Porsche breidt het modellengamma uit met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Laatstgenoemde is gebouwd voor het circuit en is een tweezitter voor een nog betere vermogen-gewichtsverhouding. Beide modellen leveren een piekvermogen van meer dan 1100 pk1 en daarmee zijn ze de krachtigste Porsche modellen ooit in serie geproduceerd.
De Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket zijn de nieuwe sportieve topmodellen die de prestaties van de Taycan naar een nog hoger niveau tillen. Beide auto’s zijn uitgerust met een krachtigere pulse-inverter en leveren 580 kW (789 PK). Bij gebruik van de Launch Control wordt het vermogen van de auto tijdelijk verhoogd tot 760 kW (1034 PK) met overboost, en voor een periode van twee seconden kan het vermogen zelfs oplopen tot 815 kW (1108 PK).1
De Taycan Turbo GT heeft slechts 2,3 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u en 2,2 seconden in combinatie met het Weissach-pakket. Dat is respectievelijk één of twee tienden van een seconde sneller dan de Taycan Turbo S. Het verschil in acceleratie van stilstand naar 200 km/u is nog groter: 6,6 seconden voor de Taycan Turbo GT en 6,4 seconden met het Weissach-pakket, wat tot 1,3 seconden sneller is dan de Taycan Turbo S.
De pulse-inverter is het sleutelcomponent voor het aansturen van de elektromotor. In beide Taycan Turbo GT-modellen worden pulse-inverters met een maximale capaciteit van 900 ampère gebruikt op de achteras. Deze leveren meer vermogen en koppel dan de 600 ampère pulse-inverter in de Taycan Turbo S. Het maximumkoppel in beide versies: tot 1340 Newtonmeter. De actieradius bedraagt maximaal 555 kilometer (WLTP).
Toepassing van lichtgewicht materialen
Dankzij de toepassing van lichtgewicht materialen heeft Porsche het gewicht van de Taycan Turbo GT met maximaal 75 kg verminderd in vergelijking met de Taycan Turbo S. Hier dragen verschillende carbon onderdelen aan bij. De kuipstoelen van CFRP, een bagageruimte die is samengesteld uit lichtere materialen en het weglaten van het elektrische soft-close systeem van de achterklep besparen ook gewicht. De Taycan Turbo GT is standaard voorzien van het Dynamic pakket. Dit omvat het Porsche Active Ride onderstelsysteem met een afstelling die op de GT is afgestemd. In dynamische rijsituaties zorgt deze ophanging voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een gebalanceerde verdeling van de wielbelasting. De exclusieve 21 inch Turbo GT-velgen hebben reliëfgefreesde spaken, wat gewicht bespaart en tegelijkertijd de remmen effectief ventileert. Standaard wordt de Taycan Turbo GT geleverd met geoptimaliseerde PCCB-remmen die twee kilo lichter zijn. De remklauwen zijn exclusief gespoten in de kleur Victory Gold.
Aerodynamica en exterieurontwerp Porsche Taycan Turbo GT
Speciaal voor de Taycan Turbo GT heeft Porsche een voorspoiler met aeroblades ontwikkeld. Het achteraanzicht wordt gedomineerd door een adaptieve spoiler. De ‘tear-off edge’ van deze spoiler heeft een Gurney flap, die is afgewerkt met een hoogglans carbon- textuur. Matrix LED-koplampen zijn standaard. Zonder meerprijs kunnen op de Taycan Turbo GT ook HD matrix LED-koplampen worden geleverd. De omlijstingen van de zijramen zijn uitgevoerd in hoogglans zwart.
Naast het feit dat de Taycan Turbo en Taycan Turbo S dankzij Turbonite-elementen verschillen van de andere modellen in de serie, ademt de Taycan Turbo GT ook meer racesfeer uit. Beide modellen dragen het gekleurde Porsche-embleem op de voorklep en op de naafkapjes van de lichtmetalen wielen. In totaal zijn er zes exterieurkleuren beschikbaar, waaronder de nieuwe lakkleuren Pale Blue Metallic en Purple Sky Metallic. Deze lakkleuren zijn gedurende een jaar exclusief leverbaar op de Taycan Turbo GT. Paint to Sample-lakken zijn uiteraard ook mogelijk.
Het sportieve microvezeltextiel Race-Tex wordt standaard geleverd met zwarte accenten in leer. De standaarduitrusting omvat lichtgewicht kuipstoelen met een hoogglans carbon-afwerking. Zonder meerprijs kan de nieuwe Taycan ook worden voorzien van Adaptieve Sportstoelen Plus met elektrische 18-voudige verstelling en geheugenpakket. Op de hoofdsteunen voorin is het Turbo GT-logo gestikt. Bovendien bevindt zich onder het bedieningspaneel voor de klimaatregeling een embleem met het modellogo. Een exclusieve interieuruitrusting met contrasterende tinten in Volt Blue of GT Silver is op aanvraag beschikbaar.
Ontworpen voor het circuit: Porsche Taycan Turbo GT met Weissach-pakket
Het Weissach-pakket brengt de Taycan Turbo GT naar een nog hoger niveau van precisie en scherpte en legt extra nadruk op de aerodynamica en een lichtgewicht constructie. De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket accelereert in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u, waarmee deze tweezitter een tiende van een seconde sneller is dan de even krachtige Taycan Turbo GT. De topsnelheid bedraagt 305 in plaats van 290 km/u. Porsche heeft de aerodynamica van de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket verder verbetert, onder meer dankzij specifieke elementen in de bodem van de auto en een vernieuwde voorspoiler. Deze versie heeft een vaste achterspoiler met een carbon-afwerking die zorgt voor een neerwaartse druk van maximaal 220 kg.
Door zaken die je op het circuit niet nodig hebt weg te laten, weegt de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket ongeveer 70 kg minder dan de versie zonder het pakket. De gebruikelijke achterbank is vervangen door op maat gemaakte lichtgewicht bekleding van carbon en er is een opbergvak toegevoegd achter de zittingen voor de bestuurder en voorpassagier. De analoge klok van het Sport Chrono-pakket, die normaal gesproken op het instrumentenpaneel aanwezig is, is ook weggelaten, net als de matten. Daarnaast heeft de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket minder isolatiemateriaal en maar één laadpoortklep aan de rechterzijde, handbediend in plaats van elektrisch. Speciaal geluid- en warmtewerend glas en een Sound Package Plus zonder achterspeakers besparen eveneens gewicht. Het GT-interieurpakket met zwart Race-Tex is standaard uitrusting.
Records op de Nordschleife en Laguna Seca
De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket is nog niet eens op de markt, maar nu al is het een recordhouder door op Laguna Seca de titel van snelste elektrische serieproductieauto te veroveren. Met een tijd van 1:27,87 minuut reed Porsche-testrijder Lars Kern een snellere ronde dan elke andere bestuurder ooit heeft gedaan met een straatlegale elektrische auto. Niet lang daarvoor zette een pre-productieversie van ditzelfde nieuwe model al een nieuw klasserecord neer op de Nürburgring-Nordschleife. Ook toen zat Kern achter het stuur en noteerde hij een rondetijd van 7:07,55 minuten op de Nordschleife, liefst 26 seconden sneller dan de tijd die hij in 2022 klokte in een Taycan Turbo S Sport sedan.
“De Turbo GT met Weissach-pakket stelt nieuwe normen op bijna elk gebied”, aldus testrijder Kern. “Dit omvat acceleratie en remmen, een intuïtief te gebruiken Attack Mode en een aandrijflijn ontworpen voor maximale tractie en prestaties. En de grip in bochten is al net zo indrukwekkend; de controleerbaarheid en wendbaarheid zijn ongelooflijk.” Bij activering van de Attack Mode is gedurende tien seconden tot 120 kW aan extra vermogen beschikbaar. De Attack Mode is gebaseerd op de push-to-pass functie van de andere Taycan modellen. Het systeem is geoptimaliseerd voor rijden op het circuit en werkt op een vergelijkbare manier als de 99X-raceauto’s die Porsche gebruikt in het Formule E-kampioenschap. Vergeleken met de push-to-pass functie in de andere Taycan modellen biedt de Attack Mode 50 kW meer boostvermogen.
De eerste Porsche Taycan Turbo GT-modellen staan vanaf dit voorjaar in de showroom van de acht Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs van beide modellen bedraagt € 249.900.
1. Testmethode: https://www.porsche.com/gtr21
De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.