Men neme een klassieke luchtgekoelde Porsche 911 à la 964 en voorziet deze van een vleugje Singer en een toefje Williams. De eerste vrucht van een samenwerking tussen Singer Vehicle Design – u weet wel, het Amerikaanse bedrijf achter de geperfectioneerde klassieke luchtgekoelde Elfers – met het Britse Williams Advanced Engineering brengt een waar kunststukje voort; een 4 liter 500 pk sterke boxermotor. Specs die hun gelijke vinden in de krachtbron van de huidige 911 GT3 zult u denken. Maar er is een groot verschil, de boxer ontstaan uit de Brits / Amerikaanse samenwerking is namelijk luchtgekoeld.
Hans Mezger
Singer en Williams zijn bij dit avontuur niet volledig op eigen houtje aan de slag gegaan, maar worden bijgestaan door niemand minder dan Hans Mezger. Mezger stond aan de basis van de ontwikkeling van de 6-cilinder boxermotor en heeft gedurende zijn loopbaan vele succesvolle motoren ontwikkeld voor Porsche. De donormotor voor dit project komt uit een Porsche 964 die momenteel gerestaureerd wordt voor Scott Blattner, een vaste klant van het Amerikaanse bedrijf. Het door Mezger ontwikkelde 3.6 liter blok uit de 964 wordt vergroot naar 4 liter en krijgt onder meer vier kleppen per cilinder, titanium drijfstangen en een aangepast smeersysteem. Naast het gebruik van titanium voor de drijfstangen, wordt er ook gebruikt gemaakt van andere lichtgewicht materialen zoals koolstofvezel en magnesium voor onder meer airbox, kelkjes en gasklephuizen. Het uitlaatsysteem is geoptimaliseerd door toepassing van titanium en Inconel.
9000 tpm
Resultaat is een 500 pk sterke boxermotor met een maximum toerental wat boven de 9000 uit gaat komen. Hoe dat er uit gaat zien wanneer je dit fraaie stukje techniek in een Porsche 911 lepelt, wordt in september duidelijk. Dan wordt het volledige spectrum aan verbeteringen die de samenwerking voortgebracht heeft, bij de onthulling van de Porsche 911 van Blattner bekendgemaakt.
Rob Dickinson, oprichter van Singer Vehicle Design: “Helping our clients realize their unique vision for a reimagined Porsche 911 with the help of automotive royalty is very much a privilege. Singer is delighted to be working with Williams Advanced Engineering and Hans Mezger to offer our clients a “next level” of restoration and modification services for their Porsche 911s. With careful and dedicated development, this iconic air-cooled engine has much to give both its existing devotees and a generation of new enthusiasts.”
Eén reactie
Motor zie er zeer degelijk uit, mooi gedaan. Zou aardig zijn als Porsche zelf weer eens zo’n luchtkoeler zou bouwen, zo moeilijk kan het niet zijn. Beter dan die hybride en elektrische autootjes die ze nu in de pen hebben.