Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

De 911 Raph. LW1 biedt controleerbare rallyervaring. Bloedsnel, maar vergevingsgezind

De magie van een luchtgekoelde Porsche 911 en de beheersbare snelheid van een vierwielaangedreven rallykanon, stijlvol verpakt en exclusief afgewerkt. Dat is het verhaal van de Raph. LW1, een opmerkelijk Nederlands project waarin toonaangevende specialisten uit de industrie hun expertise mochten verwerken. De eerste van slechts 22 exemplaren boendert inmiddels over stuurmanswegen. 

Hoe gaaf zou het zijn om zonder zorgen een zinderend snelle Porsche 964 door de Highlands in Schotland of over Col de Turini te jagen? Die gedachte kreeg vorm in de Raph. LW1. Het betreft een 1075 kilogram lichte sportwagen, die het dna van een luchtgekoelde 911 koppelt aan een reeks hoogwaardige modificaties, uitgevoerd door een select team van ingenieurs. Dat gebeurt onder regie van conceptenmaker Raphaël Gianotten, die zich liet inspireren door de óók 22 keer gebouwde 964 Carrera 4 Leichtbau uit Weissach. 

De Raph. LW1 behoudt zijn standaard breedte, waarmee hij makkelijk ideale lijnen volgt op bergwegen, met alle denkbare grip. Hij ontleent zijn lichtvoetigheid aan de toepassing van 25 handgemaakte carbon delen, waaronder de kuipstoelen, de bodembescherming en de behuizing voor de fuel cell naar F1-voorbeeld.

De carrosseriedelen bleven origineel, om het iconische silhouet te behouden. Stoeien en gecontroleerd driften is een fluitje van een cent dankzij de hydraulische handrem en de bliksemsnel reagerende sequentiële close ratio-zesbak met automatische tussengasfunctie. Er zit anderhalf jaar ontwikkeling in deze transmissie van de Australische firma Holinger, om hem perfect te laten matchen met de Carrera 4-aandrijflijn. Andere hoogwaardige technieken vinden hun toepassing in de luchtgekoelde 3,8-liter boxermotor met 450 pk en 490 Nm. Zo zorgen eendelige, 3D-geprinte airboxen voor een futuristisch uiterlijk en communiceert de vrij programmeerbare Motec M130-computer via een ultralicht canbussysteem. 

Ervaren rallypreparateurs en rijders bogen zich over het onderstel. Ze monteerden o.a. speciale veren met dempers van Proflex. De bodemvrijheid neemt met twee centimeter toe, de veerweg bedraagt tien centimeter en daarmee vormen bulten en kuilen haast geen obstakels meer. Exclusieve originele 17-inch Porsche Magnesium Cup 1-wielen omhullen de uit de WRC afkomstige 2,1 kilogram lichte Brembo-monoblocklauwen met schijven als pannenkoeken. Diverse materialen en constructies bevatten WRC-invloeden en het zorgvuldig afgestemde geheel stellen de Raph. LW1 tot dingen in staat die aan het onmogelijke grenzen. Tijdens tests op het Niederrhein-circuit (Duitsland) bleek hij sommige passages zelfs sneller te pakken dan een R5-Rally bolide uit het wereldkampioenschap. 

De pure focus op prestaties vertaalt zich echter niet in een spartaans afgewerkte auto. Integendeel, de cockpit kenmerkt zich door een ruim bemeten rolkooi zonder stootgevaar en een zeer exclusieve afwerking met softleder, zelfs tegen de binnenzijde van de koets aangebracht.

18-karaats gouden accenten in de toerenteller en de logo’s zorgen voor een weelderig tintje en klanten krijgen bovendien een set op maat vervaardigde en gepersonaliseerde handgemaakte lederen tassen bij de auto. 

Inderdaad, de Raph. LW1 is beschikbaar voor verkoop. Hij richt zich op fijnproevers die ruim 2000 uur vakmanschap op waarde weten te schatten en staan te popelen om de beste stuurmanswegen op te zoeken, waar zij het verpletterende potentieel van deze 911 met rallykwaliteiten met een gerust hart kunnen benutten. 

Instagram: Raphautomotive

Website: www.raphautomotive.com

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.