Met de 911 RSR, de nieuwe 911 GT3 R en de Cayman GT4 Clubsport komen drie Porsche-modellen dit weekeinde in actie in Daytona.
Vandaag om 14.35 uur lokale tijd (20.35 uur in Nederland) start de 57e editie van de Rolex 24 at Daytona. De race is de seizoensstart van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship, de toonaangevende lnage-afstands-raceserie in Noord-Amerika. Porsche is uiteraard sterk vertegenwoordigd in de klassieker in Florida.
De beide fabrieks-911 RSR’s rijden dit weekeinde in Daytona in de kleuren van het beroemde Brumos-team.
Dit jaar viert IMSA, de organisatie achter het WeatherTech SportsCar Championship, het vijftigjarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan rijden diverse teams in Daytona met klassieke kleurenschema’s die verwijzen naar succesvolle raceauto’s uit de rijke IMSA-historie. Porsche bleef daarbij niet achter: de beide fabrieks-911 RSR’s in de GTLM-klase zijn uitgevoerd in het kenmerkende wit met rood en blauw dat jarenlang synoniem was voor het Brumos-team, dat in de VS zoveel Porsche-successen vierde met rijders als Hurley Haywood en Peter Gregg, vrijwel altijd met het traditionele Brumos-startnummer 59.
Het Brumos-team zorgde voor vele Porsche-successen. Hier de Carrera RSR met Hurley Haywood en Peter Gregg (startnr. 59) in de 24 Uur van Daytona 1973 met op de achtergrond de Brumos-911 S van Andrew Carduner en Jacques Bienvenue.
“Brumos was met de vele successen een instituut in de autosport, de naam was over de hele wereld bekend”, zei Hurley Haywood, zelf vijf keer winnaar van de 24-uursrace in Daytona en nog steeds actief als ambassadeur voor Porsche. “Of we nu met Porsches reden, of met de Daytona-Prototypes met een Porsche-motor als krachtbron: Brumos reed altijd vooraan.”
Fabrieks-911 RSR op pole position
Of het klassieke kleurenschema geluk brengt, moet vandaag en mogen tijdens de race blijken, maar feit is dat het voor Porsche in de kwalificatie in Daytona in ieder geval al heel goed ging. Nick Tandy maakte handig gebruik van een ‘slipstream’ van de beide fabrieks-Corvettes en behaalde zo de pole-position in de GTLM-klasse voor de auto met het startnummer 911, die hij deelt met de beide Fransen Patrick Pilet en Frédéric Makowiecki. De nummer 912-Porsche van Earl Bamber, Laurens Vanthoor en Mathieu Jaminet, waarin Bamber de kwalificatie voor zijn rekening nam, start als vijfde in de klasse.
De Porsche 911 RSR met het startnummer 911 vertrekt vanaf de pole-position in de GTLM-klasse.
Nieuwe 911 GT3 R debuteert in Daytona
De nieuwe Porsche 911 GT3 R, bestemd als klantenauto voor de wereldwijd nog steeds zeer populaire GT3-klasse, maakt in Daytona zijn racedebuut na de definitieve homologatie op 1 januari. “We hebben sinds de presentatie van de auto, vorig jaar mei tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring, een uitgebreid testprogramma afgewerkt met een 24-uursrace en een twaalf-uursrace, plus diverse andere VLN-wedstrijden”, aldus Sebastian Golz, projectleider 911 GT3 R, tegenover Vierenzestig.nl in Daytona. “Het plan is om er tot eind april 50 te bouwen, die ook allemaal al zijn verkocht. Als we er meer konden bouwen, hadden we er nog meer kunnen verkopen, de belangstelling is enorm!”
In totaal rijden er in Daytona vier 911 GT3 R’s in de GTD-klasse. Scott Hargrove, Zacharie Robinson, Porsche-testrijder Lars Kern en Dennis Olsen zijn de rijders van het Pfaff Motorsports-team, dat de overstap maakte vanuit de Pirelli World Challenge. Op de achtste startplaats in de klasse is dit tevens de best geplaatste GTD-Porsche op de grid. Patrick Lindsey, Patrick Long, Matt Campbell en Nicholas Boulle zijn de rijders van de nummer 73-Park Place Motorsports-auto. Met de nummer 99-NGT Motorsport-Porsche komen Jürgen Häring, Klaus Bachler, Sven Müller, Steffen Göring en Alfred Renauer in actie, de Black Swan-Porsche met het startnummer 540 heeft Tim Pappas, Marco Seefried, Matteo Cairoli en Dirk Werner als rijders.
Sebastian Golz, projectleider 911 GT3 R bij Porsche Motorsport, sprak in Daytona met Vierenzestig.nl.
De eveneens nieuwe Cayman GT4 Clubsport, waarover we eerder deze maand al uitgebreid berichtten, maakte gisteren zijn debuut in de vier-uursrace van de IMSA Michelin Pilot Challenge. In een chaotische race met veel ‘full-course yellows’ eindigde de best geklasseerde Cayman, de Park Place-auto van Trent Hindman en Alan Brynjolfsson, op de zevende plaats.