Je leest het goed: mocht je de nieuwe Porsche Taycan echt helemaal niks vinden, dan kun je je geld ook stukslaan op een klassieke Porsche met elektrische aandrijving. Twee Hollandse ondernemers bedachten in 2016 dat een klassieke auto toch wel veel rompslomp met zich meebrengt en kwamen met de Quintessenza: een elektrische auto gebaseerd op de Porsche 911. Vanaf 2019 worden de eerste modellen geleverd.
Of we het nog een echte Porsche mogen noemen is even de vraag. “Je moet het zo zien: wij kopen een oude Porsche en halen die helemaal leeg. Alleen het chassis en het frame blijven intact.” Aldus Jurgen Moerman, één van de oprichters. “Natuurlijk blijft het een oldtimer – zo staat hij ook ingeschreven bij de RDW – maar het wordt toegankelijker om een klassieker te rijden, ook voor andere doelgroepen. Vrouwen bijvoorbeeld. Die hebben vaak sympathie voor oude auto’s, maar niet voor een plas olie onder de wagen.”
Martijn van Dijk, Jurgens compagnon, kocht in 2015 een Citroën DS uit 1970 maar merkte al snel dat hij de auto gedateerd vond, zowel qua techniek als beleving en snelheid. Dus benaderde hij Jurgen met het idee om klassieke auto’s om te bouwen tot elektrische auto’s. En zo ontstond de Quintessenza. Een elektrische auto gebaseerd op een Porsche.
Volume draaien
De Quintessenza kan op basis van een F-model of G-model worden gebouwd en naar smaak worden ingericht. Anders dan bij bijvoorbeeld Singer zal de keuze qua inrichting beperkt worden. “Bij ons is er keuze uit de smallere jarenzestiguitvoering van de 911 of de bredere variant uit de jaren tachtig. Verder kan de kleur en het soort interieur worden gekozen. Moderne gemakken als airco, navigatie en elektrische ramen behoren ook tot de mogelijkheden, maar je kiest dus uit de opties die wij aanbieden. Alleen zo is volume draaien mogelijk in deze nichemarkt en kun je een echte autofabrikant worden.”
De Quintessenza moet drie ton ex. BTW gaan kosten. Voitures Extravert, het bedrijf achter de Quintessenza, investeerde zelf ruim een ton in de ontwikkeling van het eerste model. Afgelopen maand werd drie ton investering opgehaald waarmee de productie daadwerkelijk kan worden opgestart. Het bedrijf zegt reeds zeven orders te hebben staan. Naar verwachting wordt in begin 2019 het eerste exemplaar afgeleverd.
Bron: Quote
Eén reactie
Geweldig, fantastisch, eindelijk een 911 waarbij ik verlost ben van die irritante 6 cilinder roffel in mijn nek, waarbij ik gewoon rustig met mijn vrouw kan praten, naar Bach kan luisteren, het milieu niet meer vervuil met mijn vieze uitlaatgassen en tot in lengte van jaren over de Amsterdamse grachten kan rijden zonder de boze blikken van de groen-linksers aldaar. En dat alles voor slechts 300.000 euro. Waar kan in hem bestellen ???