Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Continental, een naam die je niet meteen met Porsche associeert. Toch heeft Porsche er eentje gebouwd, ergens midden jaren ’50 bouwde de fabrikant een speciale versie van de pre-A 356, gericht op de Noord-Amerikaanse markt. De enige die er niet zo blij mee was, was Ford…

Uitloopmodel

Het idee om een Continental-versie van de 356 te bouwen voor de Noord-Amerikaanse markt kwam van importeur Max Hoffman. Ja, dezelfde man die de wereld verrijkte met de nog altijd prachtige 356 Speedster. De aanleiding was zowel simpel als weinig inspirerend: de voorraad moest op. De pre-A 356 zou immers snel worden opgevolgd door een verbeterde versie. Hoffman kwam met het idee de auto’s “Continentals” te noemen, om de internationale aspiraties te benadrukken die Porsche had met de stijlvolle Duitse sportwagen had.

De Continental werd gebaseerd op het topmodel van de 356, de versie met 1.500 cc, maar dan met vele extra’s. Op beide voorschermen prijkte aan de zijkant achter de wielkuip een sierlijke goudkleurige badge met de naam. De auto’s zaten volgestampt met vele opties, een voorbeeld voor veel fabrikanten dat tot op heden nog steeds wordt gebruikt om uitlopende modellen verkocht te krijgen.

Schaars

Er werden echter maar weinig van deze speciale 356’s gebouwd, aangezien Ford niet erg geamuseerd was en het vertikte om toe te kijken hoe een ander merk met de naam van hun welbekende Lincoln Continental aan de haal ging. Via een gerechtelijke procedure haalde Ford haar gelijk, wat meteen het einde inluidde van de maar kort gebouwde 356 Continental. Vanaf 1956 werd het topmodel omgedoopt tot “European”.

In de bijgaande fotoserie zien we een 1955 Porsche Pre-A 356 Cabriolet, een originele Continental uitvoering en bovendien is de concours-gerede auto uitgevoerd in het originele kleurenschema, namelijk Terra Cotta met “Yellow Earth” interieur. Een combinatie die werd samengesteld door de eerste eigenaar, Robert Jackson. De auto is te koop na een meer dan grondige restauratie, en met een prijskaartje van $ 379.000 (omgerekend € 284.108,-) een auto voor de echte liefhebber.

(Bron: Classic Driver)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Advertenties
Luxury-ins
EQ Performance
WK Automotive

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.