Porsche heeft 80 miljoen dollar geïnvesteerd in een Zwitsers bedrijf dat via zogeheten Augmented Reality alle noodzakelijke informatie – zoals navigatie – op de voorruit kan projecteren. Ook andere bedrijven investeerden mee, zoals Hyundai de JVC Kenwood.
Het gaat om het Zwitserse bedrijf WayRay, dat de Augmented Reality technologie heeft klaargestoomd voor gebruik op de openbare weg. Het is hierdoor mogelijk om net zoals in de film ‘Minority Report’ zwevende informatie op de voorruit te projecteren. WayRay creëert op de voorruit een laag met gegevens en symbolen die over de echte wereld komt te liggen. De AR-elementen kunnen zichtbaar zijn voor zowel bestuurders als passagiers, afhankelijk van de behoeften van de autofabrikant.
De promotionele foto’s van het bedrijf tonen beelden van een circuit dat door de extra beelden verandert in een videogame-achtige display met daarop de racelijn, rempunten, snelheid en rondetijden. Ook kan op de voorruit meer alledaagse informatie getoond worden, zoals wegwerkzaamheden en gratis parkeerplaatsen. Veel bedrijven zien Augmented Reality als de toekomst van autorijden omdat de technologie een manier biedt om meer informatie te verschaffen aan bestuurders zonder dat ze hiervoor hoeven te kijken naar instrumenten of een infotainmentscherm. Apple heeft ook een systeem gepatenteerd dat in staat is om navigatiegegevens van een iPhone weer te geven op de voorruit via het infotainment-systeem van de auto .