Wat waren beleggers (en liefhebbers) gek op de 991 GT3 RS. En nog steeds, want nog altijd worden bedragen van vele tienduizenden euro’s betaald boven nieuwprijs voor zo’n prachtig ultraviolet of Lava Orange paradepaardje. Niet voor niets, want Porsche kon naar eigen zeggen in de productieperiode van de 991 niet meer dan zo’n 2000 exemplaren bouwen en dus zit je geramd met zo’n gelimiteerd model, toch?
30.000 winst
Helaas. Want de heren bij Porsche hebben nooit gezegd dat het hier om een gelimiteerde oplage gaat. En dus is de maximale productie van 2000 exemplaren met een paar avondploegen – of wat schuifwerk intern – eenvoudig te verdubbelen. Of te verdriedubbelen zelfs. Het viel ons al op dat de laatste tijd steeds meer mensen alsnog een auto krijgen aangeboden. Waarschijnlijk gaat het hier om handelaren die ongezien tien auto’s hebben besteld, in de hoop dat ze de helft geleverd zouden krijgen – maar ze nu alsnog alle tien geleverd krijgen.
Mobile.de
Op Techno Classica hoorden we dat een handelaar er nog zes kon leveren. En toen begon het langzaam te dagen. Niets 2.000 exemplaren. En dat bleek ook. “Zesduizend komt eerst”, vertelde een niet nader te noemen bron binnen Porsche ons onlangs. Aanvankelijk leek ons dat vreemd. Immers: Autovisie meldde op 20 oktober al dat de 248.600 euro kostende GT3 RS en de 195.000 euro kostende GT3 uitverkocht zouden zijn. Maar het kan toch kloppen. Want je kunt nu bij de dealer geen GT3 RS meer bestellen, maar wel kunnen ze simpelweg alle tot en met oktober bij de dealer bestelde auto’s ook daadwerkelijk gaan produceren. En dat gebeurt ook, want Porsche heeft naar verluidt onaangekondigd het productie-einde van de GT3 RS verplaatst van februari naar november. En daarmee komt de totale productie op ruim 6.000.
Melkkoe
We hebben het nog niet bevestigd gekregen, maar je snapt dat als dit wel het geval is, handelaren en beleggers de auto zachtjesaan zullen gaan dumpen. Eerst voor de ‘gewone’ nieuwprijs en dan steeds een stukje eronder. Kortom: mocht je ‘short’ zijn gegaan in de 991 GT3 RS, dan kun je misschien beter vast een plekje reserveren op Mobile.de. Voor Porsche is het natuurlijk allemaal prachtig. Of moeten we zeggen: voor Volkswagen. Want we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat Porsche zich zo langzamerhand ontwikkelt tot de melkkoe van het VW-concern. Immers: op een GT3 RS, een Turbo en straks een GT2 RS met alle toeters en bellen is de winstmarge vele malen hoger dan op een driecilinder UP. De vraag is dan ook of Porsche hier wel helemaal achter staat, maar goed dat is misschien de prijs die je moet betalen wanneer je aanvankelijk probeert VW over te nemen en de rollen uiteindelijk omdraaien.
GT3
Feit is in ieder geval: de Lava Orange auto’s vliegen sneller de deur uit dan magma uit een vulkaan en het regent kennelijk al driekwart jaar Purple Porsches. En het mooie is: wanneer er straks vijf pagina’s met 991 GT3 RS’en te vinden zijn op Mobile tegen dumpprijzen met allemaal 400 kilometer op de teller, hoeven ze bij Porsche niets uit te leggen. Immers: ze hebben altijd gezegd dat men de auto zou blijven bouwen zolang er vraag naar was. Oh ja, ben je op zoek naar een bijzondere auto, koop dan een ‘gewone’ 991 GT3 als het nog kan. Daarvan zijn er veel minder gebouwd en de motor maakt ook nog eens 500 toeren meer. En die laatste 500 zijn letterlijk kippenvel-opwekkend. De vraag is alleen hoeveel eigenaren dat ooit uit ervaring zullen ondervinden.
4 reacties
Ik proef enigzins (behoorlijk wat) jaloezie uit het artikel over de GT3RS.
Proberen jullie niet hetzelfde met de door jullie aangekochte klassieke
“juweeltjes”.
Touché Rob en misschien wat te scherp opgeschreven, maar ja in een column moet je soms wat chargeren. Ik heb mis gegrepen bij een 911R en had die auto ook minimaal ingezet als ik ‘m wel had gekregen, dus ik ben net zo schuldig aan het willen meeprofiteren van de goudkoorts. Mijn punt was echter dat Porsche slim bezig is door een ogenschijnlijke schaarste te creëren en vervolgens drie keer zoveel auto’s te maken als ze zeiden te doen. Nou ja, zoals iemand anders mij al berichtte: ‘dan zit er niets anders op dan van mijn GT3 RS te genieten’. Veel plezier!
Erik
Maal drie zou wel eens kunnen kloppen Erik. Eén van mijn (vele) afwijkingen is dat ik oa chassisnummers registreer/fotografeer van bijzondere Porsches. Zo heb ik een aardige database van oa ’73er RS’en, 964RS, 356 Speedster, 997 SportClassic en de 997GT3RS 4.0. Vanaf de introductie van de 991GT3RS ben ik hetzelfde gaan doen voor dit type. Tussen het eerste door mij gefotografeerde chassisnummer en het laatste zitten inderdaad meer dan 2000 stuks……De 6000 heb ik niet kunnen vaststellen, maar meer dan 5000 wel. Vraag is natuurlijk of deze chassisnummerreeks exclusief benut is voor de 991GT3RS (zou wel conform de Porsche gewoonte zijn overigens). Je ziet hetzelfde gebeuren met de exclusieve kleuren (naar klantwens). De 991GT3RS was slechts in 4 kleuren leverbaar. In de praktijk zijn de “Sonderfarben” echter veelvuldig te zien. Dit wordt op aardige wijze in beeld gebracht op de volgende Facebooksite: https://www.facebook.com/porschespecials/photos . Op zich een prikkel om deze prachtige Porsches “gewoon” te gaan rijden en het leven te gunnen wat ze verdienen: the wildlife.
Hoeveel GT3 zijn er dan geproduceerd ??