Wanneer je de veilingen nauwlettend volgt kom je regelmatig een auto tegen die in het verleden al eens ter veiling aangeboden werd. Het leukste is het wanneer het om een auto gaat die diende als een goede basis voor een restauratie, en deze dan ruim een jaar later opgeknapt en wel wederom aangeboden wordt. De grote vraag is dan natuurlijk, doet die restauratie de kassa rinkelen voor deze Porsche, of wilde het publiek niet erg warmlopen voor dit exemplaar?
Tand des tijds
De ‘rebuilt’ in spe was een ‘matching numbers’ Porsche 911 Carrera 2.7 MFI uit 1975. Dit exemplaar werd, met slechts 55 duizend miles op de teller, in mei vorig jaar aangeboden op een veiling van Silverstone Auctions. In originele staat met complete onderhoudshistorie en nog belangrijker een bodemplaat die de tand des tijds goed doorstaan heeft, was het een meer dan geschikte kandidaat voor een restauratieproject. De koper betaalde ruim 146 duizend pond voor de Porsche.
RS911 Wales
Daags na de veiling werd de Porsche afgeleverd bij Porsche experts ‘RS911’ in Wales, die de auto grondig onder handen namen. Na de auto gestript te hebben, gingen versnellingsbak en motor naar de specialisten van ‘Tech 9 Motorsport’ voor revisie en fine-tuning. Differentieel, wielophanging, carrosserie en interieur werden door RS911 zelf opgeknapt. Slechts weinig onderdelen hoefden vervangen te worden, twee voorschermen en klein materiaal. Het interieur kon eveneens volledig hersteld worden, op de hemelbekleding na, die was te ver versleten.
Samen met de originele radio, gereedschapset, boekjes en de stickers op de voorruit werd de Porsche afgelopen weekend opnieuw geveild door Silverstone Auctions. Estimate; 250 tot 280 duizend pond. Maar het vakkundige werk van de restaurateurs ten spijt, de fraaie Porsche vond geen nieuw onderkomen. De aandacht van de Porsche liefhebbers ging kennelijk uit naar andere leden binnen de 911 familie.
Recordprijzen
Twee Flachbau 930’s wisten namelijk, voor de Britse markt, recordprijzen te scoren. Beide voor de Britse markt geleverde Porsches ontketenden een serieuze strijd tussen de bieders. De resultaten logen er dan ook niet om, ruim 200 duizend pond. Maar een gerestaureerde 356A Speedster deed de liefhebbers nog dieper in de buidel tasten, 306 duizend pond (ruim 350 duizend euro), leverde de begeerlijke glanzend zwarte Porsche op. Een mooi contrast overigens met de Speedster die we afgelopen weekend onder de aandacht brachten.
Onderbelicht
De Porsche 911 Carrera MFI lijkt toch nog altijd de wat onderbelichtte evenknie van de 911 Carrera RS te blijven. En net als dat de prijzen voor de iconische Carrera RS dit jaar al afkoelden, lijkt de belangstelling voor de MFI wat op te drogen. Van de dit jaar op de grotere veilingen aangeboden MFI’s zijn er maar weinig die de veilingmeester tot een luidkeels ‘SOLD!’ wisten te brengen. Daarnaast was de Porsche die Silverstone Auctions aanbood, weliswaar zeldzamer door de aanwezigheid van een zonnedak, maar juist deze optie zou hem wel eens minder aantrekkelijk kunnen maken. De auto is nog te koop, vraagprijs is £258,750.
1992 Porsche 911 964 Turbo £70,875
1975 Porsche 911 Carrera 2.7 MFI niet verkocht
1988 Porsche 911 3.2 Carrera Targa £29,250
1968 Porsche 912 £28,688
1979 Porsche 928 4.5 niet verkocht
1998 Porsche 911 993 Turbo X50 £108,563
1984 Porsche 911 3.2 Carrera Cabriolet £27,000
1969 Porsche 912 Targa £22,500
1967 Porsche 912 £29,250
1985 Porsche 911 930 Flachbau £202,500
1988 Porsche 928 S4 £49,500
1989 Porsche 911 930 Turbo Flachbau £211,500
1957 Porsche 356A T1 Speedster £306,563
1984 Porsche 911 3.2 Carrera Targa £21,000
1991 Porsche 944 Turbo cabriolet £24,188
1990 Porsche 911 RSR Evocation £60,750
Estimates waren niet beschikbaar. Alle prijzen inclusief zijn toeslagen.
Foto’s: Silverstone Auctions
2 reacties
Wat jammer dat het op deze site steeds vaker lijkt te gaan over of er al dan niet op een Porsche verdiend wordt of kan worden. Ik kijk op deze site op zoek naar een leuke beleving rond Porsches, een mooi verhaal, een leuke ervaring, maar niet om regelmatig te lezen of er iemand aan zijn of haar Porsche heeft verdiend. Zelf beleef ik gelukkig nog steeds heel veel plezier aan m’n Porsche, geld verdienen doe ik wel op een andere manier.
Ik deel je mening Ronald, er in rijden is leuker dan je druk maken over hoeveel geld hij uiteindelijk wel of niet waard is. Daarom is het ook jammer om te zien dat bijv. de 991R vooral een beleggingsobject lijkt te zijn. Aan de andere kant, horen wat mij betreft de marktontwikkelingen en de krankzinnige prijzen die soms voorbij komen ook tot het nieuws rondom een merk als Porsche. Uiteindelijk kan het ook de mensen die op zoek zijn naar een Porsche helpen een beeld te vormen van de marktprijzen. Het is een liefhebbersmerk pur sang en daar horen (helaas) vaak stevige prijzen bij.
Geniet van je Porsche 🙂