Op 13 maart staat de Amelia Island auction van Gooding & Company op het programma en laat dit veilinghuis nou eens een hele fraaie collectie Porsches gereed hebben staan voor de veilinghamer. Daar zit een heel lekker exemplaar tussen; een 911 Carrera RSR 3.0 uit 1974 met racehistorie.

911 Carrera RSR

Wilde je in de jaren ’70 serieus meedoen in de grote races, dan had Porsche een geschikte compagnon voor je klaar staan; de 911 Carrera RSR. Porsche ontwikkelde de RSR als pure raceauto op basis van de Carrera RS 2.7. In 1973 verscheen de RSR 2.8 ten tonele en scoorde meteen een overwinning in de 24 Uur van Daytona. In de kort daaropvolgende 12 Uur van Sebring werd dat resultaat nog even overgedaan en mochten Peter Gregg en Hurley Haywood de hoogste trede van het podium betreden. De RSR 2.8 deed goede zaken op de circuits en in het Europese GT Kampioenschap werd in zes van de negen races gezegevierd. Herbert Müller en Gijs van Lennep voegden met een RSR 2.8 een overwinning toe aan de erelijst van Porsche in de legendarische Targa Florio.

Voor 1974 verbeterde Porsche het RSR platform en bracht voor het komende raceseizoen twee nieuwe varianten uit, de RSR 3.0 voor privé teams en de RSR Turbo 2.1 voor het fabrieksteam. De nieuwe 911/75 motor in de RSR 3.0 leverde 330 pk en de RSR Turbo tussen de 460 en 500 pk, geen kleine cijfers voor een auto die rond de 925 kg weegt. Goede remmen zijn noodzaak voor dit soort geweld en Typ 917 remmen moesten de nieuwe RSR tot stilstand dwingen. Naast forse magnesium velgen met centrale wielmoer, ging het uiterlijk vertoon gepaard met flink verbrede voor- en achterschermen met daarin openingen om de warmte van de remmen af te voeren. De ‘whaletail’ achtervleugel zorgde voor extra ‘downforce’.

De 911 Carrera RSR 3.0 was een schot in de roos, alleen al in 1974 domineerde hij de circuits, met overwinningen op Monza, Spa, Kyalami en de Nürburgring. Ook het Amerikaanse IMSA Camel GT kampioenschap, het European Hillclimb kampioenschap en diverse nationale kampioenschappen werden binnengehaald. De jaren erna was de Carrera RSR niet weg te denken uit de internationale racewereld en scoorde talloze podiumplaatsen.

Vintage racer

Met 54 exemplaren gebouwd tussen 1974 en 1975 is de RSR 3.0 een zeldzame auto. De Porsche met chassisnummer 911 560 9115 die door Gooding & Company geveild wordt heeft een complete historie waaronder zes seizoenen racehistorie.

Eerste eigenaar was Héctor Alonso Rebaque uit Mexico City. Rebaque begon zijn internationale racecarrière in 1972 met een Brumos 914-6 in de 12 Uur van Sebring. Hij debuteerde met de RSR 3.0 in de 1000 km van Mexico City in 1974, waar hij naar de overwinning reed. De 24 Uur van Daytona was het eerste evenement in 1975 en Rebaque, Rojas en Van Buren stuurden de Porsche naar de negende plaats. Hetzelfde jaar scoorde 911 560 9115 ook overwinningen in Mexico.

Een kort seizoen in 1976 volgde met onder andere Daytona op het programma, waarna 911 560 9115 in Rebaque’s opslag belandde in Mexico City. Héctor Alonso Rebaque kwam tussen 1977 en 1981 nog uit in de Formule 1 voor Hesketh Racing, Team Rebaque en het Parmalat Racing Team. In maart 1981 wisselde de RSR van eigenaar en kwam terecht bij het Latino Racing Team die de auto inzetten tot in 1984. Met een tweede plaats op Daytona, vierde op Road Atlanta en zesde op Riverside was de RSR nog altijd een geduchte tegenstander. Na 1984 werd de auto teruggetrokken uit het racen en kwam hij in 1987 in handen van een nieuwe eigenaar.

Tussen 1988 en 1989 werd RSR 911 560 9115 gerestaureerd naar zijn originele fabrieksspecificaties, waarna hij in twee privé collecties terecht kwam. De huidige eigenaar, een Australische liefhebber en ‘vintage racer’ prepareerde de RSR voor een terugkeer op de circuits. Voor zijn deelname aan de eerste Daytona Classic 24 werd de RSR op de ‘pijnbank’ gelegd om er zeker van te zijn dat hij raceklaar was. Het werk wierp zijn vruchten af op Daytona, de Porsche reed probleemloos naar een vierde plaats in Groep B voor auto’s gebouwd tussen 1973 en 1982.

Prijzig

Een bijzonder exemplaar deze RSR 3.0 en daar zit vandaag de dag een stevig prijskaartje aan, verwachte opbrengst is tussen de 1,2 en 1,5 miljoen dollar. Niet misselijk dus, maar dan heb je ook wat. Laten we hopen dat dit soort exemplaren te zien blijven in historische races. Of deze en de andere Porsches van eigenaar wisselen bij de Amelia Island veilingen, daar berichten we binnenkort over.

Genoeg historie nu, in de video neemt Jim Pace ons mee in RSR 911 560 9115 voor een rondje op Sebring Raceway.

Advertenties
Logo-LUXURY-INS-horizontaal-wit
64-banner
Dia1
Creventic logo black