotel waar ik vanochtend van vandaan ben vertrokken. Ik heb een rondje van 70 km gemaakt, maar een detour om twee grandioze tips te krijgen blijft natuurlijk wel een perfecte deal. Ik rijd weer in het Lake District en het uitzicht op het meer van Windermere is Mindblowing.

Hoe mooi kan een dag toch beginnen? Ik rijd over lommerrijke lanen naar Little Langdale. Afdalingen van 25% zijn hier geen uitzondering. Wat een briljante weg! De kont van mijn 964 heeft aan beide kanten maar zo’n 25 cm marge. Even later kondigt de volgende afdaling zich al weer aan.Die Engelsen doen er nu nog zelfs een schepje bovenop. Ik ga nu 30% afdalen. Wat nu volgt gaat mijn verstand echt te boven. Ik organiseer al bijna 20 jaar rally’s door Frankrijk, Zwitserland en Italië maar dit is de overtreffende trap van waanzinnig. Dit is zo’n ‘pur sang’ belevenis dat ik niet eens echt woorden kan vinden om mijn gevoel te beschrijven. De natuur en de wegen zijn hier overweldigend. Mooier kan het vandaag zeker niet meer worden. Ik bedenk mij opeens dat ik ook niet direct weet welke andere pas maar in de buurt zou kunnen komen. 5 dagen geleden was de Applecrosspas nog ‘the Place to be’. Het differentieel van de 964 kraakt hier en zelfs in de eerste versnelling slippen de achterbanden af en toe door. Grip zat zou ik denken met een setje verse winterbanden.

Het blijft hier ook oppassen met de vele ’walkers’ en fietsers die hier ook op hun geheel eigen wijze van de natuur genieten. Net op het moment dat ik denk dat het niet mooier kan gaan worden parkeer ik de 964 voor een echte Engelse 
pub, gelegen tegenover de doorgaande weg. Op het terras zitten twee gasten mij met verwondering aan te kijken. Het blijken de eigenaar en zijn vrouw te zijn. Er ontstaat al snel een zeer enthousiaste discussie. Ondanks dat ik nu in Engeland ben, en ook erg mijn best doe, Jonnty is bijna niet te verstaan. Na zo’n 15 minuten begin ik aan zijn accent te wennen en kan ik dingen opschrijven. Hij vindt ons Schotland boek prachtig en heeft toch ook nog wel een paar tips voor mij. Wat er dan gebeurt tart elke verbeelding.

Mr. Jonnty Harrison is een ‘sitting TomTom’.  Uit zijn hoofd verteld hij mij minutieus de route, die naar later blijkt, iets minder dan twee uur zal gaan bestrijken.
‘Brittain most scenic view’, ‘a view on Englands deepest fresh water lake’, ‘a picture dying for, stunning, as it was the last thing you could see before you die, you would die happy and with a smile’. ‘And Buttermere is a Vally with even two Lakes’. Jonnty had het bij het rechte eind, niets was gelogen of teveel gezegd. De reden dat deze ‘kleine ontsnapping’ 9,5 uur geduurd heeft is ook vanwege de vele fotostops. Sommige zelfs om de 100-150 meter. De kers die op deze taart moet komen gaat sowieso nooit passen.

Zelfs de koffiestop bij de Syke Farm in Buttermere is gedenkwaardig en 100% Brits, de vooroorlogse Riley die even later het pad op komt rijden bevestigd dat nog eens te meer. Ik ben blij dat wij geen fotorolletjes meer gebruiken, ik zou vandaag zomaar eens bijna 1000 foto’s gemaakt kunnen hebben. De laatste 200 km naar Lowick zijn overigens ook niet saai. Met de ondergaande zon in de rug krijgt elke foto nu iets extra’s. En er zijn er nog genoeg te maken voordat u bij uw hotel aankomt. Morgen komen de Schotse vrienden van 2018 aan en begint er weer een nieuw avontuur. Op weg naar nieuwe bestemmingen. Vierenzestig.nl will keep you posted, for sure!

De portofoons staan weer netjes in de oplader, zij waren de afgelopen dagen echt onmisbaar. Ook ben ik heel blij met de nieuwe app van Savedrives, ik ben nu gelukkig in staat om precies te zien waar ik gereden heb want ik ben bang dat een aantal uiterst kleine weggetjes echt niet op een gewone kaart zullen staan.

En last but no least, het roof rack van Carboneliveries heeft geen krimp gegeven en de 2500 pittige en zware km lijdzaam ondergaan. Ik heb mij geen moment zorgen hoeven te maken wat er zou gaan gebeuren als ik een lekke band zou krijgen op een onherbergzame weg en zonder bereik van een zendmast. Natuurlijk staat Schotland volgend jaar weer op het programma.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.