De acht officiële Nederlandse Porsche dealers starten deze maand met de unieke campagne ‘Decided by Drivers’. Rijders van een Porsche 997 kunnen daarbij zelf de prijs voor groot onderhoud bepalen. Porsche toont met deze actie aan dat onderhoud bij de officiële dealer niet alleen van hoog niveau is, maar ook minder kost dan veel 997-rijders denken.
Te hoog geschat
Nederland telt een kleine vierduizend 997-rijders. Een Porsche 997 heeft om de twee jaar of na 30.000 kilometer een onderhoudsbeurt nodig. De 997-rijders die het groot onderhoud nu uitbesteden aan een onafhankelijke garage doen dat doorgaans omdat zij bij de Porsche-dealer een veel hogere factuur verwachten dan deze in de meeste gevallen daadwerkelijk is. Onderzoek onder 997-rijders leerde dat de schattingen van wat groot onderhoud voor hun auto moet kosten ver uiteen liepen, maar klanten schatten de bedragen bijna zonder uitzondering allemaal te hoog in.
Uniek in de autowereld
Bij de dealers ontstond zo het idee om 997-rijders via de website www.decidedbydrivers.nl zelf te laten bepalen welke prijs zij redelijk vinden voor een grote onderhoudsbeurt van de generatie 911 die tussen 2004 en 2012 is gebouwd. Deze website is vanaf vandaag online. In februari wordt bekeken wat het gemiddelde bedrag is dat de gezamenlijke 997-rijders redelijk vinden. De dealers gebruiken dat bedrag vervolgens als de prijs voor een grote onderhoudsbeurt voor een periode van – heel toepasselijk – 997 uur. Deze benadering is volgens Porsche uniek in de autowereld; nooit eerder konden klanten volgens hen deels de hoogte van het factuurbedrag meebepalen.
‘Dealeronderhouden’
In een film die ook op www.decidedbydrivers.nl is te zien, wordt duidelijk gemaakt waarom volgens Porsche het onderhoud van een 997 het beste bij de Porsche-dealer kan plaatsvinden. “Service van Porsche staat voor kwaliteit, aandacht voor detail en betrouwbaarheid”, aldus een woordvoerder. “Niet voor niets worden juist dealerstempels in het onderhoudsboekje als een pre gezien bij de aan- en verkoop van een Porsche. Daarnaast heeft in een verkoopadvertentie het woord ‘dealeronderhouden’ een duidelijke toegevoegde waarde. Een Porsche met een aantoonbare, sluitende (onderhouds)historie is vaak te prefereren boven een model met een onduidelijk verleden. Al was het maar omdat een onduidelijke historie kan wijzen op achterstallig onderhoud en (dus) mogelijk extra kosten. Een ander belangrijk punt is originaliteit. De geschoolde Porsche technicus gebruikt alleen originele onderdelen en checkt of carrosserie, versnellingsbak en motor origineel zijn én van oorsprong bij elkaar horen (matching numbers). Een heldere historie en originaliteit zijn bepalende factoren voor de huidige waarde en de waardevastheid van een Porsche.”
Beloning voor meedenkers
Om de Porsche 997-rijders uit te dagen om mee te denken, wordt hen een bijzondere beloning in het vooruitzicht gesteld, ongeacht of ze voor groot onderhoud naar de dealer gaan of niet.
Eén reactie
Ben zeer benieuwd welke prijs verschil hier uit gaat komen. Kijk ik na het verschil tussen groot onderhoud en bougies op een 996 turbo bij een specialist en een Porsche dealer is dat al snel 500 euro. En de prijs gaat skyhigh en wordt steeds groter als er “dingetjes” worden gevonden door de dealer. Goed initiatief om deze verschillen te gaan bekijken en in kaart te brengen. Hopelijk wordt er wel gekeken naar het gehele plaatje. Het gaan tenslotte om wat er onderaan de rekening staat.