Uit ons artikel “Porsche-en-boeing-bundelen-krachten kon je al opmaken dat Porsche zich heel bewust is van het feit dat mobiliteit in de komende jaren erg gaat veranderen. Je kon er ook uit opmaken dat ons favoriete merk niet gaat zitten afwachten, maar dat zij liever invloed heeft op de toekomst.
Ook uit een interview dat het Britse Autocar had met Lutz Meschke, member of the executive board, Finance and IT, blijkt dat Porsche niet stil gaat zitten.
Porsche moet gaan investeren in bedrijven die de verkeersproblematiek in en rondom grote steden wil oplossen in plaats van vertrouwen op de autoverkopen in de toekomst.
“Steden willen minder verkeer, daarom moeten we op zoek naar oplossingen die bij ons merk passen. Gedeelde mobiliteit is niet genoeg – dat zal ons geen aanzienlijk winstaandeel opleveren, ”zei Meschke. “Als je serieus mee wilt doen, moet je nadenken over investeringen in andere merken of in verkeersoplossingen. Alleen maar denken over hoe onze auto’s moeten gaan voldoen aan de toekomstige mobiliteit is onvoldoende. We moeten nadenken over investeringen, startups, om winst te maken met andere zaken dan alleen auto’s.”
“Nu is het nog zo dat onze klanten 2, 3 of 4 Porsches willen aanschaffen. In de toekomst zijn dit er misschien nog een of twee en kiezen zij voor het stedelijk vervoer andere middelen. We moeten dus nadenken over bedrijfsmodellen die dit mogelijke verlies kunnen opvangen”.
Een goed voorbeeld daarvan is de abonnementsservice porschepassport van Porsche, die al in een handvol steden in Amerika is geïntroduceerd. Met dit abonnement kan je via een app op je smartphone de Porsche kiezen die je op dat moment wenst of nodig hebt. Meschke ziet dit als een “goed uitgangspunt”, het ondersteunt de activiteiten van Porsche en trekt jongere klanten aan. Het wordt de komende twee jaar in Azië en Europa gelanceerd. En hoewel het een goed uitgangspunt is, voegde hij er direct aan toe dat het niet genoeg is om de afnemende mobiliteit in steden de komende vijf jaar, en dus de verminderde verkoop van auto’s te, compenseren.
Meschke erkende dat er een tijd zal komen dat de belangrijkste inkomstenbron van Porsche niet meer komt van de verkoop van auto’s. Hij noemt geen tijdsbestek, maar zei: “Natuurlijk moeten we proberen de directe verkoop van auto’s zo lang mogelijk te houden.”
Alle afbeeldingen zijn afkomstig van en eigendom van Porsche AG