Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Een ingetogen roffel klinkt op als een Cayenne het parkeerterrein bij Porsche Centrum Gelderland opdraait. “Oef, lekker, zo’n GTS”, verzucht één van de jongens. Even later stapt één van de verkopers op ons af met een setje sleutels. “Hij staat klaar hoor, ik loop nog even met jullie mee.” Hij neemt ons mee naar de auto die zojuist kwam aanrijden. “Weet je zeker dat dit de goede auto is?” Ik loop langs de zijkant op zoek naar diesel-badges, maar ontdek er geen. Ik ben niet overtuigd, maar de verkoper grinnikt alleen wat. “Hij klinkt te lekker voor een diesel he?”

Gat in de markt

Het was volkomen logisch om een diesel-variant van de Cayenne uit te brengen. Meer dan 50% van de verkochte SUV’s wereldwijd zijn diesels, dus besloot Porsche in 2009 een blok uit de schappen van Audi te trekken. De 3-liter V6 die later ook in de Panamera zou dienen, bleek echter niet te overtuigen. Porsche’s oliestoker werd links en rechts voorbijgestreefd door merken als Audi, BMW en Mercedes. Dus werd het tijd dat er een alternatief zou komen. Niet zomaar een alternatief, maar een Porsche-waardig alternatief. Opnieuw werd bij concern-genoot Audi geshopt, maar deze keer voor iets groters.

382pk, dat is wat Porsche met de nodige aanpassingen uit de 4,2-liter V8 weet te persen. Precies één paardekracht meer dan BMW uit zijn superdiesel weet te peuren, de M50d. Maar het echte verschil is het ziekelijke koppel van Porsche’s nieuwbakken diesel: 850 Nm zorgt ervoor dat dit apparaat 3.500kg voort mag trekken. Maar een SUV van Porsche? Een diesel van Porsche? Om eerlijk te zijn geven we niet zoveel om clichématige discussies waar toch geen eenduidig antwoord op is. We testen in dit artikel dan ook geen Porsche met een dieselblok onder de kap, maar een diesel met het Porsche-label erop. Eentje die alle andere Cayennes overbodig maakt… Maak kennis met de Porsche Cayenne S Diesel.

Patser

De Cayenne S Diesel die we aan de tand voelen is uitgevoerd in Jet Black Metallic getooid met 21-inch Cayenne SportEdition velgen. Het interieur is volledig uitgevoerd in Platinum Grey leer. Op de optielijst vinden we nogal wat fijne features terug, waaronder een 8-traps Tiptronic S automaat met start-stop-functie, Porsche Active Suspension Management, verwarmde voorstoelen, vierzone climate control, PCM met navigatie en een Burmester surround system. Maar de mooiste optie is aan boord is zonder twijfel het Panoramic Roof System. Alles met elkaar is deze Cayenne, veel meer dan het showmodel dat we afgelopen najaar in Parijs zagen, een stoere patser.

Wat meteen opvalt is de enorme verzameling knoppen op de middenconsole. Vervolgens zien we onder het touchscreen ook nog een aantal knoppen om PCM mee te bedienen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de enorme waslijst aan opties. Iets minder charmant, maar aangezien iDrive-achtige systemen ook niet altijd soelaas bieden is dit waarschijnlijk het beste alternatief. De meeste knoppen wijzen zichzelf, en de belangrijkste knop heeft een niet mis te verstaan tekstlabel: Sport Plus.

Lichtvoetig

We sturen de Cayenne richting Posbank, een omgeving die past bij de Cayenne, maar ook een uitdaging met al die bochtige weggetjes. De Cayenne is immers niet alleen een zwaargewicht, maar ook ruim bemeten, zoals het een SUV betaamd. Het eerste wat opvalt is dat het niet opvalt dat we met een diesel op pad zijn. Dat klinkt wat cliché, maar de V8 die zonder elektronische invloeden klinkt als een benzinemotor is daar mede debet aan. Porsche is er maar wat trots op dat het geluid wat de S diesel voortbrengt volledig mechanisch is. Dat mocht ook wel, aangezien de boxer-rochel bij de meest recente 911 ook al niet ‘echt’ is en de V6 diesel net zo klonk als dat ‘ie presteerde: als een mietje.

Meteen wordt ons ook duidelijk dat Porsche echt werk van dit blok heeft gemaakt. Bij het accelereren heb je geen seconde het gevoel dat er 2.200kg van zijn plaats gesleurd moet worden. Er is een overdaad aan koppel dat over een breed toerengebied beschikbaar is. De besturing i.c.m. Torque Vectoring en Active Suspension Management zorgt ervoor dat dat lichtvoetige gevoel ook in de bochten behouden blijft. De Cayenne laat zich moeiteloos door krappe bochten sturen en geeft werkelijk geen krimp. Geen onderstuur, geen hellende koets, we zouden bijna vergeten dat we met een Cayenne op stap zijn. Prettig, maar ook een beetje saai… Het gewicht in de strijd gooien is er namelijk niet bij, dat wordt keurig weggefilterd door alle elektronische hulpsystemen.

Te perfect

De lichtvoetigheid waarmee de Cayenne zich voortbeweegt is tegelijk ook zijn valkuil. Of liever gezegd, dat van de bestuurder. Er zijn een aantal zaken waarbij deze kolos door de mand valt. Normaal gesproken heb je bij een auto als deze respect voor zijn gewicht en omvang, wetende dat die ook tegen je kunnen werken. De Cayenne wekt echter motorisch en stuurtechnisch de schijn dat ‘ie ‘easy to go with’ is. Daardoor ben je als bestuurder geneigd overmoedig te worden. We hebben het niet getest, maar het ligt voor de hand dat de elektronica ook zijn beperkingen kent, en we moeten er niet aan denken wat er gebeurd als die 2.200 kilo ‘out of control’ raakt.

Datzelfde gewicht zit de Cayenne ook op een hele andere manier dwars, namelijk wanneer je remt. Het is simpele natuurkunde: bij toename van het gewicht daalt de remvertraging evenredig. Tel daar de reactietijd bij op, en je kunt je voorstellen dat bij de snelheden die dit voertuig haalt obstakels geen schijn van kans maken. We hebben de remweg meermaals beproefd, en we kwamen maar tot één conclusie: beangstigend.

Een ander minpuntje is het schakelen. Wanneer je de Cayenne zelf het werk laat doen is er niets aan de hand. Soepel en naadloos schakelt de 8-traps automaat door zijn verzetten heen. Vanuit stilstand is het zelfs een waar genot. Maar zodra je de auto tussentijds op zijn falie geeft of besluit het heft, of liever de flippers, in eigen hand te nemen merk je pas dat de automaat in combinatie met Tiptronic S niet kan tippen aan het geraffineerde karakter van PDK. In de Sport Plus stand wordt dat nog aardig gecompenseerd, maar de vertraging die optreedt bij tussentijds accelereren is best opvallend als je erop gaat letten. Als de Cayenne al het sportieve karakter heeft dat een Porsche kenmerkt, dan werkt de transmissie daar in elk geval niet aan mee.

Waar we eigenlijk voor kwamen

Of we wat te pessimistisch zijn? Ja, vast. We zijn hier op de redactie allemaal meer op ons gemak in een hardcore sportwagen dan in een SUV, en dat is slecht vergelijken. Deze SUV is zeker Porsche-waardig, laat daar geen discussie over bestaan. Ten opzichte van zijn concurrentie heeft de Cayenne heel wat streepjes voor. Hij oogt agressief, is voor een SUV bijzonder sportief en vertoont karakter-eigenschappen die duidelijk verraden waar de roots van deze auto liggen: in sportwagenland.

Maar de belangrijkste reden om met de Cayenne S Diesel te rijden is zijn motorisering. De 8-cilinder imponeert niet alleen als diesel, maar überhaupt als krachtbron. Het enorme koppel dat over een vrij breed toerental inzetbaar is, het on-dieselachtige geluid en de cijfers die de oliestoker laat noteren maken de overweging om te gaan dieselen ineens een stuk interessanter in diens voordeel. Tel daarbij nog eens op dat het gemiddeld verbruik een stuk lager ligt dan zijn benzinebroertjes, en je hebt zo ineens een aantal koopargumenten.We kunnen nog een heel epistel wijden aan de S Diesel, maar we blijven maar tot de conclusie komen dat het een heerlijk blok is.

Prijzen en conclusie

Als je toch al in de markt bent voor een sportieve SUV, kun je deze Cayenne maar beter meenemen in je prijsvergelijking. Het is al geen toeval dat het vermogen precies 1pk hoger ligt, maar nog opvallender is dat de auto qua prijs ook net onder de BMW X5 M50d duikt met € 110.500,-. Dat is bovendien slechts € 5.000,- meer dan dat je betaalt voor een Audi Q7 met hetzelfde motorblok maar 40pk minder.

Als je de prijslijst van de Cayenne erbij pakt, valt op dat de diesel qua aanschafprijs zich tussen de Cayenne S (Hybrid) en de GTS in wurmt. De prestaties zijn echter nagenoeg gelijkwaardig en het verbruik aanzienlijk minder. De gewone diesel is met € 84.400 misschien aantrekkelijker, maar presteert zwaar ondermaats.

De prestaties van de Turbo en Turbo S zijn misschien imposanter, maar daar tik je dan ook minimaal € 50.000,- extra voor af. Daar kun je heel wat vinkjes voor zetten op je optielijst, en dat zijn dus ook heel wat koopargumenten. We durven eigenlijk wel zeggen dat de S Diesel al zijn ongeblazen benzine-broertjes overbodig maakt, inclusief de S hybrid. Maar wat belangrijker is: Porsche heeft eindelijk een fatsoenlijk wapen in handen om ook dieselende SUV-rijders bij hun volgende aankoop te laten beslissen ten faveure van de Cayenne. Missie geslaagd.

Met dank aan Porsche Centrum Gelderland voor het beschikbaar stellen van de auto.

(Foto’s: Peter Eigenraam)

 

Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.